Siirry suoraan sisältöön

Sirkuspedagogiikan perusteet 1b (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011450-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.12.2020 - 17.01.2021

Ajoitus

18.01.2021 - 06.06.2021

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää sirkuksen opettamisen ja oppimisen peruskäsitteitä ammattitaitoisesti
- kuvata sirkustaiteen perusopetusta ja sirkuskoulutuksen rakennetta Suomessa ja Euroopassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta erilaisille kohderyhmille
- tulkita sirkusopetusta taide- ja liikuntakasvatuksen näkökulmista

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintojen rinnalle rakentuva opintokokonaisuus mikä kehittää sirkusopiskelijoiden kasvua luovuuteen sekä pedagogiseen ajatteluun ja kyvykkyyteen. Jaksolla tutustutaan sirkusopetuksen terminologiaan ja metodiikkaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkuksen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan sirkusmateriaalia eri-ikäisille ja -tasoisille oppilaille.
Jakso koostuu teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.

Oppimateriaalit

Tutustu aineistoihin ja hyödynnä sekä rakenna omaa ajatteluasi edelleen.
A guidebook for social circus trainers:
http://www.caravancircusnetwork.eu/wp-content/uploads/media/CTF-Guidebook.pdf
Sosiaalisen sirkuksen hyvien käytäntöjen opas:
http://www.vaikuttavasirkus.fi/sosiaalinensirkus/uploads/images/Sosiaalisen_sirkuksen_hyvien_kaytantojen_opas.pdf
Eeva Anttila: Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa:
http://disco.teak.fi/anttila/
Terve Urheilija: Nuoren kasvu ja kehitys: herkkyyskaudet:
http://www.terveurheilija.fi/kymppiympyra/urheilijanominaisuudet/nuorenkasvujakehitys/herkkyyskaudet
Sirkustaiteen perusopetus:
https://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/taiteen_perusopetus/sirkustaide
https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/taiteen_perusopetus
https: // www.artsedu.fi
Sirkuksen opettaja ammatillisessa sirkuskoulutuksessa:
http://www.fedec.eu/en/articles/2115-savoirs01
http://www.fedec.eu/en/articles/186-savoirs00-reflections-on-the-skills-of-the-profession-of-circus-arts-teachers-and-the-continuing-education-needs-2011

Opetusmenetelmät

Opetus sisältää lähiopetusta 11 X 1,5h ja lisäksi oppimateriaaleihin tutustumista itsenäisesti. Esseetehtäviä ja muita kirjallisia oppimistehtäviä sekä oppimispäiväkirjan ylläpitämisen ja palauttamisen.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan sirkuksen opettamisen ja oppimisen peruskäsitteisiin, historiaan, arvoihin ja rakenteisiin taide- ja liikuntakasvatuksen näkökulmista.
Opintojakson osaamistavoitteena on, että opiskelija osaa:
- sirkuksen opettamisen ja oppimisen peruskäsitteet
- perustiedot sirkustaiteen perusopetuksesta Suomessa ja sirkuskoulutuksen historiasta ja rakenteesta Suomessa ja Euroopassa
- havainnoida ja analysoida sekä tulkita sirkuksen opetusta ja oppimista taide- ja liikuntakasvatuksen näkökulmista

Luentojen aiheina ovat:
Oppimisen arvopohja: ihmiskäsitys, taidekäsitys ja oppimiskäsitys
Sirkus liikuntakasvatuksen ja taiteellisen oppimisen näkökulmasta.
Mitä tarkoitetaan oppimisella nykyisen tietokäsityksen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta?
Mitä tarkoitetaan opettamisella nykyisen oppimiskäsityksen näkökulmasta?
Hyvä sirkusopetus nykyisen tietokäsityksen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta.
Sirkuksen opettajan tehtävät:
mitä tarkoittaa opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä toiminnan edelleen kehittäminen.
Kasvatuspsykologiaa: mitä tarkoitetaan minällä, hyvällä itsetunnolla ja motivaatiolla? Miten nämä vaikuttavat oppimiseen ja opettamiseen? Miksi minän ja itsen tuntemus on tärkeää ohjaajalle?
Mikä on ohjaajan rooli terveen ja realistisen minäkäsityksen ja itsetunnon rakentumiseen?
Mitä tarkoitetaan sirkustaiteen perusopetuksella Suomessa?
Mitkä ovat sirkustaiteen perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän tavoitteet ja arviointiperusteet?
Minkälaisia muutoksia tapahtuu ryhmän kehityksessä ja minkälainen on ohjaajan rooli ryhmäytymisen eri vaiheissa? Ohjaajan rooli ryhmän koheesion edistäjänä.
Minkälainen on terveellinen ja turvallinen oppimisympäristö ja mikä on ohjaajan rooli ympäristön rakentamisessa ja ylläpitämisessä?
Motorisen kehittymisen ja oppimisen yleispiirteet vauvaikäisestä aikuisuuteen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pedagogiikan perusteet opintojakson hyväksytty suoritus:
1. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
2. Aktiivinen osallistuminen lähiopetuksessa annettavien pedagogisten tehtävien (oppimiskysymysten) käsittelemiseen yksin, pareittain ja pienryhmittäin
3. Annettujen tehtävien tekeminen määräajassa (artikkelien ja esseiden lukeminen ja niistä annettujen kotona valmisteltavien tehtävien tekeminen ja muiden oppimistehtävien tekeminen määräajassa)
4. Esseetehtävän toteuttaminen määräajassa
Tutustu kehollisen ja motorisen oppimisen teorioihin sekä artikkeleihin taiteellisesta oppimisesta.
Lisäksi tutustu seuraaviin oppimiskäsityksiin: behavioristinen oppimiskäsitys, kognitiivinen oppimiskäsitys ja konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä erilaisiin ihmiskäsityksiin mm. biologinen ihmiskäsitys, uskonnollinen ihmiskäsitys ja humanistinen ihmiskäsitys.
Kirjoita lukemaasi analysoiden essee jonka otsikoit itse:
Pohdi ja kuvaa omaa ihmis- ja oppimiskäsitystäsi. Minkälainen on sinun ihmis- ja oppimiskäsityksesi? Millä tavalla oma ihmis- ja oppimiskäsityksesi vaikuttaa sinuun sirkuksen opettajana ja/tai oppijana? Minkälainen sirkuksen opettaja haluat olla ja minkälaiset arvot ovat sinulle tärkeitä ja miten ne välittyvät omassa sirkuksen opetustyössäsi?
Esseen pituus 4-5 XA4. Esseen palautus 21.5.2021 mennessä Minnalle s-postin liitetiedostona.
4. Oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja sen tiivistelmän palauttaminen mennessä s-postin liitetiedostona Minnalle 21.5.2021 mennessä.
Oppimispäiväkirjassa viittaa jokaisen luennon aiheeseen, haasta itsesi ko. opetuskerran aiheen käsittelemiseen, kommentoimiseen ja tietojesi kriittiseen tarkasteluun, noudata tiivistelmässä AMK:n opinnäytetyön kirjoittamisen ohjeistusta (etsi tiedot messistä opinnäytetyön kirjoitusohjeet kohdasta, saat hyvää harjoitusta tulevaisuuttasi varten)
Oppimispäiväkirjan pituus min 5 sivua A4.

Hylätty (0)

Poissaoloja yli 20% lähiopetuksesta. Passiivinen ja epäammattimainen läsnäolo. Tehtävien tekemättä jättäminen ja niiden palauttaminen myöhässä.