•   Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1001019A-3023 16.01.2023-14.04.2023  1 op  (PRAKIS22B, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
    Opintojakson sisältö
    Opiskelija osaa

    - kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään

    - kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa

    - viestiä asiakaslähtöisesti

    - käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

    Vastuuopettaja

    Jaana Kaartovuori

    Oppimateriaali

    Opettajan laatimaa ja kokoamaa materiaalia eri lähteistä (Itsissä).

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Arvioinnin perustana käytetään valtakunnallisisa, korkeakouluille laadittuja ruotsin kielen taidon kriteerejä. Arviointiin vaikuttavat suullinen esitys, aktiivisuus keskusteluissa, läsnäolo (tavoitteena väh. 75% tunneista) ja osallistuminen parikeskusteluihin. Opettajan on kuultava opiskelijan puhetta ruotsiksi. Edellytetään vähintään 50% läsnäoloa tunneista, jolloin voi osallistua suulliseen kokeeseen tai tehdä Video-CV:n (arvosanasta tehdään vähennys).

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    16.01.2023 - 14.04.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2022 - 20.01.2023

    Ryhmä(t)
    • PRAKIS22B
    • PRAKIS22
    Vastuuyksikkö

    Tekniikka ja liiketoiminta

    Ohjausvastuut

    Jaana Kaartovuori

    Lisätietoja

    Tämä on suullinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös kirjalliseen osaan.
    Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvioinsa.

    Oppimisympäristönä käytetään Itsiä (itslearning).

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Suulliset esitykset pienryhmissä tai Video-CV:n palautus on erikseen sovitusti viikoilla 15 ja 16.
    Opiskelija varaa itselleen ajan yhteen pienryhmäkeskusteluun. Jos opiskelija ei saavu tähän etukäteen ilmoittamatta, se katsotaan yhdeksi suulliseksi tenttiyritykseksi.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Suullinen osa: 1 op eli n. 27h opiskelijan kokonaistyömäärä, josta
    lähitunteja n. 8h (parikeskusteluja + suullinen esitys)
    itsenäinen työskentely n. 19h (suulliseen esitykseen valmistautumista ja puheharjoittelua, video-CV:n laatimista yms.)

    Sisältö ja ajoitus

    Tunneilla tehdään erilaisia suullisia harjoituksia pareittain ja pienryhmissä. Jokainen opiskelija valmistautuu pitämään myös oman suullisen esityksen (esim. oman alan artikkelin tai yrityksen esittely, video-CV) ja keskustelemaan pienryhmissä sovittuna ajankohtana kurssin loppupuolella. Omasta esityksestä tehdään myös itsearviointi.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/ tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisisssa kielenkäyttötialnateissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tai hyvin jokapäiväiseissä työelämän yleisissä ja alakohtisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää. Nelosen tasolla puhe on melko sujuvaa ja vaivatonta.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Opiskelija selviytyy erittäin hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa keilenkäyttötilanteissä. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.