Siirry suoraan sisältöön

Monimediajournalismi toimituksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081196-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.08.2018 - 30.10.2018

Ajoitus

03.09.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Ajoitusryhmät

  • PMEDIS17_JOU (Koko: 24. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PMEDIS17
    Medianomi syksy2017

Pienryhmät

  • PMEDIS17_JOU

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- monimediallisen toimitustyöskentelyn ja tuotantoprosessin
- tehdä laajaa journalistista tiedonhankintaa
- tuottaa uutisia monimediajulkaisuun
- työskennellä nopeatempoisessa monimediajournalistisessa toimituksessa
- tuottaa ammattimaista journalistista sisältöä eri juttutyyppeinä ja erilaisin monimediallisin keinoin
- johtaa journalistista toimitustyötä ja tuotantoa
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa soveltaa oman alansa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta

Sisältö

- uutisten ideointi ja tuotanto moninmediatoimituksessa
- laaja journalistinen tiedonhankinta
- uutisrakenne ja uutisajattelu monimediajulkaisussa
- uutiskieli monimediajulkaisussa
- toimituspalaverit, työskentely ja palautekeskustelut toimitusympäristössä
- monimediajournalistiset kokonaisuudet
- nopeatempoinen monimediatuotanto toimituksessa
- sosiaalisen median hyödyntäminen journalismissa
- toimituksellisen tuotantoprosessin johtaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija toteuttaa neljä julkaisukelpoista journalistista juttua Tutkaan ja työskentelee kerran toimituspäällikkönä. Jokainen opiskelija osallistuu siis viiteen eri julkaisuun. Jutuista kahdessa on oltava hallitsevana elementtinä video ja kahdessa teksti sekä valokuvat. Toinen videoista voi olla mobiililla toteutettu. Jokaisessa tekstivetoisessa jutussa on oltava etusivun otsikko, ingressi sekä mielekäs julkaisukuva, tekstijutussa vähintään 2 kuvaa. Haastatelluista henkilöistä pyritään saamaan jokaisesta julkaisukelpoinen kuva. Videouutisen enimmäispituus on 2 min. Videouutisen haastateltavien nimet ja tittelit sekä videon tekijätiedot sijoitetaan jutun sisään Tutkan tekstiplanssina.
Juttu on hyväksytty julkaisukelpoiseksi vasta, kun opettaja on sen hyväksynyt, ja kun opiskelija on itse päivittänyt oikeassa muodossa kaikkine elementteineen Tutkan julkaisujärjestelmään. Opiskelija tuottaa itse kaikki juttunsa elementit (teksti, kuvat, video, audion). Jotta juttu voidaan julkaista pääuutisena, sen etusivun valokuvan on oltava hyvä.
Kun kaikki neljä juttua ja toimituspäällikkövuoro on täytetty, opiskelija kokoaa jutuistaan portfolion, johon linkittää Tutkasta julkaistut jutut ja analysoi itse jokaisen niistä sekä kirjoittaa selostuksen ja arvion työstään toimituspäällikkönä. Tämän lisäksi opiskelija kirjoittaa arvion omasta työskentelystään ja antaa palautetta Tutkasta kokonaisuutena. Portfolion pituus on 2000–4000 merkkiä. Portfolio palautetaan Optimaan sille varattuun paikkaan 10.12.2017 klo 16:00 mennessä arviointia varten.
TOIMITUSPÄÄLLIKKÖVUORO
Toimituspäälliköt vetävät julkaisua edeltävän viikon perjantaina ideointipalaverin omalle toimitusryhmälleen. Opettaja ei osallistu tähän palaveriin. Toimituspäällikkö kutsuu palaverin koolle ja varaa sille tilan.
Toimituspäälliköt johtavat myös toimituspalaveria, jossa ohjaava opettaja ovat paikalla. Siellä he jakavat keskenään opiskelijatoimittajat vastuulleen niin, että kukin auttaa vastuullaan olevia saamaan jutun valmiiksi perjantain julkaisuun mennessä. Toimituspäällikön on koko ajan tiedettävä, mikä on juttujen tilanne ja hän pitää yhteyttä ohjattaviinsa. Hän on vastuussa oman ryhmänsä juttujen valmistumisesta aikataulussa.
Toimituspäälliköt jakavat keskenään sosiaalisen median julkaisuvuorot. Tutka twiittaa ja päivittää Instagramissa ja Facebookissa pitkin viikkoa niin, että yleisön kiinnostus pysyy yllä. On myös mielekästä linkittää ja siteerata muita journalistisesti kiinnostavia toimijoita ja saada tätä kautta yhteyksiä mediavälineiden ja Tutkan välille. Kukin toimittaja jakaa itse omaa juttuaan näissä välineissä mutta toimituspäälliköt koordinoivat tätä ja julkaisevat itsekin materiaalia näillä kanavilla..
Julkaisupäivänä toimituspäälliköt päättävät yhdessä ohjaavan opettajan kanssa juttujen julkaisupaikan Tutkassa. Julkaisun jälkeen pidetään purku, jossa keskustellaan jokaisen jutun kohdalla lyhyesti seuraavista asioista:
- Jutun uutisarvo ja mielenkiintoisuus
- Otsikoinnit, ingressit, oikeakielisyys ja kielen lennokkuus, valokuvien laatu ja mielekkyys
- Videon tekninen ja ilmaisullinen toteutus
- Haastateltavien rooli osana juttua
- Jäikö jotakin oleellista puuttumaan? Olisiko jotakin turhaa voinut jättää pois?

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan Tutkan toimituksessa. Opiskelijat toimittavat Tutkaa kahdessa ryhmässä. Julkaisuprosessi koostuu neljästä tilanteesta: ideointipalaveri, toimituspalaveri, välipurku ja julkaisupäivä, joka sisältää purkutilanteen. Opiskelijan on toimitusvuorollaan osallistuttava aktiivisena toimijana jokaiseen näistä. Palavereihin tai julkaisuun ei voi osallistua etänä. Toimitusvuoron vaihtamisesta on sovittava hyvissä ajoin etukäteen sijaisen ja kyseisellä julkaisuviikolla vastuuvuorossa olevan opettajan sekä toimituspäälliköiden kanssa. Tutkassa toimitaan kuten työpaikalla.
TUTKAN KOHDERYHMÄ
Tutkan sisältö syyslukukaudella 2018 suunnataan Turun nuorille aikuisille ja korkeakouluopiskelijoille. Sen juttuaiheiden tulee olla yhteiskunnallisesti kiinnostavia ja nuorille aikuisille suunnattuja. Valtakunnallisista uutisaiheista pyritään löytämään paikallinen tai nuoria aikuisia kiinnostava näkökulma. Tutkan uutiset voivat olla myös valtakunnallista mediaa marginaalisemmista aiheista mutta niiden ote on aina asiallinen.
Tutkan seuraajakuntaan kuuluu suuri joukko mediavälineissä työskenteleviä ja niitä johtavia journalisteja. Tutkassa julkaistut jutut antavat myös heille käsityksen tulevien toimittajien osaamisesta. Tutkan avulla opiskelijan on mahdollista koota näyteportfolio työnhakuunsa.
Uutisaiheiden vertailukohtana ovat YLE Turku, Turun Sanomat, ylioppilaslehtien tai YLEX-kanavan yhteiskunnalliset osiot.
Perjantain nopean purun lisäksi jokainen opiskelija saa julkaisupäivän aikana palautetta ohjaavalta opettajalta.
TOIMITUSRYTMI JA RYHMÄJAKO
pe ideointipalaveri toimituspäällikön sopimaan aikaan
ma 9-12 toimituspalaveri
ke 10-11 välipurku
pe 9-16 julkaisu ja purku
Ryhmäjako ja toimituspäällikkövuorot näkyvät lukujärjestyksestä.
TOIMITUSPALAVERI
Toimituspalaveri on jokaisen journalistisen toimituksen keskeisimpiä ideointi- ja suunnittelukokouksia. Hyvässä toimituspalaverissa jokainen toimittaja ideoi kaikkien muidenkin juttuideasta. Pyritään luovaan journalistiseen yhteisajatteluun.
Toimituspalaveriin opiskelija tuo valmistellun juttuideansa, jonka suunnittelussa hän on jo tehnyt alustavaa journalistista tiedonhankintaa. Tiedonhankintatoiminnassaan opiskelijan tulee noudattaa Optimassa olevia tiedonhankinnan ohjeita ja vaatimuksia. Opiskelija valmistautuu toimituspalaveriin perjantain yhteisessä tapaamisessa ja saa siellä apua ja kritiikkiä oman toimitusryhmänsä opiskelijoilta.
Toimituspalaverissa jokaisen jutuntekijän tulee esittää juttuideansa pääkysymys/pääkysymykset. Hänen tulee myös osata selostaa juttuaiheensa pääfaktat ja lähteet.
Toimituspalaverissa jokainen jutuntekijä esittelee aiheensa, jonka jälkeen keskustellaan ja ideoidaan siitä yhteisesti. Päämäärä on, että toimituspalaverikäsittelyn jälkeen, jutuntekijällä olisi terävämpi ja kirkkaampi ajatus juttunsa sisällöstä, kärjestä ja esitystavoista.
Opiskelijan juttuideaa, jonka eteen ei ole tehty yllä mainittua journalistista ennakkotiedonhankintaa, ei toimituspalaverissa käsitellä.
VÄLIPURKU
Välipurun tarkoitus on saada väliaikatietoja työn etenemisestä sekä edelleen terävöittää juttujen journalistista sisältöä. Välipurussa pyritään niin ikään hyödyntämään koko toimituksen journalistista luovuutta ja tietämystä.
Välipurkua johtavat toimituspäälliköt, yhdessä opettajan kanssa. Välipurku on pakollinen. Tutka-jutun tiedonhankinta voi, opettajan luvalla, vapauttaa opiskelijan välipurusta.
TUOTANTO JA JULKAISU
Kukin opiskelija päivittää itse oman juttunsa Tutkan julkaisujärjestelmään. Juttua ei julkaista ennen kuin siihen on opettajalta julkaisulupa
Jutun julkaisun jälkeen jokainen jutuntekijä twiittaa oman juttunsa myyvällä tavalla omalta tililtään. Tämän lisäksi toimituspäälliköt markkinoivat juttuja käyttäen Tutkan sosiaalisen median tilejä.
JULKAISUN PURKU
Kun päivän Tutka on julkaistu, julkaisu puretaan toimituksessa. Purun tarkoitus on oppia viikonmittaisesta journalistisessa toimitusprosessista ja mahdollisesti vielä tehdä pienehköjä laadullisia korjauksia. Purkutilannetta johtavat toimituspäälliköt. Purku on pakollinen.
Tutkan julkaisuviikot ovat 37-47, lukuunottamatta viikkoa 42.
Tutkaa julkaistaan toimituksessa B153.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikehikkoa noudattava arviointiasteikko:
Opiskelija tuo valmistellun juttuidean toimituspalaveriin ja huolehtii sen saattamisesta julkaistavaksi aikataulun mukaan. Jutussa on selvä kärki, järkevä otsikko ja nosto. Se täyttää julkaistavalle jutulle asetetut muoto- ja sisältövaatimukset: Juttutyyppi on tilatun mukainen, sisältö noudattaa journalistin ohjeita ja on uutismainen. Jutussa esiintyy journalistinen tasapaino, ja jutulla on näkökulma. Opiskelija osallistuu palautekeskusteluihin purkutilanteissa. Hän hoitaa toimituspäällikkötyöskentelyn tehtävät vaaditulla tavalla.
Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija esittelee huolellisesti valmistellun juttuidean ja huolehtii omatoimisesti sen julkaisemisesta aikataulun mukaan. Juttutyyppi noudattaa hyvin tilattua, jutulla on selkeä näkökulma ja sen kärki on kiinnostava ja otsikko houkutteleva. Jutun tekninen ja sisällöllinen anti on hyvä ja sillä on selkeä näkökulma. Opiskelijan osallistuminen palavereihin on aktiivista ja hänen panoksensa ryhmälle on merkittävä. Toimituspäällikkötyöskentely osoittaa vastuullisuutta ja aktiivisuutta sekä muiden jutuista annetut arvioinnit ovat rakentavia ja huolellisia.
Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija esittelee omaperäisen ja houkuttelevan juttuidean toimituspalaverissa. Hän julkaisee juttunsa taitavasti ja mahdollisesti auttaa myös muita julkaisussa. Jutun kärki, otsikko ja nosto ovat erinomaiset ja herättävät käyttäjässä uusia ajatuksia ja erityisen kiinnostuksen perehtyä juttuun. Jutun sisältö osoittaa perusteellista tiedonhankintaa, tai sen haastateltavat ovat aiheen kannalta erityisen merkittäviä henkilöitä. Jutun näkökulma on omaperäinen tai erityisen kiinnostava. Jutun tekninen toteutus on luova ja erinomainen. Opiskelijan aktiivisuus palavereissa on merkittävää, hän on ryhmän kantava voima. Toimituspäällikkötoiminta on hyvin vastuullista ja omatoimista. Muiden jutuista annetut arvioinnit osoittavat paneutumista juttuideoihin ja antavat opetuksellisesti merkittäviä havaintoja tai parannusehdotuksia.
Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.