Teatterihistoria (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011506-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.12.2019 - 01.01.2020
Ajoitus
02.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS19Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet
Sisältö
Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt
Oppimateriaalit
Käytettävä opetusmateriaali: http://disco.teak.fi/euteatteri/
sekä seuraavat näytelmät:
Sofokles, Antigone
Euripides, Medeia
Jokamies
Shakespeare, Hamlet
Calderón, Elämä on unta
Moliére (vapaavalintainen näytelmä)
Racine, Faidra
Goethe, Faust 1
Ibsen, Nukkekoti
Tsehov, Lokki
Opetusmenetelmät
Teatterihistorian opintojakso toteutetaan lähiopiskeluna. Opetus koostuu luento-osuuksista, video/elokuvamateriaalista, pari- ja pienryhmätehtävistä sekä kirjallisuudesta. Opiskelija valmistaa yhdessä pienryhmänsä kanssa esityksellisen tutkielman valitusta teatterihistorian ajanjaksosta. Opiskelija tutustuu useaan eri näytelmäkirjallisuuden klassikkoon, joita käsitellään kutakin historiallista aikakautta peilaten.
Tavoitteet
• Opintojakson tavoite on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta teatterihistoriasta tiedonalana sekä omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on aktivoida opiskelijaa hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
• Lisäksi tavoitteena on vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään ihmisten toimintaan vaikuttaneita tekoja erilaisissa tilanteissa. Tavoitteena on kasvattaa historiallista empatiakykyä.
• Opintojakson tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
• Lisäksi tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historian jatkumoa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen pienryhmässä sekä koko oppimisryhmän kanssa keskusteluissa sekä erilaisissa tehtävissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kahdesta näytelmäklassikoista kirjoitetaan esseet, jotka palautetaan Optimaan. Opintojakson lopuksi opiskelija laatii itselleen osaamiskansion luentomateriaaleista, omista muistiinpanoistaan ja esseistään.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään eurooppalaisen teatterin historiaan antiikin Kreikasta aina 1800-luvun lopun teatteriin saakka. Opiskelija perehtyy opintojaksolla teatterin traditioon ja oppii suhteuttamaan oppimaansa nykyhetkeen.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Läsnäolo tunneilla ja osallistuminen vuorovaikutustilanteisiin sekä annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien auki kirjoittaminen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.