•   Valokuvan historia 2021032-3005 09.09.2022-20.12.2022  5 op  (PKUVAS22) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tunnistaa valokuvauksen kehityksen tekniset ja ilmaisulliset pääpiirteet sekä sijoittaa ne historialliseen yhteyteensä.
    - osaa nimetä keskeisiä valokuvaajia ja valokuvan tyylisuuntia.
    - osaa soveltaa valokuvauksen traditioita omassa työskentelyssään.
    Opintojakson sisältö
    Opintojakso antaa perustiedot valokuvan lähtökohdista sekä teknisestä ja ilmaisullisesta kehityksestä 1800-luvulta nykypäivään. Kurssilla pohditaan valokuvan suhdetta yhteiskuntaan ja muihin kuvantekemisen tapoihin. Tietoa sovelletaan omassa valokuvailmaisussa käytännön työn kautta.

    Vastuuopettaja

    Ismo Luukkonen

    Oppimateriaali

    Oheiskirjallisuus:
    Ang, Tom 2015. Valokuvan historia. Docendo.
    Saraste, Leena 2010. Valokuva, muisto - viesti - taide. Musta taide.
    Frizot, Michel (toim.) 1998. A New History of Photography. Könemann.

    Videolinkkejä ja muuta lisämateriaalia ItsLearningissa.

    Oppimismenetelmät

    Luennot, kirjalliset ja kuvalliset tehtävät. Läsnäolo 100%, poissaoloista erikseen sovittava korvaava suoritus. Noin 60 tuntia.
    Kuvalliset ja kirjalliset tehtävät sekä lisämateriaalit. Noin 75 tuntia.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Läsnäolo ehto hyväksytylle suoritukselle.
    Arvosana määriytyy kuvallisten ja kirjallisten tehtävien perusteella.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    09.09.2022 - 20.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    15.06.2022 - 30.09.2022

    Ryhmä(t)
    • PKUVAS22
    Opiskelijamäärä (min - max)

    8 - 20

    Vastuuyksikkö

    Taideakatemia

    Pienryhmät
    • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 6. Avoin amk: 6.)
    Ohjausvastuut

    Ismo Luukkonen
    ismo.luukkonen@turkuamk.fi

    Lisätietoja

    6 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.

    Koulutus

    Kuvataiteen koulutus

    Toimipiste

    Linnankadun taidekampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    3.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Pedagogiset toimintatavat

    Kurssi perustuu luentosarjaan. Lisäksi itsenäisesti tutustuttava oheiskirjallisuus ja lisämateriaalit. Luentojen teemoista on kuvallisia tai kirjallisia tehtäviä. Kuvalliset tehtävät käydään läpi keskustellen. Kirjallisista tehtävistä saa lyhyen kirjallisen palautteen.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Luennot. Läsnäolo 100%, poissaoloista erikseen sovittava korvaava suoritus.

    Tehtävien kuvaukset ja palautukset sekä lisämateriaalit oppimisympäristö ItsLearningissa.

    Sisältö ja ajoitus

    Luentosarja ja kirjalliset tai kuvalliset tehtävät.

    Paikka: luennot Kuvateatterissa H115 (2.12. Valokuvastudio)

    Alustava aikataulu:

    pe 9.9. 10-14 Valokuvan esihistoriaa, Daguerrotypia ja kalotypia
    pe 16.9 10-14 Kuparilaatasta kuivalevyyn
    pe 23.9. 10-15 Maisema- ja matkavalokuvaus 1800-l, Tieteen ja vallan kuvia
    pe 30.9. 10-15 Viktoriaanisen ajan valokuvataide ja piktorialismi, Piktorialismi Amerikassa
    pe 7.10. 10-14 Modernismi
    pe 14.10. ei luentoa
    pe 21.10. Syysloma
    pe 28.10. 10-14 Surrealismi
    pe 4.11. 10-15 tehtävän katselmus, Dokumentaarinen valokuvaus
    pe 11.11. 10-14 Hetki, katukuvaus ja aika valokuvassa
    pe 17.11. 10-15 Muoto- ja muotikuvaa, Lavastettu kuva
    pe 18.11. 10-15 Maisemavalokuva 1900-l
    pe 25.11. ei luentoa
    pe 2.12. 10-15 Suomalainen valokuvataide
    pe 9.12. 10-15 Japanilainen valokuvaus, tehtävän katselmus
    pe 16.12. 10-15 Valokuvakirja

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Korvaamattomia poissaoloja.
    Tehtäviä palauttamatta.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja suorittanut tehtävät hyväksytysti.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Opiskelija on osoittanut omaksuneensa pääpiirteittäin kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä omassa työskentelyssään.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Opiskelija osaa reflektoida oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa ja on osoittanut työskentelyssään persoonallista näkemystä sekä kykyä perustella ratkaisujaan.