•   Ryhmäkoreografian valmistusprosessi 2011393-3004 30.08.2021-20.12.2021  3 op  (PTANSS19) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa luoda vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
    Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
    Opiskelija osaa perustella ilmaisullisia valintojaan. Hän pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.
    Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
    Opiskelija osaa arvioida ja mitoittaa tanssiteoksen valmistamisen vaatiman ajan.
    Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
    Opiskelija lisää tanssin taiteilija-opettajan ammattitaitoaan koreografisella harjoittelulla. Harjoittelu kehittää ja syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
    Opintojakson sisältö
    Koreografinen työskentely.



    Koreografisen harjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti soolotyöstä ryhmäkoreografiaan: soolon valmistusprosessi, soolon esitysperiodi, ryhmäkoreografian valmistusprosessi, ryhmäkoreografian esitysperiodi.

    Vastuuopettaja

    Heidi Alppirinne, Katja Korpi

    Oppimateriaali

    - Lauri, Hanna Leena. 2000. Musiikki osana koreografista prosessia. Opinnäytetyö. Turku AMK.
    - Raumanni, Maija Reeta. 2003. Miten tanssiteos saa hetkellisen muotonsa. Opinnäytetyö. Turku AMK.
    - Hirvonen, Inkeri. 2005. Täältä sinne. Koreografia oppimisprosessina. Opinnäytetyö. Turku AMK.
    - Väänänen, Mirva. 2009. Tanssin ilmaisuvoima ja tulkinta. Opinnäytetyö. Turku AMK.

    Oppimismenetelmät

    Projektioppiminen, tiimioppiminen, vertaispalaute.
    Tehtävänannon jälkeen aiesuunnitelman laatiminen ja itsenäinen työskentely valitun työryhmän kanssa. Välinäyttö ja henkilökohtaiset tutortapaamiset rytmittävät prosessia. Valosuunnitelman laatiminen valosuunnittelun lehtorin ohjeistuksen mukaan. Ryhmäkoreografia esityskokonaisuuden markkinointi/tuottaminen. Vertaispalaute opintojakson aikana ja päätteeksi.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Arvioinnin kohteena läsnäolo lähiopetuksessa, työskentely prosessissa, ryhmätyö, asenne oppimiseen, annettujen tehtävien tekeminen määräajassa ja laajuudessa, kehittyminen koreografisessa prosessissa. Aie- ja valosuunnitelman laatiminen, tuotantopalaveriin osallistuminen.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    30.08.2021 - 20.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 30.10.2021

    Ryhmä(t)
    • PTANSS19
    Opiskelijamäärä (min - max)

    6 - 7

    Vastuuyksikkö

    Taideakatemia

    Ohjausvastuut

    Heidi Alppirinne
    Katja Korpi
    David Yoken

    Koulutus

    Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

    Toimipiste

    Linnankadun taidekampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Pedagogiset toimintatavat

    Yhteisopettajuus, projektityö, tiimityö, tuutorointi, palautekeskustelu.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Opiskelija on vastuussa työryhmän kokoamisesta (esiintyjät, tekniikkaryhmä) sekä tilavarauksista teoksensa harjoittamista varten. Lisäksi opiskelija on velvoitettu varaamaan henkilökohtaiset tutorointiajat ryhmäkoreografiaprosessilleen ohjausvastuussa olevilta opettajilta.
    Opiskelija suunnittelee ja harjoituttaa ryhmäkoreografian. Hän laatii aiesuunnitelman ja audiovisuaalisen suunnitelman. Opiskelijaryhmä vastaa ryhmäkoreografiakokonaisuuden markkinoinnista.

    Sisältö ja ajoitus

    Ryhmäkoreografian laatiminen, harjoituttaminen ja esittäminen. Opiskelija kehittyy ryhmäkoreografian tekijänä ja tutkii liikettä omista kiinnostuksen kohteistaan käsin. Opiskelija kehittyy taiteellisen työryhmän vetäjänä ja hallitsee ryhmäprosessin ajankäytön. Opiskelija laatii audiovisuaalisen suunnitelman valosuunnittelun lehtorin ohjeistuksen mukaan.
    Ryhmäkoreografian valmistusprosessi syyslukukauden 2021 aikana.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty / Hylätty

    Hylätty:
    Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä ja/tai henkilökohtaisia tutorointeja käyttämättä.