Siirry suoraan sisältöön

Maalauksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021149-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2020 - 23.10.2020

Ajoitus

20.10.2020 - 12.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 10

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Erika Adamsson

Ryhmät

  • PKUVAS19
    Kuvataiteen koulutus S19

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- maalauksen työsuojelun perusteet
- toteuttaa maalauksen pohjustuksen kankaalle tai levylle
- tunnistaa omalle ilmaisulleen soveltuvaa sivellintyöskentelyä
- värihavainnoinninja sommittelun perusteita 

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan maalauksen perusteisiin ja ilmaisumahdollisuuksiin maalauksen työturvallisuus huomioiden. Harjoitustöissä pohditaan ja tutkitaan, miten erilaiset pohjamateriaalit vaikuttavat maalausilmaisuun. Lisäksi tutustutaan taidemaalarin värihavainnointiin, työturvallisuuteen ja erilaisiin työtapoihin. Harjoitustöissä kehitetään lisäksi värisommittelukykyä sekä muodon rakentumista kaksiulotteiselle pinnalle. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Oppimateriaalit

opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet, värioppia ja sommittelua käsitteleviä artikkeleita ja kirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppilas tekee harjoitustyöt sekä osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin, mahdollisiiin ekskursioihin ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn. Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen.

Sisällön jaksotus

20.10.- 12.11.2020 työskentelypisteet: Iso maalaussali ja paja, Taideakatemia.
Opintojaksolla tutustutaan maalauksen perusteisiin. Jaksolla valmistetaan aluksi erityyppisiä maalauspohjia, joihin toteutetaan opettajan antamia erilaisia tehtävänantoja. Tekniikkana on akryylimaalaus. Jaksolla syvennytään myös kuvasommittelun perusteisiin maalauksessa sekä värilämpötiloihin ja tilallisuuden luomiseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia akryylivärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja