Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (1 op)

Toteutuksen tunnus: 1001019A-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

07.01.2020 - 17.04.2020

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 45

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari

Opettaja

  • Jaana Kaartovuori

Vastuuopettaja

Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • PRAKMS19
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S19

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opettajan laatiman monistemateriaali eri lähteistä (tulee Optimaan)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suullinen osa:
Lähitunteja n. 8 h (parikeskusteluja + suullinen esitys)
Itsenäinen työskentely n. 19 h (suulliseen esitykseen ja puheharjoittelua)

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla erilaisia suullisia harjoituksia pareittain tai pienryhmissä. Jokainen opiskelija valmistautuu pitämään myös oman suullisen esityksen (esim. oman alan artikkelin tai yrityksen esittely) ja keskustelemaan pienryhmissä sovittuna ajankohtana kurssin loppupuolella. Omasta esityksestä tehdään myös itsearviointi.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tämä on suullinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös kirjalliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvioinsa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana käytetään valtakunnallisisa, korkeakouluille laadittuja ruotsin kielen taidon kriteerejä. Arviointiin vaikuttavat suullinen esitys, aktiivisuus keskusteluissa, läsnäolo ja osallistuminen (väh. 75% toteutuneista lähitunneista).

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/ tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisisssa kielenkäyttötialnateissa. Pystyy vistimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväiseissä työelämän yleisissä ja alakohtisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa keilenkäyttötilanteissä Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.