Kehonhuolto 3b (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011448-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 17.01.2021
Ajoitus
13.01.2021 - 05.05.2021
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
PTEASS18Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Opetusmenetelmät
Monimuotoisia oppimismenetelmiä; vuorovaikutteinen teoreettisen asian käsittely, itsenäiset oppimistehtävät (mm. tiedonhakua ja oman kehon harjoitusohjelman laatimista ja toteuttamista) sisältäen itsereflektiota. Omaan kehoon perehtyminen, toiminnalliset harjoitteet
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on, että
- opiskelija tiedostaa omaan kehoon liittyviä rakenteellisia ja toiminnallisia haasteita ja mahdollisuuksia, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- opiskelija saa työkaluja rakenteellisten ja toiminnallisten kehollisten haasteiden työstämiseen ja edelleen kehittämiseen
- opiskelija oppii rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman sirkuskoulutuksen työjärjestyksen sisälle, toteuttaa ohjelmaa itsenäisesti ja osaa jakaa oppimiskokemuksiaan toisille opiskelijoille
- kehoa kuuntelevan ja kehon viestejä kunnioittavan asenteen etsiminen ja löytäminen omaan työskentelyyn
Sisältö:
- opiskelija analysoi ja kirjaa ylös omat keholliset rakenteelliset ja toiminnalliset mahdollisuudet, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- haasteiden käsitteleminen yksilöllisesti oman suunnitelman luomisessa ja toteuttamisessa
- opiskelija suunnittelee oman kehonhuolto-ohjelman yhdessä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa
- opiskelija toteuttaa omaa kehonhuolto-ohjelmaa suunnitelman mukaisesti ja pitää yllä oppimispäiväkirjaa
- oppimiskokemuksien yhteinen jakaminen yhdessä keskustellen ohjelmien päättyessä ja nivelvaiheissa
- opiskelija osallistuu yhteisiin lähiopetustunteihin aktiivisena opiskelijana
Suunnitelma:
13.1. klo 13.30-15.30:
- Tutustuminen, orientoituminen opintojaksolle, Linnankatu, Pikku sirkussali
20.1. Itsenäistä opiskelua; tehtävä, jonka palautus ke -iltaan mennessä
27.1. klo 13.30-16.30 ICT -talo, B2038 ja B2049 (2. kerros, pääovista vasemmalle)
- Yksilölliseen fysioterapeuttiseen tutkimiseen osallistuminen erillisen aikataulun mukaisesti
3.2. klo 13.30-16.30 ICT -talo SUN -klinikka (1. kerros, pääovista oikealle)
- Yksilölliseen fysioterapeuttiseen ohjaukseen osallistuminen erillisen aikataulun mukaisesti
10.2. klo 13.30-16.30 ICT -talo, B2038 ja B2049
- Voimaharjoittelun teoriaa ja toteuttamista käytännössä
17.2. Itsenäistä opiskelua, yksilöllisen harjoitusohjelman tekemistä
3.3. klo 13.30- 15.30 ICT -talo SUN -klinikka
- Liikkuvuusharjoittelun teoriaa ja toteuttamista käytännössä
10.3. klo 13.30-16.30 ICT -talo SUN -klinikka
- Yksilöllisen harjoitusohjelman kontrollikäynti
17.3. Itsenäistä opiskelua
24.3. klo 13.30- 15.30 ICT -talo SUN -klinikka
- Palautuminen ja rentoutuminen fyysisessä harjoittelussa; teoriaa ja käytäntöä
31.3. Itsenäistä opiskelua
7.4. klo 13.30- 15.30 ICT talo SUN -klinikka
- Oman osaamisen kehittäminen harjoiteuohjelman muokkaamisessa; lähdekritiikki, tiedonhaku. Toiminnallista harjoittelua
14.4. Itsenäistä opiskelua
21.4. klo 13.30-16.30 ICT -talo B2038 ja B2049
- Yksilöllinen fysioterapeuttinen loppuarvio;
28.4. Itsenäistä opiskelua
5.5. klo 13.30- 15.00 ICT-talo SUN -klinikka
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
- aktiivinen ammattimainen asenne ja rehellinen läsnäolo itselle, muille, aiheeseen ja harjoitteisiin
- ohjelman toteuttaminen ja oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja palauttaminen ohjelmien nivelvaiheissa ja lopussa
- rakentavan palautteen antaminen itselle ja muille