Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssi IV (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011496-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 18.10.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 10

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Katja Korpi

Ryhmät

  • PTANSS17
    Tanssinopettaja, syksy 2017

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, jazztanssin tekniikkaharjoitteista, jazztanssin repertuaarista, improvisaatioharjoituksista, kompositioista ja opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus on kansainvälistä, opetus tapahtuu osittain englanniksi ja jazztanssin termistö koostuu englannista, ranskasta ja suomesta. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, oman liikemateriaalin tuottamista ja opettamista, vertaispalautetta, itsereflektointia ja itsearviointia. Syyslukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, erilaisten tuntiharjoitteiden ja tuntitanssien suunnittelusta, harjoitteiden kirjaamisesta ja jakamisesta, opiskelijan omasta työskentelystä, reflektoinnista ja itsearvioinnista, sekä palautteesta.

Sisällön jaksotus

Syventävän vaiheen opinnoissa syvennytään omaan työskentelyyn tutkimuksellisella ja ammattimaisella otteella ja etsitään omaa polkua taidetanssin tulevana opettajana. Tanssiteknisten asioiden erittely ja yksityiskohtainen opettaminen on koulutuksessa keskiössä. Opiskelijalta vaaditaan analyyttistä ja pitkäjänteistä otetta opiskelussa, jotta hän pystyy siirtämään oppimansa työelämään. Opiskelijaa ohjataan kohti ammattimaista ja vastuullista työskentelyä. Opiskelijan vastuulla on löytää oma sisäinen motivaatio opiskella, ottaa vastuu omasta oppimisestaan ja ryhmän työilmapiiristä, tutkia, analysoida ja syventää osaamistaan, sekä haastaa itseään niin henkisesti kuin fyysisestikin. Analyyttinen työskentely ja itsereflektio läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.
-
Jazztanssi IV -opintojakso koostuu erilaisista opetuskokonaisuuksista, joiden tavoitteena on auttaa opiskelijaa orientoitumaan työelämään ja näkemään jazztanssin opetus ja jazztanssituntien sisältö laajempana kokonaisuutena. Tavoitteena on kartuttaa opiskelijan liikemateriaali –ja tanssiharjoitepankkia, auttaa opiskelijaa luomaan itselleen erilaisia opetuskokonaisuuksia, joita hän voi hyödyntää monipuolisesti työelämässä ja vastata työelämän vaatimuksiin, kehittää opiskelijan ajatusmaailmaa, ajatusmalleja, toimintatapoja ja käytäntöjä kohti ammattilaisuutta, huomioiden kevään opetusharjoittelu ja siirtyminen ammattikentälle.
-
Jazztanssi 4 -opintojakso toteutetaan neljännen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.
-
1. Opintokokonaisuus, 2 opintopistettä
(Jazztanssin lajikohtaiset taidot: tanssitekniikka, improvisaatio ja jazztanssin eri puolet)
Opintokokonaisuuden teemoja ovat: minä tulevana tanssinopettajana, heittäytyminen, oma ilmaisu ja tanssijuus, monipuolinen liikelaatujen, aksenttien, kehon painon, liikkeen virtauksen, maadoittumisen ja kannatuksen käyttö, musiikin ja tanssin yhteyden hyödyntäminen, rytmitajun ja musikaalisuuden kehittäminen, erilaisten opetuskokonaisuuksien liikemateriaalin hahmottaminen ja tuottaminen, erilaiset teemat ja tuntitanssit.
-
Tanssitekniikka:
Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssin tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation, kompositioiden ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.
-
Improvisaatio:
Opiskelija oppii näkemään ja kokemaan improvisaation luonnollisena osana jazztanssin tekniikkaa ja tanssitunteja. Improvisaatioharjoituksia tarkastellaan eri liikelaatujen, rytmien ja liikkeen rytmityksien, ilmaisun ja äänen keinoin. Opiskelijaa haastetaan heittäytymään ja menemään epämukavuusalueelle.
-
Jazztanssin eri puolet:
Opiskelija opettelee valmistamaan ja muokkaamaan jazztanssitunnille sopivia harjoitteita ja tuntitansseja vaikuttuen eri tyylilajeista, kuten showjazz, streetjazz, lyrical, lyrical hip hop, teatteritanssi, disco, lattarit, swingtanssit, house, heels, afrikkalainen tanssi, jump rhythm tekniikka, contemporary jazz, steppitanssi, body percussion, voguing. Tavoitteena on, että opiskelija voi hyödyntää näitä sisältöjä ja oppimaansa käytännössä, esimerkiksi käyttämällä harjoitteita ja tuntitansseja osana syksyn jazztanssin opetusharjoittelua, loppuharjoittelun aikana tai tulevaisuudessa esimerkiksi tiiviskursseja järjestäessä ja opettaessa.
-
2. Opintokokonaisuus, 1 opintopiste
(Katutanssilajit ja opettajuus)
Miten opettaa katutanssia lapsille?
Opintokokonaisuudella käydään käytännössä kokeillen, tanssien ja keskustellen läpi Breakdancen alkeet lapsille. Opiskelija oppii hahmottamaan, mistä elementeistä ja asioista laji ja sen alkeiden opetus koostuvat. Kokonaisuus antaa myös ajatuksia laajemmin katutanssin opetuksesta. Opintokokonaisuudella käsitellään työelämälähtöisesti uusien ideoiden keräämistä, organisointia ja taltioimista. Opiskelija voi hyödyntää oppimaansa loppuharjoittelussa ja tulevassa työelämässä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.
Jazztanssitunneilla vaatetuksena on ihonmyötäiset ja joustavat, tanssiin soveltuvat vaatteet, sekä jazztossut.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen