•   Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3247 02.01.2023-31.05.2023  1 op  (PTERTK22) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
    Opintojakson sisältö
    Opiskelija osaa

    - kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään

    - kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa

    - viestiä asiakaslähtöisesti

    - käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

    Vastuuopettaja

    Nina Roine

    Oppimateriaali

    Oppimateriaali: Itslearning ja tuntimateriaalit opettajalta.

    Oppimismenetelmät

    Oppimismenetelmät: lähiopetus, itsenäiset työt, parityöskentely, suullinen ja kirjallinen tentti

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. Suullinen ja kirjallinen tentti viikoilla 19&20
    Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    02.01.2023 - 31.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2022 - 31.01.2023

    Ryhmä(t)
    • PTERTK22
    Opiskelijamäärä (min - max)

    10 - 30

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Kurssin opettaja Nina Roine
    nina.roine@turkuamk.fi

    Lisätietoja

    itslearning

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Ei vaihtoehtoisia suorituksia. Jos opiskelija omaa vahvan kielitaidon, johon sisältyy myös hoitoalan terminologia, hän voi olla yhteydessä opettajaan.

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Suullinen tentti ja kirjallinen tentti kurssin päätteeksi viikoilla 19-20.Tehtävien palautus kirjalliseen tenttiin mennessä.

    Pedagogiset toimintatavat

    Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, ja opetellaan hoitoalan työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus: Oppimistehtävinä tarpeen mukaan kielioppia kertaavia harjoituksia, terveydenhoitajan ammattisanaston kerääminen, aktivointitehtävän laatiminen ja ohjaaminen, kuuntelureferaatin tekeminen.
    3op:n kokonaisuus, josta 18h kontaktiopetusta, n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä.

    Sisältö ja ajoitus

    Sisältö ja ajoitus: Tuleville terveydenhoitajille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Puutteellinen suoriutuminen suullisesta tentistä.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Suoriutuu valmistellun tekstin lukemisesta niin, että joistakin virheistä huolimatta puhe on ymmärrettävää. Ei pysty vapaaseen improvisoituun jutteluun kohdekielellä edes tavallisista arkipäivän aiheista, tai jos pystyy, rakenteet ovat virheellisiä ja seassa suomea tai englantia. Reagoi kysymyksiin ja ymmärtää toista puhujaa, mutta taidot eivät riitä jatkamaan keskustelua. Valmisteltu teksti on suppea ja omia mielipiteitä ei esiinny.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Suoriutuu valmistellun puheen lisäksi myös improvisoidusta puheesta, pystyy ilman apuvälineitä käyttämään myös hoitoalan sanastoa, käyttää rakenteita pienistä virheistä huolimatta melko sujuvasti, osaa esim. taivuttaa verbit oikein, kuulija pystyy seuraamaan puhetta, jossa ei esiinny ymmärrystä haittaavia ääntämisvirheitä yms. Kuullunymmärtäminen on sujuvaa ja pystyy poimimaan myös muiden puhujien repliikeistä sanastoa omiin tarpeisiin. Hallitsee prepositioiden käyttöä ja sanajärjestyksen.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Osaa ilmaista itseään suullisesti ilman mitään häiritseviä ongelmia tai puutteita. Osaa käyttää sujuvasti hoitoalan sanastoa oikeissa muodoissa, ottaa aktiivisesti osaa keskusteluun, osaa kertoa mielipiteensä ja vastata kysymyksiin ilman valmistautumista. Ääntämisessä ei huomautettavaa, kuulijan on helppo seurata puhetta, jossa ei esiinny häiritseviä taukoja.