Siirry suoraan sisältöön

Uutistyö 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081317-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 31.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 05.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 24

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio
  • Jussi Kokkola

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS19jour
    PMEDIS19 journalismi

Tavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:

- suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen kokonaisuuden tai sarjan ammattimaisen journalistisen tiedonhankinnan perusteella

- toteuttaa sisällöllisesti tai välineellisesti erikoistuneen journalistisen kokonaisuuden

- haastaa itsensä monimedialliseen journalistiseen kokeiluun tai analysoida ja esitellä muualla tehdyn monimediallisen ratkaisun


- toimia toimituksessa ammattimaisesti

- johtaa toimitustyöskentelyä ammattimaisesti

- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa

- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta

Sisältö

Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat joko monimediallisen tai yhteen ilmaisumuotoon keskittyvän juttusarjan, jonka tiedonhankinta on laajaa ja syvällistä. Opintojaksolla on tarkoitus kokeilla uusia ilmaisun, sisällön tai tekemisen muotoja. Opintojakso toteutetaan toimitustyöskentelynä, jota kukin opiskelija vuorollaan johtaa yhdessä opettajan kanssa.

Oppimateriaalit

turkuamk.itsleraning.com; Uutistyö 2

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso harjoituttaa kaikkia innovaatiokompetensseja: luovuus, aloitteellisuus, ryhmätyö, verkostoituminen ja kriittinen ajattelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-,menettely: portfolio ja työtaportti opintojaksoa vastaavasta juttusarjasta. Portfolio arvioidaan samoin kriteerein kuin opintojaksonkin toteutukset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen opiskelija asettaa itselleen oppimistavoitteen: hänen on mahdollista joko syventää olemassa olevaa osaamistaan tai laajentaa sitä kokeilemalla jotakin uutta. Tämä oppimistavoite palautetaan kirjallisessa muodossa ennen toimitustyöhön ryhtymistä.
-------
Jokainen opiskelija suunnittelee kolmen tai neljän jutun kokonaisuuden haluamastaan teemasta, joka on Tutkan kohdeyleisölle kiinnostava. Toteutus voi olla teksti, video, audio tai kuvasarja saateteksteineen. Juttukokonaisuus paneutuu pintaa syvemmälle ja etsii uusia ilmaisun tapoja. Julkaisualustana on Tutka.pro ja sen Wordpress-sivu. Mikäli opiskelija haluaa kokeilla muuta julkaisualustaa, juttusarja tulee linkittää Tutkan sivulle.
------
Jokainen toimii lisäksi yhden kerran toimituspäällikkönä, jonka tehtävänä on avustaa muita juttujen valmiiksi saattamisessa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältönä on oman kolme- tai neliosaisen juttusarjan suunnittelu ja toteutus. Lukumäärään vaikuttaa juttusarjan työllistävyys: video, audio tai teksti ja ennakkotutkimuksen määrä.

Aikataulu:
12.1. aloitusluento ja tehtävänanto, oman oppimistavoitteen esittely
18.1. oman aiheen esittely toimituspalaverissa
25.1. toimituspalaveri ja 28.1. julkaisu
1.2. toimituspalaveri ja 4.2. julkaisu
8.2. toimituspalaveri ja 11.2. julkaisu
15.2. toimituspalaveri ja 16.2. sekä 18.2. julkaisu
4.3. työraportin palautus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan opiskelijan juttusarja, toimituspäällikkövuoron toteuttaminen sekä portfolio.

Hylätty (0)

Juttusarja ei ole valmis.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan juttusarja on kohderyhmää kiinnostava ja julkaisukelpoinen. Se sisältää kolme tai neljä erillistä juttua. Opiskelija on toiminut aktiivisesti omalla toimituspäällikkövuorollaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan juttusarja paneutuu mielenkiintoisesti yhteen valittuun teemaan, joka on yleistä kiinnostusta herättävä ja yhteiskunnallisesti, kulttuurisesti, ympäristön, hyvinvoinnin tai urheilun kannalta merkittävä. Jokaisen jutun toteutus on hyvä niin teknisesti kuin ilmaisullisesti. Opiskelija on aktiivinen toimituspäällikkö ja johtaa toimituksen työskentelyä jäsentyneesti ja kannustavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan juttusarja on erinomainen ja herättää syvää kiinnostusta. Juttujen aihepiiri on merkityksellinen ja/tai tiedonhankinta työlästä. Jokaisen jutun ilmaisu ja sisältö ovat aivan ammattimaisia. Toimituspäällikkönä opiskelija osoittaa erityistä kykyä auttaa muita ja johtaa ryhmän työskentelyä.