Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssin opettaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011373-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 01.03.2023

Ajoitus

28.02.2023 - 23.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 7

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Katja Korpi

Ryhmät

  • PTANSS20
    Tanssinopettaja syksy 20
  • 05.04.2023 13:15 - 14:45, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 12.04.2023 13:15 - 14:45, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 13.04.2023 13:15 - 14:45, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 18.04.2023 13:15 - 14:45, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 19.04.2023 13:15 - 16:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005 / oma työ
  • 20.04.2023 13:15 - 16:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005 / oma työ
  • 25.04.2023 13:15 - 14:45, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005 oma työ
  • 27.04.2023 13:15 - 16:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005 / oma työ
  • 04.05.2023 13:15 - 16:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005 / oma työ
  • 05.05.2023 13:15 - 14:45, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 08.05.2023 13:15 - 16:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005 / oma työ
  • 11.05.2023 09:00 - 10:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005, Jazztanssi Ib 2011493-3005
  • 11.05.2023 10:45 - 11:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 15.05.2023 10:45 - 12:15, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005, Jazztanssi Ib 2011493-3005
  • 15.05.2023 15:00 - 15:45, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 17.05.2023 09:00 - 10:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005, Jazztanssi Ib 2011493-3005
  • 17.05.2023 10:45 - 11:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 22.05.2023 09:00 - 10:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005, Jazztanssi Ib 2011493-3005
  • 22.05.2023 10:45 - 11:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005
  • 23.05.2023 09:00 - 10:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005, Jazztanssi Ib 2011493-3005
  • 23.05.2023 10:45 - 11:30, Jazztanssin opettaminen 2011373-3005

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Opettajan antama liikemateriaali ja oppimateriaali, taiteen perusopetus, keskustelut, opiskelijoiden oma liikemateriaali, lähdeaineisto.

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, vierailu, vertaisoppiminen, ryhmätyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, tehtäväperusteisuus, keskustelut, itsereflektio, oppimateriaalit, lähdekirjallisuus ja muut lähteet.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jazztanssin opettamisen opinto-osa on laajuudeltaan 3 op, eli 81 h opiskelijan työtä. Opiskelijan työ koostuu kontaktiopetuksesta, erilaisista oppimistehtävistä, keskusteluista, työelämävierailusta, opetuskokeiluista ja vertaispalautteesta. Loput työajasta on varattu opetustuntien suunnitteluun ja valmisteluun, erilaisten oppimistehtävien tekemiseen, lähteisiin tutustumiseen, esseen kirjoittamiseen ja oman työn reflektointiin.

Sisällön jaksotus

Jazztanssin opettamisen opinto-osa toteutetaan opintojen kolmannen vuoden kevätlukukaudella. Opintojakso koostuu keskustelevista luennoista, oppimistehtävistä, opetuskokeiluista ja työelämävierailusta. Opiskelija perehtyy jazztanssin opetussuunnitelmaan, Taiteen perusopetuksen laajanoppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin ja muuhun opintojakson lähde- ja oppimateriaaliin. Tavoitteena on kasvattaa opiskelijan ymmärrystä jazztanssin opettajan monipuolisesta työnkuvasta, jazztanssin perinteistä ja tuntisisällöistä oppimateriaalin, oppimistehtävien, keskusteluiden ja taiteen perusopetusta antavan tanssikouluvierailun kautta.

Opintojakson keskiössä on taiteen perusopetuksen laaja oppimäärä ja sen opetukselliset sisällöt ja oppimateriaali. Opiskelija oppii hahmottamaan ja analysoimaan jazztanssituntien sisältöjä ja teemoja, tuntirakennetta ja liikemateriaalia eri ikä- ja taitotasoille (perus- ja syventävät opinnot). Opiskelija suunnittelee eri ikä- ja taitotasoille sopivia harjoitteita ja opettaa niitä vertaisryhmälle, sekä analysoi kanssaopiskelijoiden harjoitteita ja keskustelee harjoitteiden sisällöistä ja tavoitteista. Tämän lisäksi opiskelija suunnittelee I vsk:n tanssinopettajaopiskelijoille soveltuvan jazztanssitunnin. Opiskelija opettaa tunnin I vsk:n tanssinopettajaopiskelijoille, seuraa kanssaopiskelijoiden opetustunnit ja antaa vertaispalautetta opetuksesta. Opetuksessa erityistä huomiota kiinnitetään työskentelyyn muusikon kanssa sekä kykyyn jäsentää ja rytmittää liikettä puheen, laskujen ja scattauksen (scat singing) keinoin.

Opiskelija huomioi seuraavat asiat suunnitellessa jazztunteja eri ikä- ja taitotasoille:
- jazztanssitunnin tulee sisältää jazztanssin tuntirakenteen mukaisia tanssiteknisiä, rytmisiä, tilassa ja eri tasoissa liikkuvia harjoitteita
- tanssitunnin liikekieli ja liikelaadut ovat perinteiseen jazztanssiin pohjautuvia opiskelijan omalla tyylillä höystettynä
- tanssinopettaja on myös musiikkikasvattaja, jazztunnin musiikki on kattaukseltaan monipuolinen ja perinteitä kunnioittava

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa. Opetuksen toteuttaminen vastuullisella asenteella ja aktiivinen osallistuminen palautekeskusteluihin.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi.

Hylätty (0)

Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.