Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 100115-3248

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

11.01.2023 - 10.03.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus

Opettaja

  • Ann-Katrin Tyni-Nummelin

Ryhmät

  • PBIOKES22A
    PBIOKES22A
  • PBIOKES22
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa materiaalia. Lisäksi opettajan oma materiaali sekä opiskelijoiden tuottama materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on sekä lähiopetusta että itsenäistä opiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti viikolla 7 sovitun aikataulun mukaisesti.
Uusintatenttien ajankohdista sovitaan erikseen opettajan kanssa. Uusinta kevään 2023 aikana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Digitaalisia oppimisvälineitä hyödynnetään. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, parityöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelijalla on erittäin hyvä kielitaito ko. kielessä, esim on kaksikielinen tai käyttänyt ruotsia paljon, voi kurssin suorittaa näyttökokeella. Yhteys silloin opettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen viestintä (2 op) ja suullinen viestintä (1 op) = 81 tuntia jakaantuu seuraavasti: Lähiopetus 21 tuntia + muu itsenäinen työ n 60 t: luennoille valmisteltavat tehtävät, kirjallinen koe 2 tuntia, palautettavien oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti: video-CV, suullinen esitys, työelämän viestintä (sähköposti sekä puhelintilanteet), alaan liittyvän kirjallisuuteen tutustuminen; artikkelin valinta ja referointi + sanalistan laatiminen.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PBIOKES22 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kuten kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alan terminologiaa.

Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 7. Lisäksi kirjallinen ja suulliset tentit.

Aktiivinen tuntityöskentely on yksi arvioínnin kriteeri ja edellyttää läsnäoloa 75% tunneista.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson lopussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettävään kirjalliseen ja suulliseen lopputenttiin. Arviointi perustuu opettaja-, itse-, ja vertaisarviointiin. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään Itsissä).

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisesä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.