Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (25 op)

Toteutuksen tunnus: 2011375-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.10.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

05.11.2020 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

25 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Vesa Kankaanpää
  • Eija Suikkanen
  • Minna Karesluoto
  • Jaana Kivivuori
  • Hannele Mikkola

Ryhmät

  • PTEASS18
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä.
Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyönsä käytännön ja kirjallisen osion itsenäisesti
- soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä

Sisältö

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa opinnäytetyön käytännön ja kirjallisen osion. Opiskelija soveltaa osaamiaan tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyö sisältää opinnäytetyöseminaarin, kirjallisen suunnitelman opinnäytetyöstä, opinnäytetyön toteuttamisen, päättöseminaarin ja kypsyysnäytteen. Lisäksi opinnäytetyö sisältää tutoropettajan tapaamisia ja luovaa, innovatiivista itsenäistä työskentelyä.
Opinnäytetyöseminaari 5op
Opinnäytetyön kirjallinen osio 10 op
Opinnäytetyön käytännön osio 10 op

Sisällön jaksotus

1 MITÄ ON SIRKUKSEN OPINNÄYTETYÖ?

Turun ammattikorkeakoulussa opinnäytetyö on opintojen loppuun sijoittuva näyte opintojen kautta saavutetusta ammatillisesta tasosta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia erilaisissa asiantuntijatehtävissä.

Opinnäytetyön laajuus ja luonne vaihtelevat koulutuksittain. Opinnäytetyön voi tehdä osana Turun ammattikorkeakoulun hanketoimintaa. Opinnäytetyön voi tehdä joko yksilö-, pari-, ryhmä- tai projektityönä. Yhteistyötä voidaan tehdä yli koulutusalojen. Tällöin työ arvioidaan kokonaisuutena, mutta kunkin opiskelijan työpanos ja vastuualueet tulee olla selkeästi osoitettavissa.

Opinnäytetyötä säätelee laki ja asetus ammattikorkeakouluopinnoista. Turun AMK:n opinnäytetyönohjeistus ja prosessikuvaus löytyy Turun AMK:n intranet sivustolta (Messi) kohdasta Opiskelu.

Kukin koulutusala ja erikoistumisala määrittelee tarkemmin omat kriteerinsä ja tavoitteensa opinnäytetyölle.

Sirkuksen opinnäytetyö on opintojen loppuvaiheeseen sijoittuva projekti, jossa opiskelijalla on mahdollisuus syventää, harjoittaa ja täydentää ammatillisia valmiuksiaan ennen työelämään sijoittumista. Sirkusalan asiantuntijatehtäviä on monenlaisia (opettaja, esiintyjä, ohjaaja) ja opinnäytetyön tulisi antaa mahdollisuus erikoistua. Työn tavoitteena on vahvistaa ammatti-identiteettiä ja kehittää sirkuksen ammattikäytäntöjä. Opinnäytetyön avulla myös luodaan yhteyksiä työelämään.

Sirkuksen opinnäytteen tavoitteena on osoittaa koulussa tapahtunut oppiminen sekä kyky soveltaa opittuja tietoja ja taitoja käytäntöön. Oppilaan tulee kyetä itsenäiseen työnsä suunnitteluun, sen arviointiin ja toteuttamiseen sekä oman työnsä dokumentointiin ja arviointiin.

Sirkuksen opinnäytetyön laajuus on 25 opintopistettä. (675 tuntia opiskelijan työtä, tarkoittaa n. seitsemäntoista 40 tunnin työviikkoa)

Sirkuksen opinnäytetyö koostuu seuraavista osa-alueista:

Opinnäytetyöseminaari 2 op
Tiedonhaku 1op

Käytännön osio 10op:
Taiteellinen opinnäytetyö, 10op tai
Pedagoginen opinnäytetyö, 10op tai
Laaja kirjallinen tutkielma, 20op tai
Muu työ, 10op ja

Kirjallinen osio 10 op:
Kirjallinen tutkielma, jossa pedagoginen kysymys ja

Loppuseminaari, 2 op
ja
Kypsyysnäyte (joka sisältyy loppuseminaarin osuuteen)

Opinnäytetyön aloittamisen edellytyksenä on, että kaikki opetussuunnitelman mukaiset edeltävät opinnot ovat hyväksytysti suoritettuja.

Opinnäytetyöseminaarin hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä opinnäytetyön tekemiselle.

Opinnäytetyöseminaari (4op) sisältää ryhmäkokoontumisia ja yksilöohjausta.
Seminaari koostuu kolmesta osasta:
1. Luennot, lähiopetus (3op):
opettajat Minna Karesluoto, Vesa Kankaanpää ja Jaana Kivivuori
2. tutorointi (1op)
Minna Karesluodon kanssa:1h/ opiskelija
3. loppuseminaarit keväällä 2022, johon kuuluu myös kypsyysnäyte (2op).

Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa yksilöohjausta:
- 4h/ opiskelija/ kirjallinen opinnäytetyö
- opettaja Minna Karesluoto
- ajankohta syksy 2020- syksy 2021

Opinnäytetyöseminaari toteutetaan yhdistettynä luento- ja ryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä tärkeällä sijalla on opiskelijoiden omatoimisesti harjoittama tiedonhankinta ja prosessikirjoitus. Seminaarin luennoilla käsitellään tutkimuksen metodologisia kysymyksiä ja lähinnä laadullisten tutkimusmenetelmien käyttöä. Seminaarin tavoitteena on auttaa opiskelijaa kartoittamaan opinnäytetyönsä ajatuksellista taustaa (eli nk. teoreettista viitekehystä). Opiskelija hahmottaa itselleen tärkeän tutkimuksellisen kysymyksen ja kykenee perustelemaan väitteensä sekä suullisesti että kirjallisesti. Päätavoitteena on korkeatasoisen kirjallisen aiesuunnitelman tuottaminen ja kirjallisen työn aloittaminen joltain sirkustiedon alueelta.

Opiskelija laatii kirjallisen aiesuunnitelman opinnäytetyöstään, jonka sirkuksen tutoropettaja, seminaarista vastaavat opettajat ja esittävän taiteen koulutuspäällikkö hyväksyy. Tämän jälkeen opiskelijalle nimetään henkilökohtainen ohjaaja. Opiskelija osallistuu opinnäyteseminaariin ja toteuttaa opinnäytetyönsä mahdollisimman itsenäisesti.

Opinnäytetyön hyväksymisehtoina ovat:
1. osallistuminen opinnäytetyöseminaariin hyväksytysti
2. hyväksytty opinnäytetyö (käytännön osio ja kirjallinen tutkielma)
3. osallistuminen loppuseminaariin hyväksytysti
4. hyväksytty kypsyysnäyte
5. opinnäytetyön dokumentointi ohjeistuksen mukaisesti

Jos opinnäytetyö tehdään yhteistyössä toisen opiskelijan kanssa, on siinä oltava selvästi toisistaan erottuvat osiot ja vastuutehtävät.

2 SIRKUKSEN OPINNÄYTETYÖN SISÄLTÖ

Opinnäytetyön vaihtoehdot sirkuskoulutuksessa ovat:
1. Taiteellinen opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)
2. Pedagoginen opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)
3. Kirjallinen opinnäytetyö (laaja kirjallinen tutkielma)
4. Muu opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)

1 Taiteellinen opinnäytetyö

Sirkuksen AMK-tutkinnon opinnäytetyön käytännön osiona voi olla sirkuksen ohjaustyö, sirkusesiintyjänä työskentely, yhdistelmä edellä mainituista töistä tai muu taiteelliseksi näytöksi soveltuva projekti. Opinnäytetyö koostuu taiteellisesta prosessista, prosessin tuotoksesta sekä kirjallisesta osuudesta. Kirjallisessa osiossa opiskelija voi tarkastella taiteen tuotosta ja siihen liittyvää taiteellispedagogista prosessia pohtien kriittisesti sirkustaiteen olemusta ja oppimista. Kirjallinen osio voi myös olla itsenäinen suhteessa taiteen tuotokseen.
Kirjallisen osion pituus on 20-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 4000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tutkielman tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.

1.1 Sirkusohjaus

Sirkuksen ohjaustyössä opiskelija voi käyttää hyväkseen eri taiteen keinoja, mutta sen tulisi ensisijaisesti osoittaa tekijänsä ymmärrystä sirkuksen ominaispiirteistä ja valitun materiaalin omaperäisestä käytöstä. Ohjaustyö voi olla solistille tai ryhmälle tehty sirkusesitys. Keskeistä on tutkiva ote työskentelyyn. Sirkuksen ohjaustyön kesto voi olla 10-60min sirkusvälineestä ja genrestä riippuen.

Sirkusohjausta työstäessä tulee pohtia mm. seuraavia seikkoja:
- teemat, näkökulmat, lähestymistavat
- sirkusesityksen/numeron mahdollisesti edustama genre, genret
- sirkusesityksen kokonaisrakenne (kesto, jaksotus, rytmitys)
- kohderyhmä, jolle sirkusesitys on mahdollisesti suunnattu
- liikemateriaalin käsittely: kehittely ja manipulaatio
- sirkusvälineiden käsittely: kehittely ja manipulaatio
- esiintyjien (soolo vs. ryhmä) suhteiden kehittely
- sirkusmateriaalin analyysi (välineet, liike, tila jne.)
- valomaailma, puvustus (visuaalisuus)
- tulkinnat/narraatiot sirkusesityksestä
- äänimaailma
- dynaamiset rakenteet
- ohjausmenetelmät

1.2 Sirkusesiintyjän työ

Sirkusesiintyjän työssä opiskelijan taiteellinen näyttö on sirkusesiintyjänä työskentelyä joko solistina tai ryhmässä. Opiskelija voi työskennellä joko toisen ohjauksessa tai suunnitella sirkusnumeron/ esityksen itse. Sirkusnumeron/ esityksen kesto voi olla 10-60 min sirkusvälineestä ja genrestä riippuen. Sirkusesiintyjän työn rakentamisessa voi miettiä sirkusohjaustyön yhteydessä mainittuja seikkoja.

2 Pedagoginen opinnäytetyö

Pedagogisessa projektissa opiskelija toteuttaa suunnittelemansa sirkuskasvatuksellisen hankkeen. Kyseessä voi olla esim. opetuspaketti, opetusharjoitteluun liittyvä tutkielma, käytännön pedagoginen kenttätyö tai ohjausprosessi, jonka tavoitteet ovat kasvatuksellisia. Pedagogisessa opinnäytetyössä tarkastelun kohteena ovat sirkuksen oppimisen ja opettamisen kysymykset. Tutkimusmenetelminä voi käyttää mm. osallistuvaa havainnointia, haastattelua ja kirjallisuuteen tutustumista. Kirjallinen osio kuuluu läheisesti pedagogiseen projektiin. Pituus 25-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 5000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.

3 Laaja kirjallinen opinnäytetyö

Opinnäytetyö voi olla myös pelkästään kirjallinen tutkielma, mutta silloin sen on laajuudeltaan ja vaatimustasoltaan oltava korkeampi kuin silloin, kun se on osio opinnäytetyötä. Kirjallisen tutkielman tarkoituksena on pohtia syvällisesti jotain sirkuksen opettamiseen ja/tai oppimiseen liittyvää ilmiötä. Aiheen käsittelyssä tulee hyödyntää käytännöllisten ja teoreettisten aineiden opintoja. Opiskelijan tulee osoittaa tutkimusmetodisia valmiuksia sekä analyyttisiä ja tehokkaan tutkimuksellisen kirjoittamisen taitoja. Kirjoittamisen tyyli voi olla luonteeltaan akateemista ja/tai luovan kirjoittamisen metodeita soveltavaa. Kirjallisen tutkielman pituus on 40 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 8000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekijän tulee osoittaa analyyttisyys ja kriittisyys lähdemateriaalin käytössä ja valitun aiheen merkityksellisyys sirkusalan ammattikäytäntöjen kannalta. Tekstin tulee olla selkeää, tarkkaa ja jäsenneltyä.


4 Muu opinnäytetyö

Sirkuksen ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytteeksi voidaan hyväksyä myös jokin muu työksi soveltuva tuotos. Kyseeseen voivat tulla mm. erilaiset poikkitaiteelliset produktiot tai esim. sirkusoppaaksi tarkoitettu internet-materiaali.
Kirjallisen osion pituus 25-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 5000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.


Kirjallinen osio opinnäytetyön osana

Kirjallinen osuus kuuluu kaikkiin opinnäytetöihin. Laaja kirjallinen tutkielma voi myös pelkästään täyttää opinnäytetyön kokonaisvaatimukset. Kirjallisen osion tavoitteena on sirkuksen pedagogisten kysymysten jäsentäminen ja niistä kommunikointi. Kirjallinen työ antaa mahdollisuuden sirkuksen syvälliseen, mielenkiintoiseen ja pohtivaan käsittelyyn tekstin kautta.

Kirjallinen tutkielma voi kuulua opinnäytetyöhön kahdella eri tavalla:
A. Praktinen osuus (taiteen tuotos tai pedagoginen projekti) ja siihen liittyvä raportoiva ja analysoiva kirjallinen osuus
B. Taiteen tuotos (tai muu työ) ja erillinen kirjallinen tutkielma

A. Praktinen osuus ja siihen liittyvä kirjallinen osio
Kirjallinen osuus voi muotoutua läheisessä suhteessa taiteellispedagogisen prosessin kanssa. Kirjoittaen voi käsitellä esim. taiteellista työskentelyprosessia, taiteellisia lähestymistapoja tai teemaa, jota tuotos käsittelee. Tutkielman pituus on 20-35 sivua.

Pedagogisessa opinnäytetyössä kirjallinen osio kuuluu aina läheisesti pedagogiseen projektiin. Pituus 25-35 sivua.
B. Taiteen tuotos ja erillinen kirjallinen tutkielma
Kirjallisen osion ei välttämättä tarvitse liittyä aiheeltaan taiteelliseen projektiin, vaan se voi olla täysin itsenäinen osio. Mahdollinen lähtökohta suunnittelulle voi olla, että taiteellinen ja kirjallinen osio ovat luonteeltaan itsenäisiä. Pituus 25-35 sivua.

Yhteisessä kirjallisessa opinnäytetyössä on oltava selkeät vastuualueet yhteisille tutkimuskysymyksille. Yhteisessä tutkielmassa pituus on 15-25 sivua/ tekijä.

3 KIRJALLISEN OPINNÄYTETYÖN OSION SUORITUSOHJEET
Opiskelija osallistuu oman alansa opinnäytetöiden esittelytilaisuuteen.
Sirkus: kaikki nuoremmat sirkuksen vuosikurssit osallistuvat seitsemän keväällä 2020 valmistuvan opinnäytetyön esittelyihin:
• ke 20.5.2020 klo 13:15-16:30, Sepänkatu A10 (jos Koronaan liittyvät ohjeet pysyvät tämänpäiväisinä ko. esittelyt pidetään skypen kautta)

1)Sirkuksen opinnäytetyön startti
Aiheet:
Sirkuksen opinnäytetyön prosessi
Sirkuksen opinnäytetyön osiot ja vaiheet: käytännöllinen/ taiteellinen osio, kirjallinen osio, seminaarit, kypsyysnäyte
Opinnäytetöiden ideariihi

to 5.11. klo 13:15-14:45 sirkuksen opettajahuone tai online zoom, Minna Karesluoto
to 12.11. klo 13:15-14:45 sirkuksen opettajahuone tai online zoom, Minna Karesluoto
2) Kirjallisen opinnäytetyön startti
Aiheet:
• Kirjallisen opinnäytetyön prosessi
• Kirjallisen opinnäytetyön ominaispiirteet, käytänteet ja ohjeet
• Aiheen ja käsiteltävän kysymyksen rajaaminen – millainen on hyvä aihe ja kysymys
• vertaispalautepareista sopiminen kirjallisen prosessin ajaksi
• Pe 15.01.2021 klo 9-12 Vesa Kankaanpää ja Minna Karesluoto, online zoom
3) Luento tutkimuksellisuudesta opinnäytetöissä
Aiheet:
• Tutkimuksellisuus esittävissä taiteissa
• Tekstit lähteenä
• Taiteellinen tutkimus
• pe 5.2.2021 klo 13-16 online zoom, Vesa Kankaanpää
4) Tiedonhaun verkkokurssi ja sen aloitusinfot
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi on pakollinen osa opinnäytetyötyöskentelyä. Tiedonhankintakurssi 1 op suoritetaan ITS-oppimisympäristössä ajalla 15.1.- 30.3.2021.
Tehtävien palautus viimeistään 30.3.2021.
Lisätietoja verkkokurssin suorittamisesta saat aloitusinfoissa perjantaina 15.1.2021 klo 13:15-14:15.
Online zoomissa. Vastuuopettaja: kirjasto/ Hannele Mikkola.
5) Suunnitelmaseminaarit
Kirjallisen osion suunnitelma jätetään palautuslaatikkoon Suunnitelma 8.2.2021.
Seminaari järjestetään seuraavasti: ti 16.2.2021 klo 13-16, Vesa Kankaanpää ja Minna Karesluoto
online zoomissa:
Seminaarissa keskustellaan seuraavista aiheista:
• Opinnäytetyön aihe
• Tutkimuskysymykset ja tavoitteet
• Keskeiset lähteet ja tiedonhankinnan keinot
• Opinnäytetyön etenemisen aikataulu
Suunnitelmaseminaarissa annetaan vertaispalautetta ja kehitetään opinnäytetöiden suunnitelmia yhdessä keskustellen. Seminaarin jälkeen suunnitelmaa muokataan saadun palautteen perusteella ja viedään siitä uusi versio samaan Suunnitelma-palautuslaatikkoon 20.2.2021 mennessä.
6) Opinnäytetyösopimus ja opinnäytetyösuunnitelma
Kaikista opinnäytetöistä tehdään opinnäytetyösopimus opiskelijan, Turun ammattikorkeakoulun ja mahdollisen toimeksiantajan välillä. Sopimuksessa määritellään mm. osapuolten oikeuksia ja vastuita. Opinnäytetyösopimuksen liitteeksi tulee koko ammattikorkeakoululle yhteinen opinnäytetyösuunnitelma, jonka keskeinen sisältö liittyy pääasiassa opinnäytetyön tekemisen kautta syntyvän aineiston hallintaan. Opiskelija vie opinnäytetyösopimuksen ja opinnäytetyösuunnitelman Ankkuriin 30.05.2021 mennessä.
Opinnäytetyösopimus löytyy ohjeineen Messistä (https://messi.turkuamk.fi/opiskelu/9/Sivut/Lomakkeet-ja-mallipohjat.aspx)

7) Kirjoittamisen työpajat
Kaksi työpajaa:
- to 18.3.2021 klo 13-16 ja
- to 25.3. 2021 klo 13-16
- PC-luokka H212, Jaana Kivivuori


8) Väliseminaarit
Väliseminaarikäsittelyä varten palautetaan teksti palautuskansioon Väliseminaari viimeistään 10.4.2021.
Väliseminaari: ti 13.4. 2021 klo 13-16, sirkuksen opettajahuone, Vesa Kankaanpää ja Minna Karesluoto.
Seminaarissa aiheena ovat
• Keskeneräisten töiden esittelyt
• Palaute ohjaavilta opettajilta
• Vertaispalaute
Vertaispalauteparit sovitaan suunnitelmaseminaarissa tammikuussa.
9) Kielenhuolto
Kirjallinen opinnäytetyö tulee palauttaa kielenhuoltoon Optimaan palautuskansioon viimeistään
to 12.8.2021
Kielenhuolto tapahtuu ajalla 12.8.-30.8.2021.
Kielenhuollosta vastaa Jaana Kivivuori.
10) Valmis työ
Kirjallinen valmis työ palautetaan Valmis työ kansioon Optimaan viimeistään 12.11.2021.
Oman ammattialan asiantuntijaopettaja kommentoi työtäsi ja antaa julkistamisluvan. Palautuskansiosta opinnäytetyö lähetetään automaattisesti Urkund-plagioinnintarkastukseen. Lisää tietoa Urkund-järjestelmästä löytyy Messistä.
11) Sirkus ja Tanssi
Valmiit kirjalliset opinnäytetyöt esitellään lisäksi alakohtaisesti samassa yhteydessä kuin taiteellinen/pedagoginen opinnäytetyö (ja harjoittelu).
14) Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
Kypsyysnäytteet tehdään Optimassa ajastettuna (3h) tenttinä ajalla 12.11.-12.12.2021.
Vastaavat opettajat: Minna Karesluoto & Jaana Kivivuori


4 OHJAUSKÄYTÄNNÖT

Opiskelijalla on opetussuunnitelman mukaan oikeus siihen, että häntä ohjataan opinnäytetyön kaikissa vaiheissa. Sirkuskoulutuksen virallisessa ohjausjärjestelmässä ovat mukana opinnäytetyön vastuuhenkilö, opiskelija, taiteellisen ja pedagogisen työn ohjaava opettaja, kirjallisen työn ohjaava opettaja sekä työn arvioijat.

Jokainen opiskelija voi ehdottaa ohjaavaa opettajaa taiteelliselle tai pedagogiselle käytännölliselle opinnäytetyölleen. Ohjaavaksi opettajaksi voi ehdottaa sirkuksen tai esittävän taiteen päätoimisia opettajia tai sivutoimisia ”vakituisia” opettajavieraita. Opiskelija voi myös ehdottaa muita esittävän taiteen alan kokeneita taiteilijoita tai pedagogeja oman taiteellisen työnsä ohjaajiksi.

Työtä ohjaava opettaja toimii myös työn arvioijana. Lisäksi arvioinnin antaa sirkuskoulutuksesta vastaava tutoropettaja.

Ehdotukset käytännön taiteellista osiota ohjaavista opettajista esitetään kirjallisesti sirkuskoulutuksesta vastaavalle opettaja Minna Karesluodolle 30.9. 2021 mennessä. Sirkuskoulutusvastaava ilmoittaa kirjallisesti valituista ohjaavista opettajista opiskelijoille. Tutoropettaja hoitaa henkilökohtaiset työsopimukset ko. valittujen opettajien ja arvioijien kanssa.

Ohjaavan opettajan ja opinnäytetyön tekijän ohjaussuhde on yksilöllinen molemmissa opinnäytetyön osioissa, joten kyseisten henkilöiden tulee sopia yhdessä ohjauksen luonteesta.

Opiskelijan tulee huolehtia siitä, että hän välittää kirjallisen aiesuunnitelmansa ohjaavalle opettajalle ja sirkuksen tutoropettajalle ennen työnsä alkua ja kommunikoi niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee keskustelu ja/tai ohjausapua. Opiskelija on itse vastuussa taiteellispedagogisista valinnoistaan ja työn valmistumisesta ajallaan. Opiskelija on myös itse vastuussa siitä, että hän ehdottaa projektin budjetin sirkuskoulutusvastaavalle ja sopii tutoropettajan, esittävän taiteen tuottajaportaan ja muiden opinnäytteiden esittäjien kanssa siitä, milloin mahdollinen taiteellinen tuotos esitetään.

Taiteellisen työn ohjaava opettaja seuraa käytännön prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta 10h/ opiskelija. Ohjaava opettaja myös arvioi projektin sen valmistuttua ja arvioi tulosta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen prosessin aikana asettanut. Arviointiin ohjaavalle opettajalle on varattu 5 h/ opiskelija. Ulkopuolinen arvioija arvioi ainoastaan taiteellista tuotosta ja sisäinen ohjaava opettaja koko opinnäytetyöprosessia.

Kirjallisen työn sisäisenä ohjaajana toimii lukukaudella 2020-2022 Minna Karesluoto. Kirjallisen työn ohjauskäytäntö jakaantuu sisällölliseen (tutorointi) ja kielenhuollon (klinikka) ohjaukseen.
Kielenhuollon ohjausta antaa Jaana Kivivuori. Kirjallisen opinnäytetyön seminaareista vastaa Vesa Kankaanpää.


5 SIRKUKSEN KIRJALLISEN OPINNÄYTETYÖN OHJAAVAN OPETTAJAN TEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN VASTUUT

Ohjaava opettaja konsultoi opiskelijaa kirjalliseen opinnäytteeseen liittyvissä tutkimuksellisissa ja kirjoittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Opiskelija huolehtii siitä, että hän antaa työsuunnitelman, budjetin ja aikataulun ohjaavalle opettajalle ennen työn aloittamista. Opiskelijan vastuulla on kommunikoida niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee apua ja palautetta. Opiskelija on vastuussa tutkimukseen liittyvistä tutkimuskysymyksistä, menetelmien valitsemisesta ja työn valmistumisesta ajallaan.

Ohjaava opettaja seuraa prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta henkilökohtaisesti 5h/ opiskelija. Ohjaava opettaja kirjoittaa työstä välipalautteen ja välipalautteessa hyväksyy työn etenemisen julkaistavaksi. Lisäksi hän lukee valmiin työn ja kirjoittaa loppuarvioinnin sekä prosessista että valmiista tuotoksesta. Loppuarviointi palautetaan viimeistään 2 viikkoa valmiin hyväksytyn työn palautuksesta.

Arviointi annetaan numeraalisesti asteikolla 1 – 5.
Ohjaava opettaja pyrkii antamaan palautetta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen työn suunnitelmassa asettanut.

Opiskelija sopii ohjaavan opettajan tapaamisista esim. seuraavasti:
- 1. kerta: opiskelija lähettää s-postilla tutkielman suunnitelman, jossa esittelee työnsä idean, tavoitteet ja aikataulun, ohjaava opettaja antaa palautteen suunnitelmasta kirjallisesti s-postitse opiskelijalle, työsuunnitelman hyväksymisen jälkeen työn aloittaminen
- 2. kerta: opiskelija lähettää ohjaavalle opettajalle tutkielman teoriaosuutta ja menetelmiä käsittelevää tekstiä ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työstä palautetta, mukaan myös alustava sisällysluettelo
- 3.kerta: opiskelija lähettää tutkielman kokonaisuudessaan ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työn etenemisestä kirjallisen välipalautteen
TYÖN ESITTELEMINEN VÄLISEMINAARISSA MUILLE OPISKELIJOILLE JA PALAUTTEEN VASTAANOTTAMINEN OPPONOIVALTA OPISKELIJALTA
- 4. kerta: valmiin tutkielman lähettäminen ohjaavalle opettajalle arvioitavaksi annetun aikataulun mukaisesti
Opiskelija:
- sopii tapaamiskerroista
- toimittaa työn suunnitelmat määräaikaan mennessä ja muokkaa niitä eteenpäin
- lähettää tutkielman päivitetyn suunnitelman/ keskeneräistä tutkielmaa ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin (vähintään viikkoa ennen sovittua tapaamisaikaa)
- valmistaa kysymyksiä ja lähettää ne etukäteen ohjaavalle opettajalle
- vastaa työnsä tutkimuksellisista sisällöllisistä ratkaisuista
- osaa perustella valintansa
- on vastuussa työn etenemisestä ajallaan
Ohjaava opettaja:
- pitää kiinni sovituista tapaamiskerroista
- on valmistautunut antamaan rakentavaa palautetta ja perustelee näkemyksensä
- ohjaa työtä eteenpäin kriittisenä tutkana
- arvioi työn suunnittelusta tuotokseksi
6 SIRKUKSEN TAITEELLISEN OPINNÄYTETYÖN OHJAAVAN OPETTAJAN TEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN VASTUUT

Ohjaava opettaja konsultoi opiskelijaa taiteelliseen opinnäytteeseen liittyvissä taiteellisissa ja tuotannollisissa kysymyksissä. Opiskelija huolehtii siitä, että hän antaa työsuunnitelman, budjetin ja harjoitusaikataulun ohjaavalle opettajalle ennen työn aloittamista. Opiskelijan vastuulla on kommunikoida niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee apua ja palautetta. Opiskelija on vastuussa taiteellisista valinnoistaan ja työn valmistumisesta ajallaan.

Ohjaava opettaja seuraa prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta henkilökohtaisesti 10h/ opiskelija. Ohjaava opettaja kirjoittaa työstä välipalautteen ja välipalautteessa hyväksyy työn etenemisen esitettäväksi opinnäytetyöfestivaalilla. Lisäksi hän katsoo valmiin työn ja kirjoittaa loppuarvioinnin sekä prosessista että valmiista tuotoksesta. Loppuarvioinnin palautus viimeistään 2 viikkoa taiteellisen teon katsomisesta.
Arviointi annetaan numeraalisesti asteikolla 1 – 5.

Ohjaava opettaja pyrkii antamaan palautetta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen työn suunnitelmassa ja prosessin aikana asettanut.

Opiskelija sopii ohjaavan opettajan tapaamisista esim. seuraavasti:
- 1. kerta: opiskelija lähettää s-postilla suunnitelman, jossa esittelee työnsä idean ja tavoitteet, työryhmän, aikataulun ja kustannusarvion, ohjaava opettaja antaa palautteen suunnitelmasta s-postitse opiskelijalle
- 2. kerta: opiskelija demoaa työtään ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työstä palautetta
- 3.kerta: opiskelija demoaa työtään ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työn etenemisestä kirjalllisen välipalautteen (välipalaute lähetetään myös Minna Karesluodolle, välipalautteessa lupa työn etenemiseen festivaalilla esitettäväksi)
- 4. tapaaminen: valmiin tuotoksen katsominen ja arvioinnin kirjoittaminen
Opiskelija:
- sopii tapaamiskerroista
- lähettää taiteellisen työnsä päivitetyn suunnitelman ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin (vähintään viikkoa ennen sovittua tapaamisaikaa)
- valmistaa kysymyksiä ja lähettää ne myös etukäteen ohjaavalle opettajalle
- vastaa työnsä taiteellisista sisällöllisistä ratkaisuista
- on vastuussa työn etenemisestä ajallaan
Ohjaava opettaja:
- pitää kiinni sovituista tapaamiskerroista
- on valmistautunut antamaan rakentavaa palautetta ja perustelee näkemyksensä
- ohjaa työtä eteenpäin kriittisenä tutkana
- arvioi työn suunnittelusta tuotokseksi

Sirkuksen opinnäytteet esitetään opinnäytetyöfestivaalin muodossa Köysiteatterissa ja/tai Videostudiossa ja/ tai mahdollisesti Turun kaupunginteatterissa keväällä 2022.

