Siirry suoraan sisältöön

Maalauksen menetelmät II (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021110-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.03.2019 - 15.01.2020

Ajoitus

07.01.2020 - 23.01.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 10

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Erika Adamsson

Ryhmät

  • PKUVAS18
    Kuvataiteen koulutus s 2018

Tavoitteet

Opiskelija osaa                        
- verrata öljyliukoisten- ja vesiohenteisten maalaustekniikoiden ilmaisullisia ja käytännöllisiä eroja.
- soveltaa akryyli- ja akvarellitekniikoita omassa ilmaisussaan.
- hyödyntää väriopin ja sommittelun osaamistaan käytännössä
- rakentaa maalauksen väri-ilmiöitä optisilla sekoituksilla.
- soveltaa oppimaansa eri maalaustekniikoista ja osoittaa se materiaaliopin tentissä.

Sisältö

Opiskelija perehtyy teoriassa ja käytännössä vesiohenteisiin maalaustekniikoihin ja niiden ilmaisullisiin perusteisiin sekä värihavainnointiin. Harjoitustöissä ja itsenäisessä työskentelyssä opiskelija etsii omaa ilmaisuaan maalauksen keinoin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun. Opinnot suoritetaan harjoitustehtävinä ja osana opintokokonaisuutta suoritetaan hyväksytysti myös materiaaliopin tentti.

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt sekä ryhmäkeskustelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tekee harjoitustyöt maalauksen vesiliukoisilla menetelmillä, osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn.
Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen.

Sisällön jaksotus

7.1. - 24.1.2020
maalaussalit, TaideakatemiaOpintojaksolla tutustutaan maalauksen vesiliukoisiin menetelmiin, kuten akvarellitekniikkaan ja akryyliväreihin sekä niiden ilmaisumahdollisuuksiin nykymaalauksessa. Opettajana kuvataiteilija Kati Immonen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia akryylivärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse vesivärit, siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita sekä gessoa pohjustukseen.
Huom: Maalauksen menetelmät II opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista sitä seuraavalle Maalauksen ilmaisukeinot II –opintojaksolle, jossa jatketaan ilmaisun syventämistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa akryyli-ja vesivärimaalauksen perusteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja