Siirry suoraan sisältöön

Taide nyt (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021159-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.09.2022 - 26.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 07.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 30

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Eero Merimaa
  • Taina Erävaara
  • Ismo Luukkonen

Ryhmät

  • PKUVAS20
    Kuvataiteen koulutus S20

Tavoitteet

Opiskelija
- tutustuu ajankohtaisiin ilmiöihin ja suuntauksiin taiteen tai muun yhteiskunnallisen toiminnan piirissä.
- ottaa kantaa.
- kehittää kriittistä ajatteluaan.
- hahmottaa nykytaiteen toimintamalleja ja tunnistaa sieltä toimintatapoja, keskusteluja tai tekijöitä, jotka puhuttelevat suhteessa omaan tekemiseen.

Sisältö

Taiteellinen työskentely, nykytaiteen kenttä ja niihin liittyvä keskustelu.

Opetusmenetelmät

Luennot
Pienryhmätyöskentely
Julkaisun toimittaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin aikana tehtävä työ kootaan julkaisuksi. Jokainen pienryhmä toimittaa julkaisuun oman "lukunsa". Kurssin laajuus on 5op. Työjärjestykseen on allakoituna 115h. Ks. Sisältö ja ajoitus.

Sisällön jaksotus

Materiaalisia ulottuvuuksia - tila, luonto, kulttuuri.
Kurssin temaattinen runko rakentuu kuraattori Pirkko Siitarin pitämien luentojen pohjalta. Miten ajatella tilaa ja luontoa materiaalina? Miten taidekentällä aiemmin karsastetut, mutta nykyään yleisesti esiintyvät artesaanitekniikat kuten lasi, keramiikka tai tekstiili vaikuttavat teoksen ja sen kokijan väliseen etäisyyteen? Opiskelijat työskentelevät kurssilla pienryhmissä ja toteuttavat yhteisen julkaisun.

ti 13.9. Klo 9:30 Kurssin aloitus, aikataulu ja tavoitteet, ryhmäytymisohjeistus (6 ryhmää)
Klo 10 Luento 1 LEM_B338
Klo 13 Pienryhmien yhteistä työskentelyä luennon teemojen parissa

ke 14.9. Klo 9:30 Luento 2 LEM_B338
Klo 12:30 Pienryhmien yhteistä työskentelyä luennon teemojen parissa

to 15.9. Klo 9:30 Luento 3 LEM_B338
Klo 12:30 Pienryhmien yhteistä työskentelyä luennon teemojen parissa

pe 16.9. Pienryhmien yhteistä työskentelyä. Ryhmät 1&2 työskentelevät teeman 1 parissa, ryhmät 3&4 teeman 2 parissa ja ryhmät 5&6 teeman 3 parissa

ti 20.9. Klo 9:30-12 Ryhmien presentaatiot teemoista 15min Zoomissa
ke 21.9. Työskentelyä
to 22.9. Työskentelyä
pe 23.9. TyöskentelyäPienryhmien klinikat Eeron kanssa

ti 27.9. Työskentelyä
ke 28.9. Klo 13-16 Yhteinen välikatselmus Zoomissa
to 29.9. Työskentelyä
pe 30.9. Työskentelyä

ti 4.10 Klo 9:30 yhteinen tapaaminen taittotyön tiimoilta
ke 5.10. Taittoa
to 6.10. Klo 10-15 Kurssin yhteinen loppukatselmus kuvateatteri
pe 7.10. Viimeistelyä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen luennoille pakollista - vaikuttaa arviointiin
Osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn - pienryhmien yhteinen itsearviointi
Osallistuminen loppuarviointiin

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

tyydyttävä (1-2)
Opiskelija? • osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä? • osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa? • osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija? • osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet? • osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan? • osallistuu pienryhmänsä työskentelyn ja vuorovaikutuksen kehittämiseen • työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti? • kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan suhteessa pienryhmän tavoitteisiin? • osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija? • osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen kurssin temaattisiin diskursseihin? • osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita? • osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja