Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 1001019B-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.01.2020
Ajoitus
07.01.2020 - 17.04.2020
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 45
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari
Opettaja
- Jaana Kaartovuori
Vastuuopettaja
Jaana Kaartovuori
Ryhmät
-
PRAKMS19Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S19
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Opettajan laatima monistemateriaali eri lähteistä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan ekalla kerralla lukkarien selvittyä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen osa:
Lähiopetusta n. 16 h
Kotitehtävät ja tehtävät Optimassa n. 20 h
Itsenäinen kertailu n. 10 h
Kirjallinen tentti ja siihen valmistautuminen n. 5 h
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla tehdään erilaisia suullisia ja pieniä kirjallisia harjoituksia pareittain tai pienryhmissä, kuuntelutehtäviä ja palautetaan mieliin keskeisiä rakenteita sekä pidetään mahdollisesti sanatestejä. Kurssin aikana opiskeliljat tekevät ja palauttavat sovitussa aikataulussa kirjallisia tehtäviä Optimassa.
Kurssin loppupuolella on kirjallinen tentti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tämä on kirjallinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös suulliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvioinsa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perustana käytetään valtakunnallisisa, korkeakouluille laadittuja ruotsin kielen taidon kriteerejä.
Opintojaksolla edellytetään aktiivista läsnäoloa, vähintään 75% toteutuneista lähitunneista. Mikäli poissaoloja yli 25%, arvosana alenee. Kokeeseen saa osallistua, kun on olut läsnä 50%, mutta tuolloin kokeen arvosana 1 ei riitä kirjallisen osan hyväksyttyyn suoritukseen.
Arviointiin vaikuttavat: läsnäolo tunneilla, aktiivisuus, mahdollisesti sanakokeet, annettujen tehtävien ajallaan hyväksytty suorittaminen ja hyväksytty kirjallinen tentti
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin tai kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi. Muiden kielten vaikutus voi olla havaittavissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin kielenkäyttötilanteissa kirjallisesti. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.