Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (25 op)

Toteutuksen tunnus: 2032211-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 31.07.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

25 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

20 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Musiikin koulutus

Opettaja

  • Soili Lehtinen

Ryhmät

  • PMUSIS19
    Musiikkipedagogi syksy 2018
  • PMUSIS17
    Musiikki
  • PMUSIS18
    Musiikkipedagogi syksy 2018
  • MMUSIS21
    Musiikkipedagogi, monimuoto, syksy 2021

Tavoitteet

Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa:
- kehittää itsenäisestä työelämän edellyttämiä tietoja ja taitoja
- tuntee länsimaisen taidemusiikin tärkeimmät tyylit ja esitys- ja opetuskäytännöt sekä soveltaa niitä luomalla ja esittämällä oman taiteellisen tulkintansa ja pedagogisen näkemyksensä musiikista opintojen aikana hankkimiensa taitojen avulla
- hallita instrumenttinsa/pääaineensa tekniset ja taiteelliset/pedagogiset ominaispiirteet 
- kykenee laatimaan ja toteuttamaan taiteellisen/pedagogisen kokonaisuuden instrumentti-/pääainekohtaisten vaatimusten pohjalta

Sisältö

Opinnäytetyö on näyte opiskelijan osaamisesta ja ammatillisesta kasvusta sekä ammattitaidosta opintojen loppuvaiheessa.
Opinnäytetyö on itsenäinen ja vastuullinen prosessi, joka toimii siltana opintojen ja työelämän välillä. Opinnäytetyön tekemistä edeltää kolmanteen opiskeluvuoteen sijoittuva opintojakso Menetelmä- ja kehittämisopinnot (5 op).                                                                                                          Opinnäytetyö koostuu seuraavista osioista:
pääinstrumentti, tason B suoritus
opetusnäyte/työnhakusimulaatio
taiteellinen/pedagoginen projekti                                                                                                                     pedagoginen tutkimuksellinen osio/ kirjallinen osio
Opinnäytetyö on osa pedagogisia opintoja sekä osa Turun Ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystoimintaa. Opinnäytetyö voi olla myös osa palvelutoimintaa ja se voidaan erityistapauksissa suorittaa myös kv-vaihto-opintoina.

Opetusmenetelmät

seminaarit, henkilökohtainen ohjaus, itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kirjallisiin lähteisiin tutustuminen, taiteellinen toiminta,
pedagogiset projektit,
opinnäytetyön kirjallisen osion kirjoittaminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu seuraaviin asioihin:
• tutkimus- ja kehittämistyön asetelma
(kohteen ja tutkimus- tai kehittämiskysymyksen /tehtävän rajaus,
aineisto ja sen hallinta sekä menetelmä)
• suunnitelma
• menetelmien hallinta
• tietoperusta ja ajattelu opinnäytetyössä
• tulosten hyödynnettävyys
• kyky toimia verkostoissa ja tehdä yhteistyötä
• tulosten luotettavuus
• vastuullisuus ja kriittisyys
• (luova) ongelmanratkaisu
• päämäärätietoisuus
• työskentelyprosessi
• oman toiminnan reflektointi
• oman työn johtaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1. Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen?
• Kokonaisvaltainen?ajattelu
• Menetelmät
Opinnäytetyöhön on valittu tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia (työskentely)menetelmiä.
Opinnäytetyön tulokset vastaavat mutta vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja käsitteitä vaikkakin suppeasti.
Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.

2. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen??
Työskentelyprosessi:
• Luova ongelmanratkaisu
• Päämäärätietoisuus??
• Työskentelyprosessi
Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.

3. Itsensä kehittämisen osaaminen
• Päämäärätietoisuus
• Oman toiminnan reflektointi
• Oman työn johtaminen
Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä osaamiseen, ja työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin, vaikkakin kytkös voisi olla selkeämpi.

4. Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen
• Sisältää kansainvälisyys-, viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen?
• Kyky toimia yhteisöissä??
• Kyky toimia verkostoissa?
Opinnäytetyössä on toimittu vuorovaikutustilanteissa dialogisesti, on kuunneltu toisia, on esitetty eteenpäin vieviä kysymyksiä ja perusteltu omia näkemyksiä, vaikkakin toiminnassa on puutteita.?
Opinnäytetyössä on hankittu ja hyödynnetty asiantuntija-apua kehittämisprosessin kannalta vain kaikkein olennaisimmissa vaiheissa.
Opinnäytetyöhön sisältyvä viestintä puhuen ja kirjoittaen eri vaiheissa on suunniteltu, mutta suunnitelma on niukka tai puutteellinen.
Kehittämishankkeesta/Opinnäytetyöstä ja sen tuloksista on raportoitu ja tiedotettu puhuen ja kirjottaen ohjeistetuilla tavoilla, joskin niukasti ja/tai puutteellisesti.


5. Eettinen osaaminen
• Luotettavuus
• Vastuullisuus
• Kriittisyys
Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on puutteita.
Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.