Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöviestinnän perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081201-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2018 - 16.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 07.06.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Jussi Kokkola
  • Juha Sopanen

Vastuuopettaja

Jussi Kokkola

Ryhmät

  • PMEDIS17jour
    PMEDIS17 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä yhteisöviestinnän paikan viestinnän kokonaiskentässä sekä yhteisöviestinnän keskeiset käsitteet esitellä omaa työtä, projektia, hanketta, yhteisöä tai muuta toimintaa yhteisön sisällä sekä ulkopuolisille (asiakkaat, toimeksiantaja, yleisö, media) perusteet viestinnästä, tiedottamisesta medialle sekä sosiaalisesta mediasta määritellä viestintäammattilaisen roolin ja tehtävät ulkoisessa viestinnässä laatia mediatiedotteen ja järjestää tiedotustilaisuuden itsenäisesti tai yhteistyössä viestintäammattilaisen kanssa

Sisältö

yhteisöviestinnän keskeiset käsitteet oman työn tai toiminnan esittely yhteisöjen viestinnälliset tarpeet tiedottaminen medialle: mediatiedote, tiedotustilaisuus sosiaalinen media

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
viikoittaiset verkkokeskustelut jaellun materiaalin pohjalta, 6 tekstiä/videota ja yhteenveto
mediatiedotteen laadinta
nettisivujutun teko pienryhmänä/työparina
sosiaalisen median sisällön tuottaminen yksin/työparina
oman viestintäesimerkin valinta ja esittely

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Turun AMK:n viestintäpalvelujen kanssa.
Opintojakso toteutetaan ajalla 7.1.-22.2.2019.
Lähiopetusta on ajalla 7.1.- 13.2.2019.
Opintojaksolla on käytössä Optima-verkko-oppimisalusta materiaalien jakoon, tehtäville ja keskustelulle.
Toteutus jakaantuu 7 kalenteriviikolle, joista viimeinen on varattu oppimistehtävien loppuunsaattamiseen ja yhteenvetokeskusteluun verkossa.
Lähiopetuskerrat koostuvat teematietoiskuista, viestintäammattilaisten vierailuista ja oppimistehtävien toimeksiannoista, ideoinnista ja oppimistehtäväpalautteista.
Lähiopetuskertojen teemat:
Orientaatio ja viestinnän keskeiset käsitteet
Viestinnän ja markkinoinnin tehtävä organisaatiossa(brändi)
Viestintäammattilainen(toimenkuvia, työn luonne, vaatimukset)
Viestinnän ja markkinoinnin integraatio(sisältömarkkinointi, versiointi, ostettu/ansaittu/omistettu julkisuus)
Särkymätön viestintä(mahdollisuusviestintä, kriisiviestintä, mainetyö)
Mediaviestintä
Visuaalinen viestintä(graafinen ilme, kuvamaailma, videot)
Sosiaalinen media (kanavat, sisältösuunnitelmat, kampanjat)
Onnistunut yhteisöviestintä(opiskelijoiden omien valintojen esittely)

Arviointiasteikko

H-5