Jos tilan toimivat Taideakatemian Köysiteatteri ja videostudio tapahtuvat töiden valojen ja äänten rakentaminen maalis-huhtikuussa 2022 ja esitysten läpimenot ja kenraalit tapahtuvat toukokuussa viisi päivää ennen festivaalin ensi-iltaa. Festivaali toukokuussa.


7 AIESUUNNITELMA, ESSEE JA TOTEUTUSSUUNNITELMA

Opinnäytetyötä suunnitellaan prosessimaisesti niin taiteellisen, pedagogisen kuin tutkimuksellisen opinnäytetyön osalta. Prosessin avulla aihe tarkentuu ja materiaalin kerääminen valitusta aiheesta tulee raportoiduksi.

Opinnäytetyön suunnittelun kaksi vaihetta:

1.vaihe: AIESUUNNITELMA
Aiesuunnitelmassa selvitetään ja perusteellaan:
- mitä aiotaan tehdä opinnäytetyöksi? (mitä tutkin?)
- millaiset tavoitteet työlle asetetaan? (tutkimuskysymykset?)
- miten ja mistä lähdeaineistoa hankitaan? (tutkimusmenetelmät?)
- perustelut aiheen valinnalle (miksi tutkin?)
- perustelut tiedon kokoamisen ja käsittelyn tavoille ja menetelmille
- milloin työ tehdään, miten ajankäyttö suunnitellaan?
- esitetään ohjaavaa opettajaa käytännölliselle osiolle perustelujen kanssa

Aiesuunnitelman tavoitteena on muodostaa selkeä käsitys opinnäytetyöprosessin osioista ja kulusta.
Kirjalliset aiesuunnitelmat molemmista opinnäytetyön osioista palautetaan Minna Karesluodolle ja Optimaan. Aiheet esitellään muille opiskelijakollegoille opinnäytetyön ensimmäisessä seminaarissa.


2. vaihe: ESSEE
Esseessä selvitetään:
- valitun aihepiirin taustoja
- aiheesta aiemmin kirjoitettua materiaalia
- tekijän omaa motiivia ja näkökulmaa aiheeseen

Esseen tavoitteena on käynnistää lähdeaineiston lukeminen, analysoiminen ja raportoiminen. Esseen kautta aloitetaan aiheen taustan tutkiminen ja siitä kirjoittaminen. Sen tavoitteena on harjaannuttaa opiskelijaa rajatun aiheen ongelmien pohdintaan ja ratkaisemiseen kirjallisuuden avulla. Essee valmentaa aihetta koskevan tiedon itsenäiseen etsintään ja kriittiseen käyttämiseen. Esseen kirjoittamisen tarkoituksena on aiheen tuntemus ja tekijän oma näkökulma aiheeseen. Essee on itsenäinen kokonaisuus, jossa vastataan esitettyyn kysymykseen.

Esseen tulee nostaa esille aiheen /aiheita, jotka ovat keskeisiä opinnäytetyön ajatuksellisen taustan kehittämisessä. Essee tähtää kirjoittajan oman näkemyksen esille tuomiseen, argumentointiin ja päätelmien tekemiseen suhteessa lähdeaineistoon. Tavoitteena on saada etäisyyttä lähdeaineistoon ja käsitellä aihetta itsenäisesti, joten essee ei ole yhteenveto lähdeaineistosta.

Esseen tekstin tulee olla selkokielistä, pohdiskelevaa ja johdonmukaista. Kirjoitelman alussa tulee esittää tavoitteet, sen jälkeen aiheen käsittely ja lopussa johtopäätökset.


3. vaihe: TOTEUTUSSUUNNITELMA
Aiesuunnitelman ja esseen pohjalta käydään kehittämiskeskusteluja opinnäytetyön vastuuhenkilön kanssa. Tämän jälkeen työstetään toteutumissuunnitelma, joka on päivitetty ja tarkennettu suunnitelma opinnäytetyön tavoitteista, sisällöstä ja aikataulusta. Toteutussuunnitelma palautetaan Minna Karesluodolle viimeistään maaliskuun lopussa 2021. Opiskelija on vastuussa hyväksytyn toteutussuunnitelman välittämisestä ohjaavalle opettajalle ja muille työssään mukana oleville asianosaisille.



8 ARVIOINTI

Kaikissa käytännön opinnäytetöissä on ohjaava opettaja, joka seuraa prosessin alusta loppuun, auttaa ja ohjaa työn tekemisen aikana ja lopulta toimii myös opinnäytetyön tarkastajana. (ns. sisäinen tarkastus)
Kaikkien kirjallisten osioiden sisäisenä tarkastajana toimii sirkuksen tutoropettaja Minna Karesluoto.

