Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 2a (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011439-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.08.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

24.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 12

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS20
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen.
Havainnoiminen ja analysoiminen.
Reflektointi.
Vertaisarviointi.
Itsereflektio.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä.
Oheisharjoitukset, tanssin tekniikkaharjoitukset, luovat harjoitukset, yksilö, pari- ja pienryhmätehtävät.
Itsearviointitehtävät.
Vertaispalaute.
Välidemo ja päättödemo.
Jatkuva oppiminen ja oppimisen analysointi.

Sisällön jaksotus

Yleiset osaamistavoitteet:
Opinnot rakentavat sirkusopiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti sirkusalan ammattilaisuutta yhdessä muiden sirkuksen ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa sirkusta tukevat baletin, nykytanssin ja liikeimprovisaation tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet ja osaa kannatella kehoaan ja raajojaan tuetusti.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään tanssitreenaukseen liittyviä peruskäsitteitä ja terminologiaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa sirkuksen viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta harjoitussalissa tekniikkaopettajan johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.

Yleiset tarkemmat tavoitteet 2a jakson balettiosuudelle:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän, luovan ja hyväksyvän sirkusopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta)
- jalkojen rotaation ymmärtäminen ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten vahvistuminen
- työskentely jalkojen omassa aukikierrossa
- keskustan tuen/ kannatuksen ymmärtäminen ja keskustan tukilihasten vahvistuminen (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas)
- lateraalihengityksen oppiminen ja hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti
- baletin jalkojen, käsien ja pään perusasentojen hahmottaminen ja muistaminen: jalkojen asennot: VI, I, II, III, IV ja V as, kädet: neutraali, perus, I, II, III, alongee, pää: en face, rotaatio, tiltti, kallistus
- uusvenäläisen koulukunnan baletin perussuuntien ymmärtäminen, muistaminen ja toteuttaminen : en face, tilasuunnat 1-8, epaulement croisee ja effacee
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-poosien hahmottaminen ja hallinta (pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut peruspoosat, arabeskit)
- osata tuottaa terävää ja pehmeää dynamiikkaa sitä vaativissa teknisissä harjoitteissa ja liikesarjoissa
- ponnistusvoiman kehittyminen kahdelta kahdelle, kahdelta yhdelle ja yhdeltä kahdelle sekä yhdeltä yhdelle jalalla perushypyissä
- hyppytekniikan ymmärtäminen ja kehittyminen; nopeus plus voima yhdistettynä käsien ja katseen käyttämiseen eli koordinaatioon
- baletin koreografiat ja sommitelma
- baletin soveltaminen omaan sirkuslajiin
Oppisisältö:
- keskivartalon tukiharjoitukset
- yläselän tukiharjoitukset
- lapatukiharjoitukset
- jalkojen rotaatiota vahvistavat harjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset
- lantion stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset
- lateraalihengitys harjoitukset
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
Baletin liikemateriaali:
1. Vartalon optimaalinen vertikaaliasento
2. Jalkojen asennot: VI, I, II, III, IV avoin ja suljettu, V
3. Käsien asennot: neutraali, perusasento, I, II, III, alongee, pienet poosat, isot poosat, avoimet poosat ja suljetut poosat, arabeskit
4. Käsien port de bras: ½, I, II, III, IV
5. Demi ja grand plie kaikissa jalkojen asennoissa
6. Releve kaikissa jalkojen asennoissa
- suorin polvin
- demi pliestä
- demi pliehen
7. Battement tendu:
- en croix
- demi pliessä
- demi pliehen
- plie soutenu
- pour le pieds kannan laskulla ja flexillä
- sidonnat eri asentojen välillä suorin jaloin ja pliellä
- painonsiirroilla Iv kautta eteen ja taakse, II as kautta sivulle
- battement soutenu lattialle
- pas de cheval ulospäin ja sisäänpäin
- passe par terre
8. Battement tendu jete:
- en croix
- demi pliessä
- demi pliehen
- battement soutenu 45 astetta
- pique
- double pique
- sidonnat eri asentojen välille suorin jaloin, pliellä ja chasseella
- painonsiirrot eteen, taakse ja sivuille
- pas de cheval
- balancoir
9. Rond de jambe:
- par terre en dehors ja en dedans
- temps releve par terre
- demi-ronds 45 ja 90 astetta
- grand rond 45 ja 90 astetta suorin jaloin, demi pliessä ja releveessä, attitudessä
- passe par terre
10. Battement fondu:
- en croix
- par terre
- 45 astetta, 90 astetta
- plie releve
- ½ port de braslla, I port de braslla
- fondu plus tombee yhdistelmä
11. Battement frappe
- en croix
- ojennetulla nilkalla ja kierretyllä nilkalla sekä flexistä
- aksentilla ulos ja aksentilla sisään
- double
- petit battements
12.. Pas tombe – pas coupe
- erikseen ja yhdistettynä
13. Pas de bourree
- sans changee ilman vaihtoa
- changee vaihdolla
14. Puolikäännös
- V as V as.
15. Kokokäännös
- takajalan suuntaan
- etujalan suuntaan
16. Piruetti
- en dehors ja en dedans
- V, II ja IV asennosta
17.Battement releve lent
- en croix
- ½ port de braslla ja I port de braslla
- arabeskit
- isot poosat efface ja croisee
18. Battement developpee
- en croix
- ½ ja I port de braslla
21. Grand battement jete
- en croix
- pointé
- balancoir
20.Battement retire ja retire passee
- koko jalalla ja puolivarpailla
21. Venyttelyt aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla

Sarjat:
1. Temps lie
- par terre
- port de braslla
- releve lentilla ja developpeella
2. Battement tendu ja jete
- en face
3. Pas de bourrees
- changee
- sans changee
4. Piruetit
- pre piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta
5. Pas balance
6. Pas marchee
7. Pas de basque
8. Pas couru
9. Pieni adagio
10. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- passet poosasta toiseen
11. Kävelyt, juoksut, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa
2. Changements
-paikalla
3. Pas Echappe
4. Sous-sous
5. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
6. Pas glissade
- en croix
7. Sissonne simple
- simple
8. Sissonne fermee
- eteenpäin
9. Pas jete
- sivulle takaa eteen, edestä taakse (dessus-dessous)
- liikkuen sivulle
- liikkuen eteenpäin, taaksepäin
- grand jetes eteenpäin suoralla jalalla ja developpeella
10. Pas de Chat
11. Polkka
12. Pas Chassee
13. Emboites
14. Pas fouettes
16. Saut de basque
17. Entrelace

Repertuaari:
- viuhka välineenä Espanjalainen tanssi
- Tarantella (klassinen karakteeri ja Napolilainen tanssi)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat:
- opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo
- opiskelijan asenne ammattiainetta, omaa tekemistä, toisten harjoittelua/ opiskelua ja ryhmän vetäjää kohtaan
- opiskelijan edistyminen suhteessa omaan lähtötasoon
- opiskelijan edistyminen vertaisryhmässä ja suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

Arvioinnin pääkohteena on opiskelijan liikkeeseen heittäytyminen, asioiden tutkiminen ja kokeileminen aidosti ja rehellisesti. Arvioinnissa huomioidaan oppimisprosessi ja väli- sekä päätösdemot.
Palaute on jatkuvaa, rakentavaa ja vuorovaikutteista.
Arviointi tapahtuu asteikoilla 0-5 ja arvioinnissa noudatetaan sirkuskoulutuksen yleisiä arviointikehikon raameja.

Hylätty (0)

HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN VAADITAAN OPISKELIJALTA AKTIIVISTA OSALLISTUMISTA OPETUKSEEN, AMMATTIMAISTA ASENNETTA, MINIMIOSAAMISTAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISTA JA EDISTYMISTÄ SEKÄ KEHITTYMISTÄ SUHTEESSA KUNKIN OPPIJAN OMAAN LÄHTÖTASOON.
HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN OPISKELIJAN LÄSNÄOLOPROSENTIN TULEE OLLA 80%. JOS OPISKELIJALLA ON YLI 20% POISSAOLOJA NIIN OPINTOJAKSON SUORITUS ON HYLÄTTY.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi