Moniammatillinen seniori-ja vanhustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1002417-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 06.05.2020
Ajoitus
06.05.2020 - 10.06.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Maija-Liisa Aronpää
- Anne Merta
Ryhmät
-
VAVA1920Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
Tavoitteet
Opiskelijalle muodostuu monitieteinen kokonaiskuva vanhenemisesta ja sen kokemisesta yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Hänelle muodostuu näkemys ikääntyneiden ennaltaehkäisevistä palveluista. Hän saa välineitä tukea ja vahvistaa ikääntyneiden toimintakykyä, muistisairauksien ennaltaehkäisyä, osallisuutta ja kykyä selvitä itsenäisesti kotona käyttäen hyväksi ikääntyneiden ihmisten omia voimavaroja, verkostoja sekä vapaaehtoisten tukea. Opiskelija perehtyy joihinkin gerontologisiin työmenetelmiin ja tekee suunnitelman yhden menetelmän käytöstä jollekin senioriryhmälle tai yksilölle.
Sisältö
- Mitä ikääntyminen ja vanheneminen ovat?
- Ehkäisevän työn tasot ja toimintamahdollisuudet, mm. verkostotyö, sosiokulttuurinen ja yhteisöllinen työ
- Kotona asumisen mahdollistaminen mahdollisimman pitkään
- Muistisairauksien ennaltaehkäisy ja niiden varhainen toteaminen.
- Ikääntyneen hyvinvoinnin vahvistaminen vertaistoiminnan avulla
- Ikääntyneen itsehoidon ja hyvinvoinnin tukeminen erilaisten teknologisten ratkaisujen avulla
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaalia:
Eloisa ikä- hankekokonaisuus. https://www.eloisaika.fi/hankkeet/
Eloisat helmet-julkaisu. Järjestöjen kehittämiä menetelmiä ikääntyneiden hyvinvoinnin vahvistamiseen. https://www.eloisaika.fi/?x18668=297837
Finger-toimintamalli. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/finger-tutkimushanke
Gruppen, A & Knevel, J. 2016. A toolkit for promoting healthy ageing. http://www.hasicproject.eu/sites/default/files/documents/Hasic_toolkit%20compressed.pdf
HEALTH EVIDENCE NETWORK SYNTHESIS REPORT 67. What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. 2019. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf
Ikäteknologiakeskus, raportteja http://www.ikateknologiakeskus.fi/julkaisut/raportit/
Kansallinen muistiohjelma 2012-2020. Tavoitteena muistiystävällinen Suomi. Sosiaali- ja terveysministeriö 2012. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72532
Koivula, A-K. 2013. Ehkäisevä vanhustyön sosiaalitaloudellisen arvioinnin näkökulmasta. Lisensiaatin työ. Tampereen yliopisto. http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9f7c250a-6988-4ba2-a97b-d317040a457d Sivut 1-30, sivut 43-46.
Koskinen, S. Ikääntyneitten voimavarat https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=c327b72d-5e57-4c3b-92c2-7d9aa9d031c0
Kuikka, A. 2015. Etsivä vanhustyö meillä ja muualla. Raportti suomalaisista ja eurooppalaisista käytännöistä. Kehittyvät vanhuspalvelut julkaisuja 1/2015. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry. http://www.valli.fi/fileadmin/user_upload/Etsivae_mieli/Etsiva_vanhustyo-raportti_2015.pdf
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2017-2019. Sosiaali- ja terveysministeriö. Julkaisuja 2017:6. (saatavissa pdf-muodossa www. stm.fi)
Malmivirta, H. 2017. Taide, taidetoiminta ja niiden vaikutukset ikääntyneiden hyvinvointiin. teoksessa: Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.) Taide ja hyvinvointi. Katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017.
Pietilä, M. & Saarenheimo, M. 2017. Ilmeikäs arki. Tutkimus ikääntyneistä ihmisistä järjestöjen kehittämistoiminnassa. http://www.vtkl.fi/fin/liitto/tuotteet_ja_julkaisut/sahkoiset_julkaisut/
8
Rappe,E, Kotilainen, H. Rajaniemi, J & Topo, P. 2018. Muisti- ja ikäystävällinen asuminen ja asuinympäristö. Ympäristöministeriö. Ympäristöopas. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161060/YO_2018_Muisti_ja_ikaystavall_asuminen_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maunuaho, S. Tiihonen A. ja Pohjolainen P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa. Vanhustyön keskusliitto. http://www.vtkl.fi/document/1/1396/7b37447/Ikapolvien_taju.pdf
Terveyskylän terveystalot. www.terveyskyla.fi
WHO. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health
Opetusmenetelmät
Verkko-oppiminen Optima-ympäristössä
Lähiopetus Skype for busineksen avulla (6.5. klo 16.30-18.30, 3.6. ja 10.6 klo 16.30-18.30 (Webinaari). Osallistuminen Skype-kontakteihin ja webinaariin on jakson hyväksymisen kannalta välttämätöntä.
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Ennakkotehtävä, Välitehtävät ja verkko-opetus 2 op
- Kotona asumisen tukeminen,
- Muistisairauksien ennaltaehkäisy ja niiden varhainen toteaminen.
