Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (25 op)

Toteutuksen tunnus: 2021089-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.08.2018 - 02.09.2018

Ajoitus

03.09.2018 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

25 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 30

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Ilona Tanskanen
  • Renja Leino-Andersson
  • Tiina Vainio
  • Ismo Luukkonen

Ryhmät

  • PKUVAS15
    Kuvataiteen koulutus S15

Tavoitteet

Opiskelija osaa asettaa itsellensä tavoitteita ja työskennellä asettamiensa tavoitteiden ja ennalta suunnitellun aikataulun mukaisesti. hahmottaa kuvataiteen kenttää kokonaisuutena, omaksuu kuvataiteilijan ammattiin liittyviä käytännön työtapoja ja -tietoja ja soveltaa niitä käytännössä. osaa työskennellä pitkäjänteisesti ja itsenäisesti, omiin ajatuksiinsa luottaen ja kestävän kehityksen periaatteet huomioon ottaen. osaa pohtia omaa työprosessiaan ja sen suhdetta taiteen kenttään sekä kehittää omasta työstä puhumisen ja kirjoittamisen taitoja. osaa toteuttaa opinnäytetyön itsenäisesti ja soveltaa oppimaansa opinnäytetyöprosessissa. osaa tehdä yhteistyötä gallerioiden, museoiden, sponsorien sekä opinnäytetyön ohjaajan kanssa.

Sisältö

Opinnäytetyö on laaja ja taiteellisesti vaativa, itsenäisesti ja pitkäjännitteisesti toteutettu teos tai teoskokonaisuus. Opinnäyteseminaarissa opiskelija lisää ammatillista tietouttaan ja opinnäytetyön prosessin ja tulosten arviointia. Opiskelija suorittaa opinnäytetyön ohessa kypsyysnäytteen, jolla osoittaa hallitsevansa äidinkielen ja perehtyneisyytensä opinnäytetyönsä alaan. Opinnäytetyöhön kuuluu taiteellinen osuus, kirjallinen osuus, osallistuminen ohjaukseen ja opinnäytetyöseminaareihin. Taiteellinen osuus voi olla kuvataiteellinen teko, näyttely, kirja, tai muu vastaava tuote. Kirjallisessa osuudessa opiskelija pohtii omaa työskentelyään, sen taustoja, käytäntöjä ja merkityksiä. Opinnäytetyö voi olla osa Turun ammattikorkeakoulun TKI -toimintaa. Opinnäytetyön opintopistemäärä jakautuu seuraavasti: - taiteellinen työ 16 op - kirjallinen työ 7 op - ohjaus- ja opinnäytetyöseminaari 2 op

Aika ja paikka

Kirjallisen opinnäytetyön opetus alkaa ke 12.9.2018 klo 13 - 16 luokassa H217. Seuraavat ohjaustapaamiset määritellään syyskauden alettua. Viimeinen kirjallisen opinnäytetyön opetustapahtuma on valmiiden töiden esittelyn sisältävä seminaari 12.12.2018 klo 10 - 18 luokassa H217.

Oppimateriaalit

Kirjallisen ja taiteellisen opinnäytetyön aineistot ovat Optima-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta ja verkko-opetusta, itsenäinen työskentely, henkilökohtainen ohjaus, ryhmäkeskustelut, luennot, harjoitustyöt, arviointiseminaarit

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työskentely perustuu innovaatiopedagogiikkaan. Sen osa-alueista korostuvat erityisesti työelämälähtöisyys, monialaisuus, innovatiiviset oppimis- ja opetusmenetelmät, tutkimus- ja kehitystoiminta sekä uudistuva opettajuus ja uudistuva opiskelukyky. Opinnäytetyö muodostaa koko lukuvuoden jatkumon, jossa omaa taiteellista ilmaisua kehitetään niin taustatutkimusta kirjallisen opinnäytetyön parissa tehden kuin taiteellisessa työskentelyssä, joka huipentuu ryhmän yhteiseen opinnäytetyönäyttelyyn.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen opinnäytetyö edellyttää noin neljän viikon työpäivien työpanosta.
Taiteellinen opinnäytetyö yhdistettynä osaan harjoittelua ja vapaasti valittavia opintoja muodostaa kaikkiaan noin seitsemän kuukauden kokonaisuuden jakautuen syksylle ja keväälle.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyökokonaisuuteen kuuluu:
- kirjallinen opinnäytetyö 7 op.
- taiteellinen opinnäytetyö 16 op.
- ohjaus- ja opinnäytetyöseminaari 2 op.
- kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyden ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen taidon ja joka kirjoitetaan mediatiedotteena taiteellisesta opinnäytetyöstä.
Kirjallinen opinnäytetyö:
Kirjallisen opinnäytetyön tavoitteena on tukea taiteellista työskentelyä. Se syventää taiteilijan itseymmärrystä ja oivallusta siitä, mihin oma taiteellinen työskentely sijoittuu kuvataiteen kentällä. Opinnäytetyökokonaisuudessa taiteellisen ja kirjallisen osion on tarkoituksenmukaista olla keskenään dialogissa, esimerkiksi käsitellä samaa kysymystä tai tematiikkaa.
Kirjallinen opinnäytetyö voi sisältää erilaisia, mahdollisesti vaihtoehtoisia, asiakokonaisuuksia. Aiheeseen perehdytään lähdeaineistojen sekä mahdollisesti omien haastatteluiden tai kyselyiden avulla. Aiheen tulee liittyä omaan työskentelyyn ja taiteelliseen opinnäytetyöhön.
Taiteellinen opinnäytetyö:
Pääpaino neljännellä vuosikurssilla on opinnäytetyön tekemisessä. Useimmalla taiteelliseen opinnäytetyöhön liittyy työharjoittelua ja vapaasti valittavia opintoja. Kokonaisuus on laaja ja vaativa. Opiskelijalta vaaditaan itsenäisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja uskoa omiin ajatuksiinsa. Viimeisen opiskeluvuoden on tarkoitus valmentaa opiskelijaa itsenäisen taiteilijan ammattiin. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on itsenäisesti suoritettu teoskokonaisuus, näyttely, lavastus, performanssi tai muu kuvataiteellinen teko.
Taiteellisen opinnäytetyön, harjoittelun ja vapaasti valittavien opintojen kokonaisuuteen kuuluu luentoja apurahan hakemisesta, näyttelysopimusten laatimisesta, tiedotuksesta, verotuksesta, taiteilijajärjestöistä, työhuoneen hankkimisesta, vierasateljeista, tekijänoikeuksista ja muista kuvataiteilijan arkeen liittyvistä käytännön asioista. Lisäksi opiskelijat ovat kanssakäymisessä galleristien ja museon edustajien kanssa ja tapaavat eri taiteilijoita keskustellen heidän kanssaan eri tavoista selvitä kuvataiteilijan monimutkaisessa ammatissa taloudellisten ja taiteellisten vaatimusten ristiaallokossa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Optimassa.
Ohjaavat opettajat Tiina Vainio ja Renja Leino sekä Ilona Tanskanen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu osatehtävin etenevään toimintaan.

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, mikäli sen osoittama osaaminen ei yllä joltakin osalta hyväksyttävälle osaamistasolle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Laaja-alaiset ja edistyneet oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen:
Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä vaikkakin puutteellisesti.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja käsitteitä vaikkakin suppeasti.
Opinnäytetyöhön on valittu tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia (työskentely)menetelmiä.
Opinnäytetyön tulokset vastaavat mutta vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen:
Opinnäytetyössä on toimittu vuorovaikutustilanteissa dialogisesti, on kuunneltu, esitetty eteenpäin vieviä kysymyksiä ja perusteltu omia näkemyksiä vaikkakin toiminnassa on puutteita.?
Opinnäytetyössä on hankittu ja hyödynnetty asiantuntija-apua kehittämisprosessin kannalta vain kaikkein olennaisimmissa vaiheissa.
Opinnäytetyöhön sisältyvä viestintä puhuen ja kirjoittaen eri vaiheissa on suunniteltu, mutta suunnitelma on niukka tai puutteellinen.
Kehittämishankkeesta ja sen tuloksista on tiedotettu puhuen ja kirjottaen ohjeistetuilla tavoilla joskin niukasti tai puutteellisesti.
Eettinen osaaminen:
Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on puutteita.
Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä kaikkein keskeisimmiltä osin.
Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat vaikkakin puutteellisesti.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen:
Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty vaikkakin esitystavassa on puutteita.
Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
Toimintasuunnitelma on esitetty.
Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta tai ohjausta ja/tai muuta palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
Itsensä kehittämisen osaaminen:
Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä osaamiseen, ja työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin, vaikkakin kytkös voisi olla selkeämpi.
TAITEELLINEN:
Opiskelija:
- osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
- osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
- osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Laaja-alaiset ja edistyneet oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen:
Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.
Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja käsitteistöä perustellen ja kriittisesti.
Opinnäytetyössä on sovellettu kehittämistehtävään alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.?
Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen:
Opinnäytetyössä on toimittu tavoitteellisesti, suunnitelmallisesti ja dialogisesti yhteistyössä tarpeellisten yhteistyökumppaneiden kanssa.?
Opinnäytetyön (viestintä)suunnitelmaa on muutettu tarvittaessa tilanteen edellyttämällä tavalla ja tartuttu prosessin edetessä esiin nousseisiin viestinnällisiin tarpeisiin ja mahdollisuuksiin. ?
Opinnäytetyöhön sisältyvässä viestinnässä ja työskentelyssä on otettu huomioon viestintätilanne, tekstilaji, ohjeisto, kohderyhmien ja yksittäisten ihmisten erilaiset tarpeet ja toimintatavat.
Opinnäytetyössä on sovellettu tieto- ja viestintäteknologiaa mielekkäillä tavoilla kehittämistyöstä viestittäessä.
Viestintä kirjoittaen ja puhuen on ymmärrettävää, asiallista ja selkeää.
Eettinen osaaminen:
Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin ja siitä viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti.
Lähteet on merkitty asianmukaisesti.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen:
Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
Opinnäytetyössä esitetään ideoita, ratkaisuja ja tuloksia, jotka vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn ja jotka perustellaan.
Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
Opinnäytetyö on toteutettu perustellusti ja olennaisiin asioihin keskittyen.
Opinnäytetyön tuotos on käyttökelpoinen.
Itsensä kehittämisen osaaminen:
Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/ tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen, osaamisen kehittymisen tavoitteet ja lopulta reflektoitu niiden saavuttamista.
TAITEELLINEN:
Edellisten lisäksi opiskelija:
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa kuvataiteilijan tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja-alaiset ja edistyneet oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen:
Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty kriittisesti, perustellusti ja uutta luovasti.
Opinnäytetyössä kehittämistehtävään on sovellettu kriittisesti alan tuoretta tietoperustaa, käsitteistöä, uusia ja edistyneitä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.?
Opinnäytetyössä on tuotettu yhteistyössä muiden kanssa uutta alan sisältöä, tietämystä ja/tai toimintatapoja.?
Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien ratkaisujen kehittämistä.
Opinnäytetyö uudistaa alan ammatillisia käytänteitä, menetelmiä ja/tai tietopohjaa.
Opinnäytetyössä tuotetaan innovatiivisia alan sisältöjä, tietämystä ja/tai toimintatapoja.?
Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen:
Opinnäytetyö on tehty suunnitelmallisesti rakentaen ja ylläpitäen yhteistoimintasuhteita alalla toimiviin henkilöihin yhteistyöverkostoissa.?
Opinnäytetyöhön sisältyvässä viestinnässä ja työskentelyssä on otettu huomioon viestintätilanne, tekstilaji, ohjeisto, kohderyhmien ja yksittäisten ihmisten erilaiset tarpeet ja toimintatavat sekä viestitty puhuen ja kirjoittaen havainnollisesti ja asiantuntevasti.
Opinnäytetyössä on sovellettu tieto- ja viestintäteknologiaa mielekkäillä tavoilla kehittämistyöstä viestittäessä.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty ja sovellettu omalle kehittämishankkeelle merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa ja osaamista.
Opinnäytetyössä on toimittu rakentavasti (monialaisissa, monikulttuurisissa ja/tai kansainvälisissä) verkostoissa.
Opinnäytetyössä ja opinnäytetyöstä on viestitty ymmärrettävästi, asiallisesti, selkeästi ja havainnollisesti puhuen ja kirjoittaen ohjeistetuilla ja tarkoituksenmukaisilla tavoilla (eri vaiheissa) oman alan verkostoille.
Eettinen osaaminen:
Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja kriittisesti.
Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita.
Opinnäytetyössä on tehty tasa-arvoisuutta, kestävää kehitystä ja/tai yhteiskuntavastuuta edistäviä ratkaisuja.
Lähteitä on käytetty ja merkitty huolellisesti, tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen:
Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä, tutkimus/kehittämiskysymys ja tavoitteisto ja/tai tuotos ovat omassa toimintaympäristössään uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja tilanteissa ilmenevät tarpeet.
Tehdyt ratkaisut sekä tulokset on esitetty täsmällisesti ja perusteltu monipuolisesti.
Tulos tai tuotos on käyttö- ja sovelluskelpoinen – innovatiivinen.
Opinnäytetyön tuotos on käyttökelpoinen ja vastaa erinomaisesti tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
Tuloksia on arvioitu monipuolisesti.
Itsensä kehittämisen osaaminen:
Opinnäytetyön tekijä (tekijät) on työskennellyt (ovat työskennelleet) itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti omaa ja työryhmän työskentelyä johtaen ja tukien.
TAITEELLINEN:
Edellisten lisäksi opiskelija:
• osoittaa hallitsevansa kuvataiteilijan tietoperustan ja soveltaa sitä omassa työskentelyssään
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
• kykenee työskentelemään ammattimaisesti ja innovatiivisesti kuvataiteen työtehtävissä.