Siirry suoraan sisältöön

Näyttämöilmaisu 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011397-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 31.12.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 02.01.2021

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Mervi Rankila-Källström

Ryhmät

  • PTEATS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019

Tavoitteet

Opiskelija osaa valitun näyttämöilmaisun lajin perusteet.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet,harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus.
Opiskelija oppii leikkimällä ja improvisoimalla tehtäväperusteisesti sekä tarkkailemalla muita. Pari- ja ryhmäkeskustelu sekä tehtävien reflektointi. Lisäksi opettajajohtoiset keskustelut, joissa opettaja käyttää omaa oppismishistoriaansa esimerkkeinä.
Opintojakson lopussa mahdollinen lyhyt soolo.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmässä toimiminen ja opettajan ohjaamat harjoitteet. Lavatilanteiden simulointi. Yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentely käytännönharjoitteiden kautta. Pari -ja ryhmäkeskustelut sekä oman työn reflektointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa tapahtuvat improvisaatioon perustuvat soolo-, pari- ja ryhmätehtävät. Opintojakson lopussa mahdolliset, lyhyet soolodemot.

Opintojaksoraportti, joka palautetaan tuutoropettajalle.

Sisällön jaksotus

Näyttämöilmaisu 1 opintojaksolla tutustutaan klovneriaan.
Sisältönä ovat klovnerian perusteet ja siihen liittyvät käytännön harjoitteet.
Opintojaksolla etsitään niin kutsuttua klovnin tilaa, joka tarkoittaa avointa sekä rehellistä läsnäoloa tässä ja nyt. Koko kurssin ajan leikitään paljon, jotta löydettäisiin klovnin leikki itsen sekä yleisön kanssa. Lisäksi opetellaan erilaisia tekniikoita, joiden avulla voi kehitellä omaa klovnikarakteriaan, ylläpitää klovnileikkiä sekä tutkia, miten olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa. Opiskelija oppii erilaisia fyysisen ilmaisun sekä karakterin rakennuksen keinoja ja saa monipuolisia valmiuksia toteuttaa fyysistä ilmaisua erilaisten ryhmien kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo sekä osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) yksilö,-pari -ja pienryhmätehtävät
3) sekä mahdollisesti myös lyhyt sooloteos

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta oppimisympäristössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä kehollisesti, kirjallisesti sekä suullisesti. Opiskelija omaa taidon monipuoliseen liiketyöskentelyyn ja hallitsee pari- ja ryhmätyöskentelyn perusteita Ymmärtää kehollisen vuorovaikutuksen potentiaalin klovnerian tekemiselle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa tarkastella, arvioida sekä omaa että ryhmän oppimista. Osaa myös soveltaa tunneilla opittua materiaalia soolo -ja ryhmätyössään. Osaa ottaa vastuuta ryhmän myönteisestä ilmapiiristä ja kehittyy myös vuorovaikutuksessa toisiin opiskelijoihin. Opiskelijalla on selkeä käsitys kehollisuudesta ja uskaltaa rohkeasti tutkia klovnerian mahdollisuuksia niin yksin kuin toistenkin opiskelijoiden kanssa.