Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 3a (1 op)

Toteutuksen tunnus: 2011441-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.08.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

31.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 12

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Oppimateriaalit

Suositeltavaa kirjallisuutta etukäteen, opintojakson aikana ja myöhemmin luettavaksi:
Anttila, Eeva. Tanssin aika.
Bartenieff, I. Body movement- Coping with the environment.
Hackney, Peggy. Making Connections: Total body integration through Bartenieff fundamentals.
Moore, C.-Yamamoto, K. Beyond Words- Movement Observation and Analysis.
Humphrey, D. The Art of making dances.
Smith, J. Dance composition.
Preston-Dunlop, Valerie. Looking at Dances.
Pavis, Patrice. Languages of the stage: Essays in the Semiology of the theatre.
Adshead, J. An introduction to Dance Analysis.
Laban, R. Mastery of movement 3rd Ed.

Opetusmenetelmät

Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen.
Kokemuksellinen oppiminen.
Katsominen, havainnoiminen ja näkemänsä analysoiminen.
Reflektointi.
Improvisaatio: vapaa ja tehtävä/ tavoitepohjainen.
Evaluaatio.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on perehdyttää sirkusopiskelijat erilaisiin tapoihin luoda uutta liikemateriaalia ja varioida ja muokata jo olemassa olevaa sirkuksen/ esittävän taiteen
liikemateriaalia.

Tavoitteena on antaa erilaisia lähestymistapoja liikkeen luomiseen, koreografian rakentamiseen itselle ja muille sekä opetustuntien luovaan työskentelyyn.

Tavoitteena on, että opiskelijat kokeilevat liikkeen erilaisia muokkaustapoja oman sirkusteknisen päälajinsa sisällä.

Tavoitteena on, että opiskelijat luovat uutta koreografiaa omiin tuleviin taiteellisiin esitysprojekteihin. (ohjaustyöt, opinnäytteet)

Kompositio tarkoittaa liiketutkielmaa
- tutkitaan käytännön harjoitusten kautta omaa kehoa ja sen liikemahdollisuuksia sekä liikkeen eri elementtejä
- muodostetaan liikefraaseja liikeanalyysin käsitteitä tarkastellen

Koreografia on
- liikkeellinen esityksellinen taiteellinen kokonaisuus
- koreografiassa on vastattu kysymyksiin mitä, miksi ja miten
- koreografia voi liittyä osaksi isompaa kontekstia tai olla oma erillinen esityksensä

Liikeanalyysi
- tavoitteena tutustua liikeanalyysin keskeisiin käsitteisiin ja kokeilla liikeanalyyttisen lähestymistavan kautta luoda, muokata ja varioida omaa sirkusliikettä
- tavoitteena myös kehittää liikkeen havainnoimiskykyä: oman liikkeen ja toisten liikkeen katsomista ja katsomisen kohdistamista sekä näkemänsä analysointia
- tavoitteena saada rikastutettua omaa sirkusopetusta ilmaisullisempaan ja koreografiseenkin suuntaan

Sisällöt:

KEHO
- kehon eri osat: luut, lihakset, nivelet, aistit
- aistit: näkö, kuulo, kosketus, tasapaino, kinesteettinen, haju, maku
- kehonasento (posture)
- kehon ele (gesture)
- liikkeen initiaatio (initiation)
- liikkeen eteneminen
- keho systeeminä (connectivity)

Kehonasento (posture)
- tarkoittaa asentoa/ tilaa, jossa on koko keho mukana. Voi olla myös liike, jolloin liike tapahtuu koko kehossa yhtaikaisesti
- jokaisella yksilöllä on oma tyypillinen kehonasentonsa, joka on suhteellisen muuttumaton (kutsutaan nk. body attitudeksi)
- posturaalinen liike heijastelee yleensä voimakasta tunnelatausta

Kehon ele (gesture)
- tarkoittaa liikettä kehonosassa, joka ei kannattele kehon painoa
- eri kehonosissa voi tapahtua useita erilaisia eleitä samanaikaisesti
- ele heijastelee yleensä hillittyä tunnetilaa (hillitympää kuin posture)

Liikkeen initiaatio
- mistä kehonosasta liike lähtee
- liike voi alkaa:
- kaukaa kehon keskustasta (distal initiation), läheltä keskustaa (central initiation)
- keskusta sijaitsee hieman navan alapuolella
- liike voi alkaa:
- kehon alaosista, navan alapuolelta tai yläkehosta vyötärön yläpuolelta

Liikkeen eteneminen kehossa:
- yhtaikainen: kaikki kehonosat liikkuvat yhtaikaisesti
- aaltomainen: vierekkäiset kehonosat peräkkäin etenevästi
- rinnakkainen: epäorgaaninen ”hyppäävä” liikkeen eteneminen paikasta toiseen, kuin sähköshokkeja saaden: liike hyppää kehonosasta kehonosaan joka ei ole lähellä
- keskustasta ulospäin
- ulkoa keskustaan päin
- alakehosta yläkehoon
- yläkehosta alakehoon
- oikealta vasemmalle tai päinvastoin
- diagonaalisesti
- variaatiot edellä mainituista

Liikkeen muoto
- perusmuodot
- muodon muuntumistavat: suunnattu, muovaava, pysähtymätön

Liikkeen muodon perusmuodot:
- yksiulotteinen liike (tai asento): suora, ojentunut, kapea
- kaksiulotteinen liike (tai asento): seinämäinen, kulmikas, litteä, leveä
- kolmiulotteinen liike (tai asento): pyöreä, kaareva, kiertynyt

Liikkeen muodonmuuntumistavat:
- suunnattu (directional): itsestä ympäristöön suuntautuvaa, tavoitteellista päämääräistä muodon muuntumista, voi olla suoraviivaista tai kaarevaa ja voi tuottaa tehtäväorientoitunutta liikettä
- muovaava (carving): korostaa ympäröivää tilaa volyymina, materiaalina ja yhdistää kehon ja ympäröivän tilan tuottaen vahvan suhteen ympäröivään tilaan, ikään kuin ympäröivä tila olisi liikkujan tanssipartneri
- pysähtymätön (shape-flow): tyypillistä on kehonosien keskinäisten suhteiden tai kehon sisäinen jatkuva muutos, ei suhtaudu eikä suuntaudu ympäröivään tilaan, keskittyy sisäiseen aistimukseen ja itsen kokemiseen, keskeistä jatkuva virtaus, sisäinen itselle tehty liike, perusmuoto lähtee jo ihan hengittämisestä ja sen hienovaraisesta pienestä liikkeestä


Kehon muodon muuntuminen tilassa:
- vertikaalinen: ylös-alas, kohoaminen-laskeutuminen
- horisontaalinen: sivuille, avautuminen-sulkeutuminen
- sagittaalinen: eteen-taakse, eteneminen-perääntyminen

Liiketekijät ja –laadut (efforts)
- voima
- tila
- aika
- virtaus
- antautuva ja vastustava asenne liiketekijöihin
- perusliikelaadut ja niiden muunnelmat

Voima
- ääripäät: paljon lihasvoimaa käyttäen nk. voimakas- vähän lihasvoimaa käyttäen nk. kevyt
-
Tila
- tilan eri tasot määrittyvät ihmisen seisomistasosta:
- alataso (matotaso), keskitaso (ihminen seisoo), ylätaso (lintutaso)
- tilan suunnat: eteenp, taaksep. sivullep., diagonaalit, ylös-alas, yhdistelmät,
- kinesfääri (oma tila, johon ulottuu omilla kehonosilla)
- toisen tila
- tila/ ympäristö, jossa liike tapahtuu
- sentraalinen, perifeerinen ja transversaalinen liike
- tilallinen intentio

Aika
- ääripäät: hidas- nopea
- jokaisella yksilöllä oma aikakäsitys ja oma tyypillinen liikerytmi, hidas ja nopea määrittyvät jokaiselle subjektille eri tavoin

Virtaus
- energian ja liikkeen suuntaamista
- ääripäät: vapaa- kahlittu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat:
- opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo
- opiskelijan asenne ammattiainetta, omaa tekemistä, toisten opiskelijakollegojen harjoittelua/ opiskelua ja ryhmän vetäjää kohtaan
- opiskelijan edistyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja omiin tavoitteisiin
- opiskelijan edistyminen vertaisryhmässä ja suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

Arvioinnin pääkohteena on opiskelijan liikkeeseen heittäytyminen, asioiden tutkiminen ja kokeileminen aidosti ja rehellisesti. Arvioinnissa huomioidaan oppimisprosessi ja väli- sekä päätösdemot.
Palaute on jatkuvaa, rakentavaa ja vuorovaikutteista.
Arviointi tapahtuu asteikoilla 0-5 ja arvioinnissa noudatetaan sirkuskoulutuksen yleisiä arviointikehikon raameja.

Hylätty (0)

HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN VAADITAAN OPISKELIJALTA AKTIIVISTA OSALLISTUMISTA OPETUKSEEN, AMMATTIMAISTA ASENNETTA, MINIMIOSAAMISTAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISTA JA EDISTYMISTÄ SEKÄ KEHITTYMISTÄ SUHTEESSA KUNKIN OPPIJAN OMAAN LÄHTÖTASOON.
HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN OPISKELIJAN LÄSNÄOLOPROSENTIN TULEE OLLA 80%. JOS OPISKELIJALLA ON YLI 20% POISSAOLOJA NIIN OPINTOJAKSON SUORITUS ON HYLÄTTY.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
o käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
o osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
o kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
o analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
o analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
o analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
o työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä