Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011405-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 14
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Marja Susi
Ryhmät
-
PTEATS20Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.
Sisältö
Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Jaetaan opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, pienryhmätyöskentely, työpajojen ohjaaminen, raportti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikana syvennetään omaa osaamista ryhmän ohjaamisesta. Painopistealueena ovat taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä.
Opintojaksolla tutustutaan ajankohtaiseen tietoon taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksista ja suunnitellaan sekä toteutetaan kolmen työpajan kokonaisuus pienryhmissä Turun ammatti-instituutin lähihoitajaopiskelijoille.
Työpajojen sisältö suunnitellaan osallistujaryhmien tarpeiden sekä ohjaajien omien tavoitteiden mukaan.
Ensimmäinen kerta (tutustuminen + työskentely)
20.10. 8-12 välillä
Työpajakerrat 27.10 sekä 3.11. 8-12
Opintojakson päätteeksi kirjoitetaan raportti omasta oppimiskokemuksesta ja opintojakson teemojen mahdollisuuksista teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä.
Sisällön jaksotus
19.10.- 4.11. 2021
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo opetuksessa ja osallistuminen
-annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa
-sisällön kehittäminen itsenäisesti ja yhdessä ryhmän kanssa
-ohjaajana toimiminen ja siinä kehittyminen
-vuorovaikutus osana prosessia
-raportti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-opiskelija on läsnä opetuksessa
-opiskelija ymmärtää perustiedot sisällöstä
-annettujen tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-läsnäolo opetuksessa
-opiskeltavan sisällön soveltaminen ja kehittäminen ryhmässä ja yksilönä sekä ohjaustilanteissa
-ryhmätehtävissä rakentavasti ja reflektiivisesti toimiminen, sisällön soveltaminen jäsennetysti
-oman reflektiokyvyn osoittaminen suhteessa annettuihin tehtäviin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-läsnäolo opetuksessa
-opiskeltavan sisällön soveltaminen ryhmässä ja yksilönä sekä ohaustilanteissa
-ryhmätehtävissä rakentavasti ja reflektiivisesti toimiminen, sisällön soveltaminen jäsennetysti
-oman reflektiokyvyn osoittaminen suhteessa annettuihin tehtäviin
-lisäksi sisällön kehittäminen erityisen kiitettävällä tavalla yksilönä ja ryhmässä