Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 (1 op)

Toteutuksen tunnus: 1002355-3157

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 15.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 05.01.2022

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 37

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Liisa Pirinen
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.

Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.

Sisältö

Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät

Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus

Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet

Arviointi
hyväksytty / hylätty

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
pienryhmätyöskentely
ryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen
keskusteluperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Verkko-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennen henkilökohtaista aikaa opiskelija tekee Itslearningissa 1. vuoden kehityskeskustelutehtävät.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista yksilö- ja ryhmätapaamisiin ja reflektiivisen esseen kirjoittamista.

Sisällön jaksotus

Tiistai 26.10.21 klo 17.30-18.30 ajankohtaiset kuulumiset.
Tiistai 14.12.21 klo 16.30-18.30 lukukauden päätös. https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ODBhYTY5Y2YtNGIzNC00Yzk3LWIwMjEtYTEyNWZmMTkxZDYw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%221cb69f8b-82ab-4ffd-83e5-689cc16fc3b9%22%7d



Lisäksi syyslukukauden aikana erikseen sovittavana ajankohtana henkilökohtainen tapaaminen opettajatuutorin kanssa. Ennen henkilökohtaista tapaamista opiskelija palauttaa 1. vuoden kehityskeskustelutehtävän (ks. Itslearning, Kotipesä).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista yksilö- ja ryhmätapaamisiin ja reflektiivisen esseen kirjoittamista.