Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)

Toteutuksen tunnus: 100117-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • roo.sv

Opettaja

  • Anniina Teittinen

Ryhmät

  • LTOPS21D
    LTOPS21D
  • LTOPS21B
    LTOPS21B
  • LTOPS21F
    LTOPS21F
  • LTOPS21E
    LTOPS21E

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska-Aare, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Porvoo 2014 tai uudempi. Saatavana myös e-kirjana. Oppikirjan lisäksi käytetään myös itslearningissä olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 2 h viikossa (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välitentti viikolla 7 ja lopputentti viikolla 15. Uusinnat huhtikuun lopussa ja toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Oman taustan, koulutuksen ja työkokemuksen esittely, rekrytointi, työhaastattelun harjoittelu. Suullinen näyttö (työnhakuvideo).
- Oman työympäristön ja eri toimialojen yritysten toiminnan esittely. Suullinen näyttö (esitys omalle ryhmälle).
- Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää.
- Suullinen näyttö: työpaikkahaastattelu (suullinen tentti)
- Kirjallinen tentti

80 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PLIITS21-vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 16.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75 % läsnäolovelvoite), kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin. Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalinen viitekehys.

Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään itslearningissä olevaa materiaalia lähiopetuksen rinnalla. Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (40 % ja 60 %), aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75 %) ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä).

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.