Käytännön osiot arvioi ohjaavan opettajan lisäksi Minna Karesluoto ja Heidi Aho. He toimivat nk. ulkopuolisina tarkastajina. Ulkopuolinen tarkastaja arvioi opinnäytetyön tulosta, eikä seuraa työn valmistumisen prosessia (ns. ulkopuolinen tarkastus)

Opiskelija saa yhteensä kolme-neljä kirjallista arviointia ja niihin liittyvää arvosanaa asteikolla 1-5:
Kiitettävä ( 5)
Hyvä ( 4-3)
Tyydyttävä ( 2-1)
Hylätty

Opinnäytetyön lopullinen numeraalinen arvosana on näiden (kolmen-)neljän arvosanan keskiarvo.

Opiskelija voi ehdottaa ohjaavaa opettajaa taiteelliselle opinnäytetyölleen, mutta esittävän taiteen koulutuspäällikkö ja Taideakatemian koulutusjohtaja päättävät sekä ohjaavista opettajista että tarkastajista ja taloudellisista resursseista. Ohjaavaksi opettajaksi voidaan pyytää valtakunnallisesti ja/tai kansainvälisesti tunnustettu sirkuksen tai esittävän taiteen tuntija: esim. artisti, opettaja, tutkija tai kriitikko.



9 DOKUMENTOINTI

Saadakseen opinnäytetyöprosessin päätökseen ja hyväksytyksi opiskelijan tulee huolehtia opinnäytetyönsä kaikkien osioiden asianmukaisesta dokumentoinnista. Ennen dokumentointia opiskelijan on saatava kirjallinen lupa opinnäytetyön ohjaajalta kirjoitustyön tarkistuttamiseen plagiointiohjelmalla ja tämän jälkeen lupa kansitukseen ja julkaisuun Theseuksessa.

Hyväksytyn opinnäytteen kirjoitustyö on tarkistettava URKUND plagiointiohjelmalla. Ohjaava opettaja antaa tarkemmat tiedot ohjelman käyttämisestä, kun työ on valmis.

Taiteellisen opinnäytetyön käytännöllisestä osiosta opiskelijan tulee toimittaa videotaltiointi sirkuksen toimistoon ja kirjastoon eli yhteensä kaksi videotaltiointia. Videotaltiointi tulee toimittaa sähköisessä muodossa. Taltioinnissa tulee olla selkeät otsikko, aika ja nimimerkinnät.

Opinnäytetöiden kirjallisista osioista opiskelijan tulee toimittaa kansitettu versio sirkuksen toimistoon ja paperinen versio Turun AMK:n kulttuurin kirjastoon sekä sähköinen versio Theseukseen. Dokumentoinnista kirjastoon opiskelija löytää tarkat ohjeet AMK: n intranetin eli Messin www-sivuilta kohdasta opinnäytetyön ohjeistus. Tarkat tiedot valmistumisprosessista ja siihen liittyvästä kypsyysnäytteestä löytyvät Messistä. Opiskelija maksaa itse dokumentointien kulut. Dokumentointi on olennainen osa opinnäytetyötä. Ilman ohjeistusta noudattavaa dokumentointia opiskelija ei voi saada hyväksyttyä opinnäytetyötä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikissa käytännön opinnäytetöissä on ohjaava opettaja, joka seuraa prosessin alusta loppuun, auttaa ja ohjaa työn tekemisen aikana ja lopulta toimii myös opinnäytetyön tarkastajana. (ns. sisäinen tarkastus)
Kaikkien kirjallisten osioiden sisäisenä tarkastajana toimii sirkuksen tutoropettaja Minna Karesluoto. Kaikkien kirjallisten osioiden ulkoisena tarkastajana toimii Vesa Kankaanpää.
Käytännön osiot arvioi ohjaavan opettajan lisäksi Minna Karesluoto ja Heidi Aho. Ulkopuolinen tarkastaja arvioi opinnäytetyön tulosta, eikä seuraa työn valmistumisen prosessia (ns. ulkopuolinen tarkastus). Taiteellisista opinnäytetöistä opiskelija saa arvosanan ja arvioinnin sisäiseltä ja ulkoiselta tarkastajalta.
Opiskelija saa yhteensä kolme-neljä kirjallista arviointia ja niihin liittyvää arvosanaa asteikolla 1-5:
Kiitettävä ( 5)
Hyvä ( 4-3)
Tyydyttävä ( 2-1)
Hylätty
Opinnäytetyön lopullinen numeraalinen arvosana on näiden (kolmen-)neljän arvosanan keskiarvo.
Opiskelija voi ehdottaa ohjaavaa opettajaa taiteelliselle opinnäytetyölleen, mutta esittävän taiteen koulutuspäällikkö ja Taideakatemian koulutusjohtaja päättävät sekä ohjaavista opettajista että tarkastajista ja taloudellisista resursseista. Ohjaavaksi opettajaksi voidaan pyytää valtakunnallisesti ja/tai kansainvälisesti tunnustettu sirkuksen tai esittävän taiteen tuntija: esim. artisti, opettaja, tutkija tai kriitikko.

Hylätty (0)

Poissaoloja yli 20% lähiopetuksesta ja sovituista ohjauskeskusteluista tutoreiden kanssa. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu. Oppimistehtävät ja muut opintojakson suoritukset tekemättä määräajassa. Ammattimaisen oppimisen asenteen puuttuminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
o käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
o osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
o kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
o analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
o hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
o analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
o analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
o työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä