Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 2a (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011439-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 15

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä. Pari- ja pienryhmäharjoitteet. Luovat harjoitukset. Katsomisen ja havainnoimisen harjoitukset sekä vertaispalautteen antamisen harjoittelu. Välidemot ennen syyslomaa ja avoin demotunti katsojille joulukuussa.
Jatkuva rakentava palaute ohjaajan ja opiskelijan välillä ja dialoginen palautteen antaminen ja vastaanottaminen vertaiskollegoilta.

Sisällön jaksotus

Liikeilmaisun opinnoissa yleisenä tavoitteena on opiskelijan fyysisen, ilmaisullisen ja luovan kyvykkyyden kehittäminen tanssitekniikoiden (baletti, nykytanssi) ja liikeimprovisaation erilaisten menetelmien kautta. Syyskauden tanssiteknisenä tavoitteena on:
- koordinaation
- tilan eri tasojen, suuntien ja reittien
- fraseerauksen
- yhdistelmien (3-5 liikkeellistä elementtiä) ja liikesarjojen/ koreografioiden hahmottaminen ja toteuttaminen
- pyörivien liikkeiden/ piruettien
- yksittäisten hyppyjen ja hyppy-yhdistelmien
- flow:n
- erilaisten jännittetasojen ja liikedynamiikkojen
- musikaalisuuden ja rytmitajun
harjoittaminen ja oppiminen baletin ja nykytanssin sekä omien liikekokeiluiden kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat:
- opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo
- opiskelijan asenne ammattiainetta, omaa tekemistä, toisten harjoittelua ja ryhmän vetäjää kohtaan
- opiskelijan edistyminen suhteessa omaan lähtötasoon
- opiskelijan edistyminen vertaisryhmässä ja suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

Arvioinnin pääkohteena on opiskelijan liikkeeseen heittäytyminen, asioiden tutkiminen ja kokeileminen aidosti ja rehellisesti. Arvioinnissa huomioidaan oppimisprosessi ja väli- sekä päätösdemot.

Palaute on jatkuvaa, rakentavaa ja vuorovaikutteista.

Arviointi tapahtuu asteikoilla 0-5 ja opintojakson välissä.