Siirry suoraan sisältöön

Taide nyt (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021159-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.08.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

08.09.2020 - 02.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Henna-Riikka Halonen

Ryhmät

  • PKUVAS18
    Kuvataiteen koulutus s 2018

Tavoitteet

Opiskelija
- tutustuu ajankohtaisiin ilmiöihin ja suuntauksiin taiteen tai muun yhteiskunnallisen toiminnan piirissä.
- ottaa kantaa.
- kehittää kriittistä ajatteluaan.
- hahmottaa nykytaiteen toimintamalleja ja tunnistaa sieltä toimintatapoja, keskusteluja tai tekijöitä, jotka puhuttelevat suhteessa omaan tekemiseen.

Sisältö

Taiteellinen työskentely, nykytaiteen kenttä ja niihin liittyvä keskustelu.

Oppimateriaalit

Optima: Taide Nyt 20 kansiossa

Opetusmenetelmät

Seminaari, luennot, tekstit ja erilaiset itsenäiset tehtävät keskiössä oman työskentelyn tutkiminen ja sen sijoittaminen suhteessa nykytaiteen kenttään. Hankitaan ja rakennetaan tietoa yhdessä tutustuen ilmiöihin ja niistä erilaisissa kokoonpanoissa keskustellen.
Opintojakso toteutetaan seminaarein, jotka sisältävät luentoja, keskusteluita ja itsenäistä tai pienryhmätyöskentelyä sekä näyttelyvierailuja. Painotus on tämän hetken tuotannoissa ja taiteilija/teosesittelyissä. Esitellyt teokset sidotaan myös erilaisiin nykyajattelun, yhteiskunnan ja taiteen teemoihin ja konteksteihin, jonka jälkeen niistä keskustellaan ryhmänä. Osa opintojaksoa (Torstaisin 1krt/viikko) koostuu vierailijoiden pitämistä zoom luennoista. Vierailijoissa on sekä teoreetikkoja että taiteilijavieraita.
Kurssin aikana toteutetaan myös opiskelijatehtäviä joissa keskitytään käytännön työskentelyyn.


viikko 36
3.9. klo 13 – 16 Kurssin aloitus (Arkiston Polte luentosarjan aloitus Turun Yo:n kanssa (Zoom) 14.30-16)
https://utu.zoom.us/j/65511210090

viikko 37
8.9. klo 10 – 16 Itsenäinen tutustuminen Köysirata gallerian näyttelyyn.
9.9. klo 11 – 16 Nykytaiteen käytännöt -seminaari (zoom), https://turkuamk.zoom.us/j/68541577696?from=msft
Artikkelista 1. keskustelu.
10.9. klo 10 – 16 Keskustelu Köysirata galleriassa , Arkiston Polte, zoom luento (Sami van Ingen 14-16)
11.9. klo 10-16 Pienryhmä- Itsenäinen työskentely

viikko 38
15.9. klo 10 – 16 Nykytaiteen käytännöt -seminaari (Kuvateatteri LIN_H115), 2. artikkelista keskustelu
16.9. klo 11 – 17 Opiskelijoiden esitelmät zoom)
17.9. klo 10 – 12 Työhuonevierailuja Henna, klo 14-16 Arkiston Polte, zoom luento (Katve Kaisa Kontturi)
18.9. klo 10-15 Itsenäinen/pienryhmä työskentely

viikko 39
22.9. klo 10 – 16 Nykytaiteen käytännöt -seminaari (Kuvateatteri LIN_H115 tai zoom), 3.
artikkelista keskustelu
23.9. klo 11 – 16 Opiskelijoiden esitelmät
24.9. klo 10 – 12 Työhuonevierailut, Arkiston Polte, zoom luento klo 14-16 (Alma Heikkilä)
25.9. klo 10 – 15 Itsenäinen/pienryhmä työskentely

viikko 40
29.9. klo 10 – 16 Nykytaiteen käytännöt –seminaari, (Kuvateatteri LIN_H115), 4.artikkelista
keskustelu.
30.9. klo 11 – 16 Opiskelijoiden esitelmät
1.10. klo 10 – 12 Työhuonevierailut, 14 – 16 zoom luento Arkiston Polte
2.10 klo 10-15 Taide Nyt loppukeskustelut

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tämän jakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijat taiteen ja taiteellisen toiminnan luonnetta koskeviin peruskysymyksiin. Kurssi on johdatus nykytaiteen analysoinnin ja ymmärtämisen perusperiaatteisiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

korvaavat kirjalliset ja kuvalliset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja itsenäisesti tehtävät tehtävät 135 tuntia.
Läsnäolo 100%, poissaolotapauksissa korvaavat tehtävät.

Arkistojen polte luentosarjan pohjalta tulee siis tehtäväksi oppimispäiväkirja.

Oppimispäiväkirja:
Kirjoita oppimispäiväkirjaa Arkiston Polte luentosarjasta. Pohdi mitä asioita kurssin taiteilijat tuovat esille, heidän tapaansa puhua teoksistaan sekä heidän teostensa olemusta.
Mieti näitä suhteessa kurssin tematiikkaan, nykytaiteeseen, maailmaan ja omaan työskentelyysi. (Pituus n.3-4 sivua, fontti 12, riviväli 1,5) DL: 30.10.2020 (palautus Optimaan kansioon)
Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa vaihtoehtoisesti dialogisesti yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Eli 2-4 opiskelijaa voi siis keskustella tekstin kautta näkemästään ja kuulemastaan. Huom! Oppimispäiväkirja voi sisältää myös kuvallisia tai äänellisiä elementtejä mutta tässä tapauksessa pidä huolta, että se on sisällöllisesti riittävä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin ajankohtaisiin nykytaiteen ilmiöihin, teoksiin ja teorioihin.

-Tiistaisin keskustellaan nykytaiteen kentän ilmiöistä taiteilija ja teosesimerkkien kautta ja
puretaan taiteeseen liittyviä ajankohtaisia tekstejä.

-Keskiviikkoisin pohdimme eri nykytaiteilijoiden teoksia opiskelijoiden tekemien presentaatioiden kautta ja työskentelemme erilaisten praktisten kysymysten äärellä.

-Torstait on varattu Hennan työhuone vierailuille (tuutoroinneille) ja iltapäivät yhdessä Turun Yliopiston kanssa toteutettavalle Arkiston Polte zoom luentosarjalle.

-Perjantait on varattu pienryhmä-ja itsenäiselle työskentelylle.

(Jakso on jaoteltu temaattisiin viitekehyksiin, joissa käsittelemme yhdessä alaa määritteleviä akuutteja aiheita ja kysymyksiä kuten: Arkisto- ja tutkimus, -Taide ja maailmojen rakentaminen, -Materiaalinen liike, -Taide, osallistavuus ja yhteisöt, -Digitaalisuus ja keho, -Teksti taiteena, Taide tekstinä.)
Ohjelma päivittyy kurssin edetessä ja riippuen tilanteesta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Henna-Riikka Halonen
henna.halonen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopuksi tehdään oppimispäiväkirja Arkistojen Polte luentosarjasta. Pohdi mitä asioita kurssin taiteilija tuovat esille, heidän tapaansa puhua teoksistaan, käyttämäänsä diskurssia sekä heidän teostensa olemusta.
Mieti näitä suhteessa kurssin tematiikkaan, nykytaiteeseen, maailmaan ja omaan työskentelyysi. (Pituus n.3-4 sivua, fontti 12, riviväli 1,5) DL: 30.10.2020

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa eikä ole osallistunut yhteisiin tapaamisiin, luentoihin, ym.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa nykytaiteen kentän pääpiirteitä
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään ilmaisuaan sekä suhteuttamaan oppimaansa omaan työskentelyynsä
• kykenee tarkastelemaan omaa työskentelyään suhteessa nykytaiteen kenttään ja yhteiskuntaan
• osaa reflektoida oppimaansa kriittisesti sekä ryhmätilanteissä, että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida, artikuloida kriittisesti, käsitteellistää ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• Osoittaa erityistä kiinnostusta ja paneutuneisuutta sekä vuorovaikutustilanteissa, että nykytaiteen ilmiöitä kohtaan