Siirry suoraan sisältöön

Opetusharjoittelu 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011408-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 31.10.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 16

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Marja Susi
  • Minna Haapasalo

Ryhmät

  • PTEATS17
    Teatteri-ilmaisunohjaaja, teatteri

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opintojakso- tai kurssikurssikokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle tai -ryhmille. Opiskelu tapahtuu työelämäyhteistyössä teatteri-ilmaisun ohjaamisen prosessina. Opetusharjoittelija osaa arvioida sekä omaa työskentelyään että laatia asiantuntevan ja rakentavan vertaispalautteen muille opetusharjoittelijoille.

Sisältö

Teatteri-ilmaisun opetuksen suunnittelu ja toteutus. Muiden opetustuntien seuraaminen, vertaispalautteen laatiminen. Työharjoittelusopimuksen ja työharjoittelusuunnitelman laatiminen ja työharjoittelupäiväkirjan raportointi.

Oppimateriaalit

Ohjaamisen reflektoinnin tukena:
Marttila, N., Pokki, K., Talvitie-Kella, T.: Ammattina ryhmän ohjaaminen: ohjausprosessi ryhmänohjaajien kokemana ja kertomana, Tampereen yliopisto, Kasvatustieteen laitos, 2008.
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/78987/gradu02505.pdf?sequence=1

Opetusmenetelmät

Itsenäinen pedagoginen harjoittelu tarkoittaa tutoroitua prosessia, jossa opettaja antaa ohjeet opetusharjoitteluun ja opiskelija toimii itseohjautuvasti. Vertaistutorointi kuuluu harjoitteluun.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöinen projektityö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opetusharjoittelu kuuluu opettajan pedagogisiiin opintoihin. Vaihtoehtoiset toteutustavat on sovittava henkilökohtaisessa keskustelussa tutoropettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjeet löytyvät optimasta: Teatteri-ilmaisun ohjaaja - opetusharjoittelu.
Harjoittelun kulku:
1. Harjoittelupaikan hankkiminen ja sen hyväksyttäminen tutoropettajalla.
2. Työharjoittelusopimuksen ja -suunnitelman tekeminen.
(messin pohja kohdassa opiskelu - harjoittelu, sama kuin muissakin harjoitteluissa).
3. Omat tavoitteenasettelut oppimisen suhteen.
4. Vuosikurssin yhteiseen opetusharjoittelun aloitukseen osallistuminen 20.9. 2019
5. Opetusharjoittelun suunnittelu
(laajempi kaari kokonaisuudesta ennen opetusharjoittelun aloittamisen sekä
jokainen opetuskerta ennen opetuskertaa).
6. Tuntisuunnitelmien ja tuntireflektion palautus optimaan. (ohje ko. kohdassa)
7. Videointi (palautetaan n. 15 min. kooste), valitse jokin toteutustapa:
- Kuvaa itseäsi opettamassa jonain opetuskertana.
Ota huomioon, että jos osallistujat näkyvät kuvassa, heiltä pitää olla lupa kuvaamiseen
ja tallenteen näyttöön opiskelijakollegoille sekä opettajalle, pyydä siis allekirjoitus
kirjalliseen kuvauslupaan. Alaikäisiltä osallistujilta pitää olla huoltajan antama kirjallinen lupa.
Kuvauslupalomakkeen ja ohjeet löydät videointi -kohdasta.
- Vertaispalautteen kuvaaminen, kuvaa keskustelu, jossa saat kollegan vertaispalautteen opettamisestasi.
- Videoitu oppimispäiväkirja: tee videolle oppimispäiväkirjaa, jossa reflektoit tuntisuunnitelmiasi
ja niiden toteutumista, esim. aina ennen ja jälkeen opetuksen.
Vertaispalaute:
-Kollega käy katsomassa opetustasi ja käytte palautekeskustelun.
Sinä käyt katsomassa (saman tai eri) kollegan opetusta ja käytte palautekeskustelun.
- Katso kollegoiden videot ja kommentoi kahta videota, kommentoinnin ohjeet ko. kohdassa.
8. Opettaja käy katsomassa tuntiasi ja käytte palautekeskustelun.
9. Osallistut opetusharjoittelun päätösseminaariin, jossa esittelet harjoittelun yhteisessä keskustelussa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Harjoittelu on hylätty mikäli opiskelija ei ole tehnyt harjoittelua kokonaan tai jokin oppimistehtävä puuttuu. Opiskelija on toiminut harjoittelussa vastoin ohjeita ja/tai ammattietiikan vastaisesti.

Sisällön jaksotus

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa opetusharjoittelun oman aikataulun mukaisesti lukuvuoden 2019-20 aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetusharjoittelun suunnittelu ja toteutus:tehtävät optimassa.
Opetusharjoittelun presentointi ja raportointi.
Vuorovaikutustilanteet vertaisten sekä ohjaajan kanssa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt harjoittelua kokonaan tai jokin oppimistehtävä puuttuu. Opiskelija on toiminut harjoittelussa vastoin ohjeita ja/tai ammattietiikan vastaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee opetusharjoittelun ja siihen liittyvät oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija toimii oma-aloitteisesti, pedagogiseen osaamiseen liittyviä realistisia tavoitteita asettaen ja niihin pyrkien. Lisäksi opiskelija toimii vuorovaikutustilanteissa dialogisesti ja oppimiseen keskittyen. Opiskelija toimii ongelmia ja haasteita ratkoen ja ohjausta hakien.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii vuorovaikutustilanteissa itseään haastaen ja aktiivisesti kehittäen. Opiskelijan suunnittelu ja toteutus on ammattimaista, eettistä ja osallistujien kokemukselliseen oppimiseen keskittyvää. Opiskelijan pedagoginen ajattelu ja toiminta on innovatiivista tietoja ja taitoja soveltavaa ja uutta luovaa.