- Ikääntyneen hyvinvoinnin vahvistaminen vertaistoiminnan avulla
Ikääntyneen itsehoidon ja hyvinvoinnin tukeminen erilaisten teknologisten ratkaisujen avulla
3. Pienryhmätehtävä + webinaari 3op
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelijalle muodostuu monitieteinen kokonaiskuva vanhenemisesta ja sen kokemisesta yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Hänelle muodostuu näkemys ikääntyneiden ennaltaehkäisevistä palveluista. Hän saa välineitä tukea ja vahvistaa ikääntyneiden toimintakykyä, muistisairauksien ennaltaehkäisyä, osallisuutta ja kykyä selvitä itsenäisesti kotona käyttäen hyväksi ikääntyneiden ihmisten omia voimavaroja, verkostoja sekä vapaaehtoisten tukea. Opiskelija perehtyy joihinkin gerontologisiin työmenetelmiin ja tekee suunnitelman yhden menetelmän käytöstä jollekin senioriryhmälle tai yksilölle.
Opintojakson sisällöt
Mitä ikääntyminen ja vanheneminen ovat?
Ehkäisevän työn tasot ja toimintamahdollisuudet, mm. verkostotyö, sosiokulttuurinen ja yhteisöllinen työ
Kotona asumisen mahdollistaminen mahdollisimman pitkään
Muistisairauksien ennaltaehkäisy ja niiden varhainen toteaminen.
Ikääntyneen hyvinvoinnin vahvistaminen vertaistoiminnan avulla
Ikääntyneen itsehoidon ja hyvinvoinnin tukeminen erilaisten teknologisten ratkaisujen avulla
Jakson toteutus: 6.5. - 10.6.2020. Tieto kurssille pääsystä lähetetään opiskelijoille 27.4.2020.
Ennakkotehtävä: Opiskelijoiden esittäytyminen ja omien oppimistavoitteiden kirjaaminen keskustelualueella. Orientoiva videoluento 20 min / Maija-Liisa Aronpää
vko 19. 6.5.2020 klo 16.30-18.30 verkkotapaaminen Jakson aloitus ja työskentelystä sopiminen / Maija-Liisa Aronpää ja Anne Merta
vko 20: 13.5.2020 klo 16.30-18.30 verkkotapaaminen: Ennaltaehkäisevä seniori- ja vanhustyö. Kotona asumisen tukeminen: videoluento/ Maija-Liisa Aronpää, videomateriaali, Verkkokeskustelu: Teknologiset ratkaisut kotona-asumisen ja itsehoidon tukena.
vko 21. 20.5. klo 16.30-18.30 Aivoterveyden edistäminen ja muistisairauksien ennaltaehkäisy: videoluento, oppimateriaali, verkkokeskustelu /Anne Merta
vko 22: Menetelmällisyys seniori- ja vanhustyössä. Pienryhmissä työskentelyä
vko 23: 3.6.2020 klo 16.30-18.30: Menetelmällisyys seniori- ja vanhustyössä: Webinaariesityksiä
vko 24: 10.6.2020 klo 16.30-18.30. Menetelmällisyys seniori- ja vanhustyössä: Webinaariesityksiä
Raportin palautus 5.6.2020 klo 16 (opintopisteet 12.6. mennessä) tai 12.6.2020 (opintopisteet elokuussa).
Oman oppimisen arviointi ja jaksopalaute 5.6. tai 12.6.2020.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu skype-tapaamisiin eikä ole tehnyt vaadittavia oppimistehtäviä hyvksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää joitakin vanhenemiseen ja sen kokemiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija osaa nimetä joitakin ikääntyneiden ennaltaehkäiseviä palveluita.
Opiskelija tietää joitakin välineitä siihen miten tuetaan ja vahvistaaanikääntyneiden toimintakykyä, muistisairauksien ennaltaehkäisyä, osallisuutta ja kykyä selvitä itsenäisesti kotona käyttäen hyväksi ikääntyneiden ihmisten omia voimavaroja, verkostoja sekä vapaaehtoisten tukea.
Opiskelija tietää mitä gerontologiset työmenetelmät ovat, mutta niiden soveltaminen omaan toimintaan on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijalla on käsitystä monista vanhenemiseen ja sen kokemiseen liittyvistä tekijöistä.yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Hän tietää monia ennalta ehkäiseviä palveluita ja ymmärtää niiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa. Opiskelija on saanut välineitä tukea ja vahvistaa ikääntyneiden toimintakykyä, muistisairauksien ennaltaehkäisyä, osallisuutta ja kykyä selvitä itsenäisesti kotona käyttäen hyväksi ikääntyneiden ihmisten omia voimavaroja, verkostoja sekä vapaaehtoisten tukea. Opiskelija on perehtynyt johonkin gerontologiseen työmenetelmään ja tehnyt suunnitelman sen käytöstä jollekin senioriryhmälle tai yksilölle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalle on muodostunut monitieteinen kokonaiskuva vanhenemisesta ja sen kokemisesta yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalle on muodostunut näkemys ikääntyneiden ennaltaehkäisevistä palveluista ja hän ymmärtää niiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa.
Opiskelija on saanut välineitä tukea ja vahvistaa ikääntyneiden toimintakykyä, muistisairauksien ennaltaehkäisyä, osallisuutta ja kykyä selvitä itsenäisesti kotona käyttäen hyväksi ikääntyneiden ihmisten omia voimavaroja, verkostoja sekä vapaaehtoisten tukea.
Opiskelija on perehtynyt useampiin gerontologisiin työmenetelmiin ja on on tehnyt suunnitelman yhden menetelmän käytöstä jollekin senioriryhmälle tai yksilölle. Hän osaa arvioida erilaisten menetelmien ja välineiden mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.