Yhteisöviestinnän perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2081201-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 16.01.2019
Ajoitus
01.01.2019 - 07.06.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Jussi Kokkola
- Juha Sopanen
Vastuuopettaja
Jussi Kokkola
Ryhmät
-
PMEDIS17jourPMEDIS17 journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä yhteisöviestinnän paikan viestinnän kokonaiskentässä sekä yhteisöviestinnän keskeiset käsitteet esitellä omaa työtä, projektia, hanketta, yhteisöä tai muuta toimintaa yhteisön sisällä sekä ulkopuolisille (asiakkaat, toimeksiantaja, yleisö, media) perusteet viestinnästä, tiedottamisesta medialle sekä sosiaalisesta mediasta määritellä viestintäammattilaisen roolin ja tehtävät ulkoisessa viestinnässä laatia mediatiedotteen ja järjestää tiedotustilaisuuden itsenäisesti tai yhteistyössä viestintäammattilaisen kanssa
Sisältö
yhteisöviestinnän keskeiset käsitteet oman työn tai toiminnan esittely yhteisöjen viestinnälliset tarpeet tiedottaminen medialle: mediatiedote, tiedotustilaisuus sosiaalinen media
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
viikoittaiset verkkokeskustelut jaellun materiaalin pohjalta, 6 tekstiä/videota ja yhteenveto
mediatiedotteen laadinta
nettisivujutun teko pienryhmänä/työparina
sosiaalisen median sisällön tuottaminen yksin/työparina
oman viestintäesimerkin valinta ja esittely
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Turun AMK:n viestintäpalvelujen kanssa.
Opintojakso toteutetaan ajalla 7.1.-22.2.2019.
Lähiopetusta on ajalla 7.1.- 13.2.2019.
Opintojaksolla on käytössä Optima-verkko-oppimisalusta materiaalien jakoon, tehtäville ja keskustelulle.
Toteutus jakaantuu 7 kalenteriviikolle, joista viimeinen on varattu oppimistehtävien loppuunsaattamiseen ja yhteenvetokeskusteluun verkossa.
Lähiopetuskerrat koostuvat teematietoiskuista, viestintäammattilaisten vierailuista ja oppimistehtävien toimeksiannoista, ideoinnista ja oppimistehtäväpalautteista.
Lähiopetuskertojen teemat:
Orientaatio ja viestinnän keskeiset käsitteet
Viestinnän ja markkinoinnin tehtävä organisaatiossa(brändi)
Viestintäammattilainen(toimenkuvia, työn luonne, vaatimukset)
Viestinnän ja markkinoinnin integraatio(sisältömarkkinointi, versiointi, ostettu/ansaittu/omistettu julkisuus)
Särkymätön viestintä(mahdollisuusviestintä, kriisiviestintä, mainetyö)
Mediaviestintä
Visuaalinen viestintä(graafinen ilme, kuvamaailma, videot)
Sosiaalinen media (kanavat, sisältösuunnitelmat, kampanjat)
Onnistunut yhteisöviestintä(opiskelijoiden omien valintojen esittely)
Arviointiasteikko
H-5