•   Lastentanssi 2011370-3004 01.09.2021-30.05.2022  4 op  (PTANSS21) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
    Opintojakson sisältö
    Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.

    Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.

    Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.

    Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

    Vastuuopettaja

    Heidi Alppirinne

    Oppimateriaali

    Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma (OPH).
    Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. PS -kustannus. WS Bookwell Oy. Juva.

    Oppimismenetelmät

    Luennot, kirjallisuus, keskustelut, fyysiset harjoitteet, pienryhmätyöt, esitysten seuranta, lastentanssin opetustuntien seuranta, raportointi.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
    Opettajan tekemä arviointi.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.09.2021 - 30.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.08.2021 - 30.10.2021

    Ryhmä(t)
    • PTANSS21
    Opiskelijamäärä (min - max)

    6 - 8

    Vastuuyksikkö

    Taideakatemia

    Ohjausvastuut

    Heidi Alppirinne

    Lisätietoja

    Muu kirjallisuus:
    Anttila, E. 1994. Tanssin aika. Tammer-Paino Oy, Tampere.
    Fraser, D.L. 1991. Playdancing. A Dance Horizons Book. Princeton Book Co. Publishers. Pennington.
    Joutsenvirta, N. 1992. Lastentanssin opetusohjelma 5-6 -vuotiaille. Kajaanin opettajankoulutuslaitos.
    Joyce, M. 1984. Dance Technique for Children. Mayfield Publ. Co. USA.
    Joyce, M. 1980/1973. First Steps in Teaching Creative Dance to Children. 2ndedition. Mayfield Publ. Co. California.
    Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus. Keuruu.
    Karppinen S., Puurula A., Ruokonen I. 2001. Taiteen ja leikin lumous. Oy Finn Lectura Ab. Tampere.
    Laine, V. (toim.). 1995. Koulu tanssii 1-2. Opetushallitus. Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi.
    Laine V. (toim.). 1997. Koulu tanssii 3-6. Opetushallitus. Dark-Tummavuoren Kirjapaino Oy, Vantaa.
    Rooyackers, P. 1997. Tanssileikkikirja. Oy Adita Ab. Helsinki.
    Viitala, M. 1998. Tanssia elämyksen ehdoilla. Svoli-palvelu Oy. Helsinki. ( cd: "Antonio's raindance" by D.Yoken ja M-V. Luolajan-Mikkola.)
    1998. Tassutellen ja tanssien. (kirja + cd). Helsingin konservatorioiden säätiö. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
    Wigert, A. 1982. Danslek på dagis. Berlings, Arlöv.
    Zimmer, R. 2001. Liikuntakasvatuksen käsikirja. Didaktis-metodisia perusteita ja käytännön ideoita. LK-kirjat. Karisto. Hämeenlinna.
    Musiikkia:
    Music for Creative Dance I-IV (by Eric Chappelle)
    Vauhtivarpaat (Svoli)
    Nopsanilkat (Svoli)

    Koulutus

    Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

    Toimipiste

    Linnankadun taidekampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Pedagogiset toimintatavat

    Lähiopetus, keskustelevat luennot, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, oppimistehtävät, observoinnit, vierailut. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä
    oppimateriaalilla.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Opiskelijan työn mitoitus:
    108h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 56h (28 x 90min). Loput työajasta on varattu harjoitustöiden tekemiseen, oheiskirjallisuuteen perehtymiseen, The Beat of Dance tanssitapahtuman tuomarointitehtäviin, lastentanssituntien ja esitysten seuraamiseen sekä niistä kirjallisesti raportoimiseen.
    Oppimistehtävien tarkempi ohjeistus annetaan jakson aikana.

    Sisältö ja ajoitus

    Lastentanssin opettamisen opinnot suoritetaan opintojen 1. opintovuoden aikana. Kontaktitunnit annetun työjärjestyksen mukaan. Kontaktituntien lisäksi opintojaksoon sisältyy lastentanssiesityksen ja lastentanssituntien seuraamista.Tanssituntien ja tanssiesityksen seuranta ajat ja paikat ilmoitetaan myöhemmin. Lisäksi opintojaksoon sisältyy The Beat of Dance tapahtumaan osallistuminen ja palautteen kirjoittaminen näytöstansseista.
    Tavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
    •tulkita Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa
    •nimetä 3-12-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita
    •nimetä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
    •tunnistaa erilaisia oppimistyylejä, -tarpeita ja -edellytyksiä opetusta suunnitellessaan
    •suunnitella lastentanssiharjoitteita eri ikäisille lapsille parin kanssa
    •valmistaa lastentanssituntikokonaisuuden pienryhmässä
    •tunnistaa lastentanssinopetussuunnitelman, jaksosuunnitelman ja tuntisuunnitelman
    •analysoida lastentanssitunnin tuntirakennetta ja -sisältöjä
    •valita musiikkia, instrumentteja ja välineitä lastentanssitunnille
    •raportoida seuraamastaan lastentanssitunnista ja -esityksestä
    •kertoa lastentanssin ja koulutanssin asemasta Suomessa ja muualla Euroopassa
    •keskustella tanssikasvatuksen tavoitteista ja näkökulmista
    •palauttaa mieleen opettajan eettiset periaatteet
    •toimia työryhmän jäsenenä

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Hylätty:
    Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

    Hyväksytty / Hylätty

    Hyväksytty suoritus:
    Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin (tanssiesitys, tanssitunnit, The Beat of Dance), motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
    Hylätty:
    Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.