Siirry suoraan sisältöön

Uutis- ja toimitustyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081312-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2019 - 31.10.2019

Ajoitus

05.09.2019 - 12.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 30

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS19jour
    PMEDIS19 journalismi
  • PMEDIS19
    Medianomi S19

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- journalismin keskeiset ammattieettiset periaatteet
- keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- journalististen juttujen ideoimisen alkeet
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen tiedonhankinnan
- uutiskirjoittamisen alkeet
- tunnistaa erilaisten journalististen tekstien ydinasiat ja ominaispiirteet
- suunnitella ja kirjoittaa monimediajournalistiseen ympäristöön soveltuvia tekstityyppejä
- uutistuotannon toimituksellisen prosessin ja toimituksellisen roolituksen

Sisältö

Opiskelijat ottavat haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen ja rakenteen sekä perehtyvät myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Opiskelijat perehtyvät tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin sekä haastattelutekniikkaan journalistin keskeisinä välineinä. Opettajan johdolla opiskelijat ideoivat uutisjuttuja ja antavat toisilleen palautetta näistä.

Oppimateriaalit

Optima: Uutis- ja toimitustyön perusteet

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käydään läpi journalismin ja uutistyön perusteet teorian ja käytännön harjoitusten kautta. Kurssin aikana opiskelija ymmärtää, miten uutiset tehdään, mistä aineistoa saadaan ja kuinka uutistoimittajiin vaikutetaan. Harjoitukset tehdään sekä oppitunneilla että omalla ajalla.
Opintojakso vastaa kysymyksiin:
• Millainen on ammatilliset kriteerit täyttävä, eettisesti oikein toimitettu ja yleisöä kiinnostava journalistinen juttu?
• Miten ja mistä lähdeaineistoa hankitaan ja mistä löytyvät oikeat haastateltavat?
• Miten uutiset syntyvät toimituksissa, kuka määrää toimituksissa tahdin ja ketkä saavat äänensä kuuluville?
• Opintojaksolla perehdytään ennen kaikkea lähdekritiikin ja faktojen tarkistamisen merkitykseen. Selvitämme, mitä on vaikuttajaviestintä ja hybridivaikuttaminen.
• Pohdimme yhdessä, kenet uutisessa voi ja pitää päästää ääneen? Mistä tietää mikä on luotettavaa tietoa? Miten asiat pitäisi uutisessa esittää? Kuinka uutistoimi
Opintojaksolla tutustutaan toimittajien tärkeimpään ohjenuoraan eli journalistin ohjeisiin, ja selvitetään, miten hyvää journalistista tapaa noudatetaan käytännön työelämässä. Pohdimme, voiko tavallista kansalaista kohdella kuin poliitikkoa? Miten uskaltaa kertoa kipeistäkin aiheista? Samalla käydään läpi myös tiedotusvälineiden työtä valvovan Julkisen sanan neuvoston roolia.
Harjoitukset
Opiskelijat tekevät haastatteluja, kokeilevat erilaisia haastattelutekniikoita ja lähestymistapoja. He saavat myös tuntumaa esimerkiksi erilaisten pöytäkirjojen ja dokumenttien käyttöön lähteinä. Kurssilla vieraillaan myös Turun kaupunginvaltuuston kokouksessa ja verotoimistossa.
Harjoitusten avulla tutustutaan uutisen rakenteeseen, uutisille tunnusomaisiin piirteisiin ja uutiskieleen. Kurssin jälkeen opiskelija hallitsee uutisen rakenteen eri mediakanavissa. Termit uutiskärki, otsikko, ingressi, leipäteksti, kainalo jne. tulevat tutuiksi. Uutinen on osattava paketoida ytimekkääseen ja selkeään muotoon.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Johdanto luennot ja työelämän kaltainen toiminta, journalismin harjoittaminen käytännössä, palautteen antaminen ja saaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt toimittamalla portfolion, jossa on vaaditut tehtävät ja niihin liittyvä reflektointi. Missä ja miten jutut on julkaistu tai mihin kontekstiin ne on kirjoitettu? Mitä osaamista erilaiset jutut osoittavat?

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tunneilla tehtävät oppimistehtävät:
• Juttuaiheiden ja näkökulmien ideointi
• Kysymysten asettelu ja haastattelurungon suunnittelu
• Dokumenttien, pöytäkirjojen, tiedotteiden ja artikkelien tiivistäminen sähkeiksi
• Tiedonhankintaan ja faktojen varmistukseen liittyvä harjoitus
• Otsikkojen ja ingressien laadinta, leipätekstien rakentaminen, kuvatekstien ja sisältöä tukevan kuvatarjonnan suunnittelu
• Journalistin ohjeiden noudattamiseen liittyvä eettinen pohdinta
• Verotoimistosta saatujen tietojen analysointi ja hyödyntäminen
Omalla ajalla tehtävät harjoitukset:
• Opiskelija etsii hyviä ja huonoja uutisesimerkkejä printti- ja verkkomediasta. Tuloksia käydään läpi oppitunneilla)
• Essee: Mitä on luotettava tiedonvälitys?
• Osallistuminen vapaavalintaiseen tiedotustilaisuuteen, jonka pohjalta laaditaan uutisteksti
• Turun kaupunginvaltuuston kokouksen seuraaminen. Esityslistalta valitaan yksi aihe, jonka pohjalta kirjoitetaan uutinen. Kokouksen voi seurata halutessaan netistä
• Kurssin päätyö: Journalistinen juttu 3000 merkkiä + sähke + toimittajan oma kommentti (kainalojuttu) aiheeseen
Kurssin läpäiseminen edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista. Oppimateriaali ja tehtävät löytyvät Optima-alustalta. Kaikki harjoitustyöt palautetaan Optimaan.

Sisällön jaksotus

Kurssin kontaktitunnit pidetään 5.9.–5.12.2019 aikana torstaisin klo 9-16.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palaute ja arviointi
Palautteen saaminen ja sen antaminen on olennainen osa toimitustyötä. Kurssilla keskustellaan paljon journalistisista sisällöistä ja valinnoista.
Opiskelijoiden harjoitustöiden tuloksia puretaan rakentavassa hengessä – asiallista kritiikkiä unohtamatta. Kurssilla simuloidaan oikeiden toimitusten käytäntöjä, joissa käydään jatkuvaa dialogia päätoimittajien, uutispäälliköiden ja muiden toimittajien kanssa. Myös vapaalle toimittajalle palaute on hyvin tärkeää.
Arviointiin vaikuttavat:
• omalla ajalla tehtävien harjoitusten saaminen valmiiksi ja harjoitustöiden laatu
• tuntiaktiivisuus ja osallistuminen oppitunneilla tehtäviin harjoituksiin
• poissaolojen määrä

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden kieli on kelvollista, otsikointi ja ingressi sisältävät vaaditun informaation. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia aiheita. Kielenkäyttö on luontevaa ja kuhunkin tyylilajiin sopivaa. Otsikko ja ingressi ovat napakat ja selkeät. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen. Opiskelijalla ei ole poissaoloja kontaktiopetuksesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen, haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi tarjota median julkaistaviksi. Opiskelijan käyttämä kieli on erityisen täsmällistä, luovaa tai sujuvaa. Se nostaa kunkin tekstilajin persoonalliselle tasolle. Otsikko ja ingressi houkuttelevat lukijaa. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja rakentavaa eikä poissaoloja ole lainkaan.