Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 1001019B-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

07.01.2020 - 17.04.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 45

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari

Opettaja

  • Jaana Kaartovuori

Vastuuopettaja

Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • PRAKMS19
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S19

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opettajan laatima monistemateriaali eri lähteistä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan ekalla kerralla lukkarien selvittyä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen osa:
Lähiopetusta n. 16 h
Kotitehtävät ja tehtävät Optimassa n. 20 h
Itsenäinen kertailu n. 10 h
Kirjallinen tentti ja siihen valmistautuminen n. 5 h

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla tehdään erilaisia suullisia ja pieniä kirjallisia harjoituksia pareittain tai pienryhmissä, kuuntelutehtäviä ja palautetaan mieliin keskeisiä rakenteita sekä pidetään mahdollisesti sanatestejä. Kurssin aikana opiskeliljat tekevät ja palauttavat sovitussa aikataulussa kirjallisia tehtäviä Optimassa.
Kurssin loppupuolella on kirjallinen tentti.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tämä on kirjallinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös suulliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvioinsa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana käytetään valtakunnallisisa, korkeakouluille laadittuja ruotsin kielen taidon kriteerejä.
Opintojaksolla edellytetään aktiivista läsnäoloa, vähintään 75% toteutuneista lähitunneista. Mikäli poissaoloja yli 25%, arvosana alenee. Kokeeseen saa osallistua, kun on olut läsnä 50%, mutta tuolloin kokeen arvosana 1 ei riitä kirjallisen osan hyväksyttyyn suoritukseen.
Arviointiin vaikuttavat: läsnäolo tunneilla, aktiivisuus, mahdollisesti sanakokeet, annettujen tehtävien ajallaan hyväksytty suorittaminen ja hyväksytty kirjallinen tentti

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin tai kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi. Muiden kielten vaikutus voi olla havaittavissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin kielenkäyttötilanteissa kirjallisesti. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.