Siirry suoraan sisältöön

Ateljeetyöskentely I (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021063-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.09.2018 - 07.10.2018

Ajoitus

08.10.2018 - 15.02.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

3 - 25

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Erika Adamsson
  • Susana Nevado Carbajo
  • Laura Miettinen

Ryhmät

  • PKUVAS16
    Kuvataiteen koulutus S16

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida omaa taiteellista prosessiaan ja taideteosta suhteessa muihin oppilaisiin ja suhteessa nykytaiteen kenttään perustella ilmaisullisia valintojaan arvioida oppimistavoitteidensa saavuttamista kuvataiteen tekniikoita, välineitä ja työsuojelua teoriassa ja käytännössä osaa hyödyntää luovuutta ja oman ilmaisun mahdollisuuksia visuaalisessa kulttuurissa osaa tehdä itsenäisiä taiteellisia valintoja ja toimia aktiivisesti taiteen kentällä

Sisältö

Opintojakso perustuu toteutumissuunnitelman mukaisesti vuosittain vaihtuviin teemoihin. Ateljeetyöskentely ei ole sidottu tiettyyn ilmaisumuotoon, vaan se voi olla monitaiteellinen. Opinnot voivat olla esim. TKI -hankkeisiin sisältyviä kokonaisuuksia. Ateljeetyöskentely sisältää teemaa ja oppimistavoitteita käsittelevän alkuseminaarin, ateljeetyöskentely-jakson ja taiteellisia tuloksia ja oppilaskohtaisen prosessianalyysin sisältävän loppuseminaarin. Opintokokonaisuudessa voi olla opettajia eri kuvataiteen aloilta. Opintokokonaisuuteen voi osallistua aikaisintaan 2. vsk:n keväällä.

Oppimateriaalit

Opettaja antaa kirjallisen lähdemateriaalin.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätapaamiset, keskustelut, tavoitteellinen työskentely, näyttely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksoilla tutustutaan luennoilla taiteen kentän ilmiöihin kuten projektinhallintaan, hakemuskäytäntöihin, taiteen hinnoitteluun. Opiskelija valmistaa ja esittelee näyttelymuodossa opintojakson aikana teoskokonaisuuden. Työskentelyn etenemisestä keskustellaan viikottaisessa ohjaustapaamisessa.Tavoitteena on avoin vuorovaikutus opiskelijoiden ja ohjaajien välillä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti jokaiseen arviointikeskusteluun näyttelyiden yhteydessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija esittää opintojakson aluksi teossuunnitelmansa ja tavoitteet taiteelliselle työskentelylle. Opintojakson aikana hän valmistaa teoskokonaisuuden, jonka hän lopuksi esittelee näyttelyn muodossa. Yksi Ateljeetyöskentelyjakso on neljän työviikon mittainen ja itsenäinen taiteellinen työskentely mitoitetaan sen mukaisesti. On kuitenkin huomioitava, että oppilaan on osallistuttava viikottaisiin ryhmätapaamisiin ja luennoille.

Sisällön jaksotus

Jakson kesto: 9.10. 2018 – 1.11. 2018 sekä näyttelyarvioinnit
Yhteiset tapaamiset tiistaisin klo 10-12 Veneluokassa.
Ateljeetyöskentelyn tavoitteena on harjoittaa oman taiteellisen prosessin analysointia suhteessa muihin ryhmän tekijöihin ja taiteen kenttään. Opintojakso koostuu opiskelijan tavoitteellisesta työskentelystä ja keskusteluista. Opiskelija tulee ensimmäiseen tapaamiseen (9.10. klo 10-12 Veneluokka) taiteellisen työskentelyn suunnitelman kanssa ja esittelee sen ryhmälle. Opiskelija esittelee työskentelynsä näyttelyn muodossa Köysiratagalleriassa tai itsehankkimassaan tilassa koko ryhmälle ja ohjaajalle.
Köysiratagalleria on varattu seuraaville jaksoille: 12. - 23.11. / 26.11. - 7.12. / 7. - 18.1. / 21.1. - 2.2. ja 4. - 15.2.
Näyttelyjaksolla on kerrallaan max 5 opiskelijaa ja ajat arvotaan tarvittaessa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ateljeetyöskentelyjaksoilla käytettävät materiaalit kustantaa opiskelija itse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikissa tapaamisissa tulee olla mukana ja läsnäolo vaikuttaa arviointiin. Arvioinnissa painotetaan opiskelijan itseasettamien tavoitteiden saavuttamista työskentelylleen. Tehtävät arvioidaan yhteisissä palautekeskusteluissa, jossa opettajan lisäksi opiskelijat antavat palautetta toistensa töistä. Kokonaisuuden arvioinnissa painottuu oma työskentelyprosessi ja sen lopputulos sekä analyysitaidot.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja