Siirry suoraan sisältöön

Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 3 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2032202-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 5

Koulutus

  • Musiikin koulutus

Opettaja

  • Soili Lehtinen

Ryhmät

  • PMUSIS21
    Musiikkipedagogi syksy 2021
  • PMUSIS20
    Musiikkipedagogi syksy 2020
  • 30.03.2023 13:00 - 14:30, Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 KU00CH20-3001
  • 06.04.2023 13:00 - 14:30, Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 KU00CH20-3001
  • 13.04.2023 13:00 - 14:30, Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 KU00CH20-3001
  • 20.04.2023 13:00 - 14:30, Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 KU00CH20-3001
  • 27.04.2023 13:00 - 14:30, Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 KU00CH20-3001
  • 11.05.2023 13:00 - 14:30, Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 KU00CH20-3001
  • 18.05.2023 13:00 - 14:30, Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 KU00CH20-3001
  • 25.05.2023 13:00 - 14:30, Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 KU00CH20-3001

Tavoitteet

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee musiikkioppilaitoksen syventävissä opinnoissa toteutettavan opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen D tavoitteet ja sisällöt
- osaa hankkia ja päivittää didaktista tietoa sekä soveltaa sitä opetuksessaan
- osaa suunnitella yksittäisten oppituntien lisäksi oppijoiden tavoitteenasettelua ja opintojen etenemistä useiden vuosien ajanjaksolla
- osaa valita ja luoda soveltuvaa ja ajankohtaista oppimateriaalia musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen oppimiseen hyödyntäen instrumenttiohjelmistoja sekä elävää musiikkia
- osaa ohjata ja motivoida erilaisten oppijoiden ja oppilasryhmien aktiivista oppimista musiikkioppilaitoksen syventävissä opinnoissa toteutettavassa musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen opetuksessa
- osaa käsitellä oppijoita yksilöllisesti ja valita keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä ohjata oppijoita kokonaisvaltaiseen ja toiminnalliseen oppimiseen
- osaa arvioida opettamiensa opintokokonaisuuksien ja -jaksojen tavoitteita ja sisältöjä saavutettuihin oppimistuloksiin nähden sekä sen perusteella muokata omaa opetustaan tilanteen vaatimalla tavalla

Sisältö

- opintokokonaisuuteen Musiikin hahmottaminen kuuluvan opintojakson Musiikin hahmottaminen D opetuksen sisällön omaksuminen, suunnittelu ja opetusharjoittelun toteuttaminen
- musiikkioppilaitoksen syventävissä opinnoissa opittavien musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen monipuolinen kehittäminen opintojaksolla Musiikin hahmottaminen D

Oppimateriaalit

-Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet (Musiikin syventävät opinnot)
- Suomen musiikkioppilaitosten liiton julkaisemat musiikin syventäviä opintoja koskevat materiaalit
-musiikinopetusta koskeva pedagoginen kirjallisuus, MUTES ry:n tarjoamat materiaalit
- musiikin syventäviin opintoihin soveltuva tonaalinen musiikki (nuotit ja äänitteet ja elävä musiikki)
- musiikin syventäviin opintoihin soveltuvan instrumenttiohjelmiston säestysnuotit
- lukion musiikin opiskelun oppikirjat ja muu oppimateriaali
- musiikkioppilaitosten syventäviin opintoihin tarkoitetut musiikin hahmotusaineiden ja musiikin historian opetukseen laaditut oppikirjat ja verkko-oppimateriaalit
- netissä tarjolla oleva soveltuva materiaali ja
- opiskelijoiden itse tuottama materiaali (pedagogiset materiaalit, sävellykset jne.)

Opetusmenetelmät

lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely ja opetusharjoittelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija sopii musiikin hahmotusaineiden arvioitavista opetusnäytteistä ohjaavan opettajansa kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija
- tutustuu musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa opiskeltavien musiikin hahmotusaineiden oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen ja oppisisältöihin ja raportoi niistä kirjallisesti
- osallistuu opetuksen suunnitteluun: tunti- ja jaksosuunnitelmien tekemiseen ja
- toteuttaa opintojaksoon sisältyvien oppiaineiden opetusharjoittelun oppilaan/ oppilasryhmän kanssa yhden lukuvuoden aikana
- tutustuu ja osallistuu musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa opiskeltavien musiikin hahmotusaineiden osaamisen arviointiin

Sisällön jaksotus

Pääaineenaan musiikin hahmotusaineita opiskelevat opiskelijat suorittavat Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 3 opintojakson kolmannen opintovuoden aikana.
Opintojaksoon sisältyy:
- musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa annettavan musiikin hahmotusaineiden opetuksen (Muha D tai 4, Harmonia ja Musiikin historia) seuraamista 12 tuntia lukukaudessa= 24 tuntia lukuvuodessa
- syventävissä opinnoissa annettavan musiikin hahmotusaineiden opetusharjoittelua yhden lukuvuoden ajan Muha D tai 4 sekä Harmonia ja Musiikin historia (välidominantit käännöksineen, seitsemäs aste kolmi- ja nelisointuina
viisisoinnut reaalisointumerkein, modaaliset muunnesoinnut merkintätapoineen; napolilainen sointu ja ylinousevat sekstisoinnut, luonnollisen ja melodisen mollin soinnutus, modaalisen musiikin soinnutus, rytmilliset poikkeusjaot, yläsävelsarja, modulaatiotyypit, kadenssityypit, musiikin analyysitehtäviä; joissa on nelisointuja, muunnesäveliä ja modulaatioita, äänenkuljetuksen tavallisimmat periaatteet, hajasävelet eli melodian yhteys sointuihin, melodian soinnuttaminen, moniäänisyys laulu- ja nuotinkirjoitustehtävissä)
Musiikin kokonaisvaltaista hahmottamista vahvistetaan eri sisältöalueiden integraatiolla.
- erilaiset musiikin työvälineet ja työtavat oppilaan tavoitteet huomioiden
- yhteismusisointitaidot
- musiikin hahmotustaidot sekä
- musiikin historiatietoisuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kolmannen opiskeluvuoden aikana arvioidaan seuraavia osioita:
- opetettavan opintojakson tavoitteiden ja ydinosaamisalueiden hallinta
- osallistuminen ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin
- kurssilla edellytettyjen oppimistehtävien suorittaminen
- oman työskentelyn itseohjautuvuus, tavoitteellisuus ja vastuullisuus
Opiskelija antaa musiikin hahmotusaineiden opettamisesta opetusnäytteen, jonka arvioin ohjaavat opettajat yhdessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse opintojakson ydinosaamisalueita minimivaatimukset täyttävällä tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet minimivaatimukset täyttävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet hyvin. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa ohjata omaa työskentelyään itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet kiitettävästi / erinomaisesti. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa ohjata omaa työskentelyään itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden syvällistä osaamista.