Siirry suoraan sisältöön

Teatterihistoria (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011506-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.12.2019 - 01.01.2020

Ajoitus

02.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Mervi Rankila-Källström

Ryhmät

  • PTEATS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019

Tavoitteet

Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet

Sisältö

Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt

Oppimateriaalit

Käytettävä opetusmateriaali: http://disco.teak.fi/euteatteri/
sekä seuraavat näytelmät:
Sofokles, Antigone
Euripides, Medeia
Jokamies
Shakespeare, Hamlet
Calderón, Elämä on unta
Moliére (vapaavalintainen näytelmä)
Racine, Faidra
Goethe, Faust 1
Ibsen, Nukkekoti
Tsehov, Lokki

Opetusmenetelmät

Teatterihistorian opintojakso toteutetaan lähiopiskeluna. Opetus koostuu luento-osuuksista, video/elokuvamateriaalista, pari- ja pienryhmätehtävistä sekä kirjallisuudesta. Opiskelija valmistaa yhdessä pienryhmänsä kanssa esityksellisen tutkielman valitusta teatterihistorian ajanjaksosta. Opiskelija tutustuu useaan eri näytelmäkirjallisuuden klassikkoon, joita käsitellään kutakin historiallista aikakautta peilaten.

Tavoitteet
• Opintojakson tavoite on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta teatterihistoriasta tiedonalana sekä omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on aktivoida opiskelijaa hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
• Lisäksi tavoitteena on vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään ihmisten toimintaan vaikuttaneita tekoja erilaisissa tilanteissa. Tavoitteena on kasvattaa historiallista empatiakykyä.
• Opintojakson tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
• Lisäksi tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historian jatkumoa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen pienryhmässä sekä koko oppimisryhmän kanssa keskusteluissa sekä erilaisissa tehtävissä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kahdesta näytelmäklassikoista kirjoitetaan esseet, jotka palautetaan Optimaan. Opintojakson lopuksi opiskelija laatii itselleen osaamiskansion luentomateriaaleista, omista muistiinpanoistaan ja esseistään.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään eurooppalaisen teatterin historiaan antiikin Kreikasta aina 1800-luvun lopun teatteriin saakka. Opiskelija perehtyy opintojaksolla teatterin traditioon ja oppii suhteuttamaan oppimaansa nykyhetkeen.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Läsnäolo tunneilla ja osallistuminen vuorovaikutustilanteisiin sekä annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien auki kirjoittaminen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.