Siirry suoraan sisältöön

Sirkustekniikan päälajiopinnot 2a (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011435-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 19.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

7 - 12

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Marina Vavilova
  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS17
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- päälajin sirkustekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perustaidot
- päälajin välineistön kiinnitysmetodit ja huollon
- päälajin liikkeiden perusmuodot sekä erilaisten elementtien liittämisen liikefraasiksi, kompositioksi ja sirkusnumeroksi
- luoda itselleen uutta esityksellistä liikemateriaalia, varioida omaa liikerepertuaariaan sekä analysoida ja omaksua jo olemassa olevaa sirkuksen esitysrepertuaaria
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään

Sisältö

Opintojaksolla keskitytään kehittämään sirkusteknisiä päälajitaitoja, opiskelijan henkilökohtaista lahjakkuutta ja fyysistä potentiaalia sekä luovuutta ja ilmaisua. Päälajiopinnot etenevät kullekin opiskelijalle laadittavan henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija oppii harjoittelemaan itsenäisesti ja omaa kehoaan kuunnellen. Opintojakso rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti sirkusammattilaisuutta yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opiskelija valitsee 1-2 sirkusteknistä päälajiopintoa ja opiskelee intensiivisesti näitä opintoja 2. opintovuodesta 4. opintovuoteen. Opinnot toteutetaan pienryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat oppimisprosessi ja osaamistavoitteiden saavuttaminen. Arvioidaan opiskelijan taiteellista, teknistä, sosiaalista ja eettistä kyvykkyyttä sekä taiteidenvälisyyden ja pedagogisten kompetenssien kypsyyttä. Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan aktiivinen läsnäolo, edistyminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin, opiskelijan omaan lähtötasoon ja vertaisryhmään sekä opiskelun ammattimaisuutta sekä ammattimaista asennetta. Lisäksi arvioidaan oppimistehtäviä ja muita suorituksia. Arviointi asteikolla 0-5.
Arviointia ohjaa arviointikehikko, jossa on annettu kriteerit numeraalisen arvosanan muodostumiselle.

Hylätty (0)

Poissaoloja yli 20%. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu. Oppimistehtävät ja muut opintojakson suoritukset tekemättä määräajassa. Ammattimaisen oppimisen asenteen puuttuminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
o käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
o osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
o kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
o analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Opiskelija
o hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
o analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
o analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
o työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä