Siirry suoraan sisältöön

Monimediajournalismin kehittäminen toimituksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081200-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.11.2018 - 31.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 07.06.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 26

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS17jour
    PMEDIS17 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen kokonaisuuden tai sarjan ammattimaisen journalistisen tiedonhankinnan perusteella toteuttaa sisällöllisesti tai välineellisesti erikoistuneen journalistisen kokonaisuuden haastaa itsensä monimedialliseen journalistiseen kokeiluun tai analysoida ja esitellä muualla tehdyn monimediallisen ratkaisun toimia toimituksessa ammattimaisesti johtaa toimitustyöskentelyä ammattimaisesti hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta

Sisältö

monimediajournalistinen sarja tai kokonaisuus laaja journalistinen tiedonhankinta monimediajournalistinen kokeilu tai analyysi sosiaalisen median hyödyntäminen journalismissa ammattimainen toimitustyöskentely ammattimainen toimitustyöskentelyn johtaminen

Oppimateriaalit

Optima: TUTKA

Opetusmenetelmät

Toimitustyöskentely
Tehtäväpalautukset Optiman oppimisympäristöön

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen oppiminen on kesksinen metodi: opintojakson alussa päätetään keskusteluissa yhteinen teema. Opintojakson aikana toimituspalavereissa kehitellään jokaisen juttua eteenpäin. Julkaisupäivänä yhteinen kritiikki on oleellinen osa oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Henkilökohtaisen oppimistavoitteen määrittely
2. Juttusarja pitsaus
3. Neljän erillisen jutun toteuttaminen
5. Toimituspäällikkövuoro
6. Portfolion kirjoittaminen

Sisällön jaksotus

Opintojakson teema päätetään yhdessä ja kaikki opiskelijat toteuttavat juttuja tästä samasta teemasta.
Kukin opiskelija asettaa itselleen omat oppimistavoitteensa ja kirjaa ne dokumenttiin opintojakson alussa. Opiskelija voi syventää osaamistaan tiedonhankinnassa, monimediallisessa ilmaisussa (teksti, audio, video tai kuva) tai kokeilevan ja uutta luovan yhdistelmän muodostamisessa.
Opintojaksolla kukin opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja julkaisee esittelemästään aiheesta kokonaisuuden, joka osoittaa hänen osaamistaan henkilökohtaisessa portfoliossa. Opintojakson tavoitteena on haastaa oma osaaminen ja kokeilla sen rajoja, löytää uusia tapoja journalismin tuottamiseen ja julkaisemiseen ja käyttää olemassa olevia resursseja mielekkäästi ja tavoitteellisesti.
Oman juttusarjansa lisäksi kukin opiskelija on julkaisuviikoilla toimituspäällikkönä muiden julkaisuille.
Opintojakson toteutus on 8.1.-14.2.2019

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut vaadittuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija asettaa itselleen mielekkäät oppimistavoitteet. Hän esittelee juttuaiheensa ja saa niille hyväksynnän. Hän tuottaa julkaisukelpoisen juttusarjan. Portfolio ja työraportti esittelevät opiskelijan toiminnan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan itselleen asettamat tavoitteet ovat selkeät ja osoittavat hänen pyrkivän kehittämään omaa osaamistaan. Hän noudattaa annettuja aikarajoja ja toimii ammattimaisesti. Juttusarjan idea ja toteutus ovat mielenkiintoisia ja teknisesti hyviä. Tiedonhankinta on luotettavaa. Jutut osoittavat paneutumista ja sinnikkyyttä. Opiskelijan itsereflektio osoittaa analyyttistä ajattelua ja realistista käsitystä omasta osaamisesta ja parannustavoitteista. Portfolio on huolellinen työnäyte.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aikaisemman lisäksi opiskelijan itselleen asettamat oppimistavoitteet ovat kunnianhimoisia ja osoittavat hänen pyrkivät löytämään uusia journalistisia tapoja. Juttusarjan idea ja yksittäiset jutut ovat erittäin mielenkiintoisia, ilmaisuvoimaisia ja omintakeisia. Tiedonhankinta on vaativaa. Opiskelija ottaa jutuissaan luovia riskejä ja haastaa itsensä sisällön, ilmaisun tai tekniikan kautta. Hänellä haluaa kokeilla verkkojournalismin eri ilmaisutapoja myös perinteisestä poiketen. Hän osoittaa hallitsevansa suvereenisti eri mediavälineet. Opiskelijan itsereflektio on hyvin analyyttinen, kriittinen ja realistinen ja hänen portfolionsa on luova ja huolellinen työnäyte osaamisesta.