Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 100115-3062

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Sepänkatu

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus

Opettaja

  • Sirpa Niittymäki

Ryhmät

  • PAUTOS19B
    PAUTOS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Aika ja paikka

Sepänkatu syyslukukausi 2018

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, lähituntien pari- ja pienryhmätehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtäväpohjainen opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit, verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit, osaa toimia esimiehenä ja asiakaspalvelijana, viestintätaidot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunnit 28 h, itsenäinen työskentely 53 h

Sisällön jaksotus

PAUTOS19
Svenska i arbetslivet (3 op), muntlig och skriftlig kommunikation
Vecka 36 Presentation av studieperioden: innehåll, deltagande, bedömning etc.
1-2 Text: Mikko berättar om sina studier s. 1

Vecka 37 Självstudier: Att studera till ingenjör, skriftliga övningar, s. 2-3
3-4 Testpunkt 1. Skriftlig uppgift, Jag och mina studier. Lämnas in i Optima senast 20.9. klockan 23.00.
Vecka 38 Text 2 Jag studerar fordons- och transportteknik, s.4, övningar
5-6 Testpunkt 2. Muntlig uppgift, video: Mina arbetserfarenheter. Lämnas in i Optima senast 27.9. klockan 23.00
Vecka 39 Att presentera en bil, s. 8-10, hörförståelse, ordförråd och muntliga övningar
7-8

Vecka 40 Att presentera en bil, muntliga och skriftliga övningar
9-10 Testpunkt 3: referat av en finsk text. Temat ingenjörens arbete. Lämnas in i Optima senast 11.10. klockan 23.00.


Vecka 41 I telefon, s.11-12. Telefonfraser, muntliga övningar
11-12

Vecka 42 Ingen kontaktundervisning!

Vecka 43 I telefon, muntliga övningar
13-14 Testpunkt 4: Telefonfraser s. 11-15, skriftligt prov i klassrummet (45 min)

Vecka 44 Text: AHOLA TRANSPORT s. 16-17
15-16 Text: SPEDITÖREN; EXPERT PÅ KOSTNADSEFFEKTIVA TRANSPORTER, S. 20-21

Vecka 45 Att skriva e-post, s. 18 - 19, e-postfraser och övningar
17-18 Testpunkt 5. E-post. Lämnas in i Optima senast 15.11. klockan 23.00

Vecka 46 Reklamationer, s. 22 - 25
19-20

Vecka 47 BILBESIKTNING s. 26-30
21-22
Vecka 48 Testpunkt 6. Textförståelseuppgifter i klassrummet.
23-24

Vecka 49 Muntliga presentationer i smågrupper, bedömning av muntlig kommunikation.
25-26

Vecka 50 Muntliga presentationer i smågrupper, bedömning av muntlig kommunikation.
27-28

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINTI
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Optimassa. Taitotasoja sovelletaan myös Testpunkt- tehtävien arvioinnissa.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Tehtäväpohjainen opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa (vähintään 75 % lähitunneista).
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee.
Opiskelijan osaamisen arviointi tehdään kuuden arviointikohdan (ks. toteutussuunnitelma Testpunkter 1-6) sekä erillisen suullisen esittelyn (ks. toteutussunnitelma Muntliga presentationer) avulla.
Testpunkter 1-6
• Opiskelijan on tehtävä kaikki kuusi arvioitavaa tehtävää.
• Tehtävät arvioidaan asteikolla 0 p.- 3 p. siten että
o 0 p.= tehtävä palautettu myöhässä tai hylätty. HUOM! myöhässä palautetusta tehtävästä saa aina 0 p. Myöhässä palautettavat tehtävät on kuitenkin tehtävä riittävän kattavasti. Huolimattomasti tehtyä, myöhässä palautettua tehtävää ei hyväksytä.
o 1 p.= tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanana taso 1-2)
o 2 p.= tehtävä suoritettu hyvin (arvosanana taso 3)
o 3 p.=tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanana taso 4-5)
• Testpunkt-tehtävien pisteistä opiskelija saa opintojakson Skriftlig kommunikation (2op) arvosanan seuraavasti:
5 = 17 p. – 18 p.
4 = 14 p. – 16 p.
3 = 10 p. – 13 p.
2 = 7 p. - 9 p.
1 = 4 p. - 6 p.
0 = 0 p. - 3 p.
Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä tehtäviä uudelleen.
Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään Testpunkt 2:n, lähituntien suullisten harjoitusten sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Kuvaukset ovat nähtävillä Optimassa.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

(0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.