Siirry suoraan sisältöön

Soolon valmistusprosessi (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011391-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.08.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

22.11.2021 - 07.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

6 - 8

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Heidi Alppirinne
  • Katja Korpi
  • David Yoken

Ryhmät

  • PTANSS21
    Tanssinopettaja syksy 21

Tavoitteet

Opiskelija osaa luoda vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija osaa perustella ilmaisullisia valintojaan. Hän pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija osaa arvioida ja mitoittaa tanssiteoksen valmistamisen vaatiman ajan.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija lisää tanssin taiteilija-opettajan ammattitaitoaan koreografisella harjoittelulla. Harjoittelu kehittää ja syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.

Sisältö

Koreografinen työskentely.

Koreografisen harjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti soolotyöstä ryhmäkoreografiaan: soolon valmistusprosessi, soolon esitysperiodi, ryhmäkoreografian valmistusprosessi, ryhmäkoreografian esitysperiodi.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, itsenäinen työskentely, vertaispalaute, henkilökohtaiset palautteet.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektityö, tutorointi.
Jokainen opiskelija on itse vastuussa siitä, että varaa henkilökohtaisen tutorajan opettajalta sooloprosessin aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Soolokoreografian valmistusprosessi on laajuudeltaan 2 opintopistettä ja vastaa 53 tuntia opiskelijan työtä. 53 tuntia sisältää itsenäistä studiotyöskentelyä 43 tuntia. Loput ajasta on varattu yhteisiin näyttöihin ja henkilökohtaisiin näyttöihin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Ei osallistumista yhteisiin välipalautteisiin ja/tai henkilökohtaisiin tutorointeihin.

Sisällön jaksotus

Soolokoreografia opintokokonaisuuden ensimmäinen osa, Soolokoreografian valmistusprosessi 2 op, toteutetaan opintojen ensimmäisenä vuonna. Loppusyksyn 2021 ja alkukevään 2022 aikana itsenäinen studiotyöskentely soolomateriaalin kokoamiseksi.
Opiskelija luo ja työstää soolokoreografian. Tehtävänannon jälkeen itsenäinen työskentely liikemateriaalin kehittämiseksi. Opiskelija valitsee äänimaailman teokselleen joko äänitetystä musiikista tai työskentelee yhdessä muusikon kanssa. Koreografiassa painottuu äänimaailman ja liikkeen yhteyden määrittely. Työprosessin aikana opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä ryhmäpalautetta opettajilta ja työryhmältä. Soolon keston tulee olla enemmän kuin kolme minuuttia eikä sen tule ylittää kymmentä minuuttia. Opiskelija suunnittelee valaistuksen/visuaalisen ilmeen sooloonsa valosuunnittelun opettajan johdolla sekä puvustaa soolonsa itse.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Edeltävyysehdot: improvisaatio ja kompositio 1 jakson hyväksytty suoritus ja osallistuminen improvisaatio ja kompositio 2 opintoihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena oppimisprosessi, koreografinen työskentely, kyky keskustella ja sanallistaa työskentelyään, kyky antaa vertaispalautetta näkemästään.
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.