Siirry suoraan sisältöön

Fyysinen ilmaisu 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011395-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

31.08.2019 - 01.01.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 15

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Mervi Rankila-Källström

Ryhmät

  • PTEATS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019

Tavoitteet

Opiskelija osaa fyysisen ilmaisun perusteet.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet,harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Opetusmenetelmät

Tunneilla tapahtuvat soolo-ja ryhmätehtävät sekä niiden reflektointi ja keskustelu.
Opettajajohtoiset keskustelut.
Opintojakson lopussa mahdollinen ryhmäkompositiotehtävä tai lyhyt soolo.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentely käytännönharjoitteiden kautta.
Pari -ja ryhmäkeskustelut sekä oman työn reflektointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa tapahtuvat soolo-, pari- ja ryhmätehtävät. Opintojakson lopussa lyhyet mahdolliset demot; ryhmäkompositiotehtävä tai soolo.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu kehon mahdollisuuksiin ilmaista itseään erilaisten liikeimprovisaatioiden avulla. Opintojaksolla lisäämme kehotietoisuutta liikeimpulssin ja yhteisen vuorovaikutuksen kautta käyttäen hyväksi eri harjoitteita mm. fyysisestä teatterista, miimistä, tanssista ja kontakti-improvisaatiosta. Opiskelija kehittyy fyysisessä ilmaisussa suhteessa itseensä, aikaan, tilaan ja liikkuessa muiden kanssa. Opiskelija osaa käyttää hyväkseen materiaalia perustellessaan omaa oppimistaan teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija oppii erilaisia fyysien ilmaisun keinoja ja saa monipuolisia valmiuksia toteuttaa fyysistä ilmaisua erilaisten ryhmien kanssa. Tutkimme kehoa ja liikettä erilaisten kehollisten tekniikoiden kautta; es. Lecoq ja Brosovski; ja tutustumme liikelaatuihin. Opiskelija omaa kyvyn monipuoliseen liikeilmaisuun kehollisen integraation ymmärtämisen kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo sekä osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) pienryhmässä tehty ryhmäkompositio
3) lyhyt sooloteos
4) oppimispäiväkirjatiivistelmä sekä observaatioparin tiivistelmä

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset fyysisen ilmaisun ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta oppimisympäristössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä kehollisesti, kirjallisesti sekä suullisesti. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Oppilas omaa taidon monipuoliseen kokonaisvaltaiseen liiketyöskentelyyn ja hallitsee parityöskentelyn perusteita yhteisentilan sekä jaetun painon kautta. Ymmärtää kehollisen vuorovaikutuksen potentiaalin teatterin ja tanssin tekemiselle. Oppilas osaa käsitellä liikettä suhteessa aikaan, henkilökohtaiseen kinesfääriin sekä liikkeen tilaan. Lisäksi osaa tutkia kehollisuuttaan somaattisten menetelmien avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Oppilas osaa tarkastella, arvioida sekä omaa että observaatioparinsa oppimista. Osaa myös soveltaa tunneilla opittua materiaalia soolo -ja ryhmätyössään. Opiskelijalla on monipuolinen sekä avartunut näkemys tanssitaiteesta ja liikkeestä. Osaa ottaa vastuuta ryhmän myönteisestä ilmapiiristä ja kehittyy myös vuorovaikutuksessa toisiin opiskelijoihin. Opiskelijalla on selkeä käsitys kehollisuudesta ja uskaltaa rohkeasti tutkia liikettä niin yksin kuin toistenkin opiskelijoiden kanssa. Oppilas osaa käyttää tanssi/liiketeoksen valmistamiseen tarvittavia taitoja sekä ammentaa omaa luovuutta osana oppimaansa. Oppilas on motivoitunut tutkimaan ja havainnoimaan liikettä, kehollista artikulaatiota sekä ymmärtää liikelaatuja.