Audiovisuaalinen ilmaisu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2081339-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 30.11.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 90
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
- Eija Saarinen
- Mika Niinimaa
- Marko Luukkonen
Vastuuopettaja
Marko Luukkonen
Ryhmät
-
PMEDIS19masuPMEDIS19 mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS19animPMEDIS19 animaatio
-
PMEDIS19elokPMEDIS19 elokuva
-
PMEDIS19jourPMEDIS19 journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kineemaatisen kuvan l. elokuvauksen historialliset lähtökohdat
- tunnistaa kuva-alan rakenteet, kuvausopin alkeet ja perusterminologian
- osaa kuvauksen teknis-ilmaisullisen välineistön käytön lähtökohdat
- osaa kolmipistevalaisun perusteet
- ymmärtää ammattimaisen suhtautumisen kaluston käyttöön
- osaa akatemian kalustonvarausjärjestelmän käytön ja käytännöt
- osaa äänen perustermistön
- osaa käyttää äänen tallentamisen kalustoa
Sisältö
Elokuvan historiallisia taustoja valottaen pureudutaan elokuvallisen kerronnan perusrakenteisiin ja terminologiaan, tutustutaan teknis-ilmaisulliseen perusvälineistöön, opetellaan valaisun alkeet sekä käydään läpi koulun kaluston käytön käytännöt. Tehdään lyhyt harjoitustyö pienryhmissä.
Aika ja paikka
VKOT 36 - 45 Delta -auditorio, Linnankadun Videostudio, kuvasaliavastaava luokkatila (?), jälkituotantotilat, Lemminkäisenkadun Iso studio, kuvasali, A177 editointiluokka
VKO 38 ja VKO 39. animaation eritelty tarve Lemminkäisen kampus. Iso studio
Päiväkohtainen listaus tilatarpeista löytyy Rytmitys ja tilatavoivet ja ajoitus -> Lisätietoa lukujärjestyksen suunnittelijoille kohdan alta
Oppimateriaalit
Animaatio, Elokuva & Mainonnan sunnittelu: Luennoilla. Harjoitukset tuodaan katseluun muistitikulla tai ladattavana linkkinä. Varmista toimivuus. Kurssin päätteeksi harjoitukset arkistoidaan koulun järjestelmään tuotanto-oppaan ohjeiden mukaisesti.
Journalismi: Optimassa. Harjoitustehtävä palautetaan Optimaan.
Opetusmenetelmät
Luennot, katselut, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä ja kritiikki
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
luento, vertaisoppiminen. projektioppiminen, keskustelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssikokonaisuus sisältää suuntautumisaloittain eritellyn pienryhmäharjoituksen.
Sisällön jaksotus
Kurssilla tutustutaan elokuvan historiallisia taustoja valottaen elokuvallisen kerronnan audiovisuaalisiin perusrakenteisiin ja terminologiaan, tutustutaan teknis-ilmaisulliseen perusvälineistöön, opetellaan kuvauksen, valaisun, äänityksen ja editoinnin alkeet sekä käydään läpi koulun kaluston käytön käytännöt.
Osana kurssikokonaisuutta toteutetaan suuntautumisaloittain eritellyin reunaehdoin audiovisuaalinen pienryhmäharjoitus.
ANIMAATION OSUUS
Animaation eriytyvässä kurssiosuudessa tutustutaan animoidun liikkeen perusteisiin ja liikkeellä kertomiseen sekä animaation kuvausohjelmiin. Toteutuksessa ovat keskiössä harjoitustehtävät. Opettajana toimii Anni Oja
Kurssiosuuden tarkoituksena on tutustua animoidun liikkeen perusteisiin. Miten illuusio liikkeestä saadaan aikaan ja mitä/miten sillä voidaan kertoa?
Osuus koostuu lähiopetuspäivistä, jolloin tehdään animointiharjoituksia, sekä ryhmissä toteutettavasta 1-minuuttisesta harjoituksesta, ensimmäisestä mini-elokuvasta, joka toteutetaan esine-, vaha- tai pala-animaationa.
Ensimmäisen viikon harjoitukset toteutetaan esineanimaation keinoin, eli tuokaa kurssille mukaan pienehköjä esineitä animoitaviksi, kuten nappeja, ruuveja, klemmareita, korkkeja, tms. VKO 44.
Tehdään animaatioharjoituksia, joiden pohjalta on tarkoitus saada eväitä seuraavalla viikolla toteutettavaan 1-minuuttiseen harjoitukseen. 1-minuuttinen harjoitus toteutetaan ryhmätyönä, kolmena erilisenä ryhmänä. Jokainen ryhmä kehittää toteutusidean annetun teeman pohjalta.
Animaatio: 1-minuuttinen animaatio, jossa animaatiotekniikkana on esine-, vaha- tai pala-animaatio. Animaation harjoitus kuvataan VKO 45 Pikkustudiossa Lemminkäisenkadun kampuksella.
JOURNALISMIN OSUUS
Kuvausharjoituksissa kerrataan kameran ja äänityslaitteiden käyttöä ylemmän vuosikurssin opiskelijoiden tuutoroidessa.
Opintojakson lopputyönä jokainen opiskelija ideoi, käsikirjoittaa ja toteuttaa 90 sekunnin mittaisen uutisjutun. Jutussa on uutismainen kärki ja kaksi eri puhujaa (joko haastateltavat tai toimittajan oma esiintyminen). Sen rakenne ja kuvakerronta ovat mielekkäät ja tekniseltä sekä ilmaisulliselta toteutukseltaan kelvolliset. Uutisjuttuja ideoidaan yhdessä ennen toteuttamista. Opettajat tuutoroivat editpalavereissa niiden valmistumista ja loppupurussa kaikki saavat henkilökohtaisen palautteen sekä opettajilta että opiskelijaryhmältä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa elokuvauksen, äänisuunnittelun ja leikkauksen historialliset taustat
- tunnistaa kuva-alan rakenteet, kuvausopin alkeet ja perusterminologian
- osaa kuvauksen teknis-ilmaisullisen välineistön käytön lähtökohdat
- osaa kolmipistevalaisun perusteet
- ymmärtää ammattimaisen suhtautumisen kaluston käyttöön
- osaa akatemian kalustovarausjärjestelmän (Trail) käytön ja käytännöt
- osaa äänen perustermistön
- osaa käyttää äänen tallentamisen kalustoa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
Media-alan koulutuksen arviointikehikon mukaisesti, arviointi 1-5 / hylätty.
Arvosana perustuu 1-minuuttisen harjoitustyön tuotannon prosessiin ja teeman toteutukseen.
Hylätty (0)
Journalismi: Lopputehtävä on teknisesti tai ilmaisun puolesta julkaisukelvoton.
ani, elo ja masu: Harjoitus on teknisesti tai ilmaisun puolesta julkaisukelvoton ja/tai opiskelijan vuorovaikutteisessa läsnäolossa on merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
JOURNALISMI:
Uutisjutussa on mielekäs kärki ja se noudattaa uutisen rakennetta. Kuva ja ääni ovat kelvolliset. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen.
ANI/ELO/MASU:
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja –välineet. Opiskelija osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
JOURNALISMI:
Uutisjutun sisältö on kiinnostava ja tuottaa uutta tietoa. Sen rakenne on sujuva ja kuvakerronta mielenkiintoista ja taitavaa. Äänityksessä on huomioitu olosuhteet ja puhe kuuluu oikealla tasolla ja selkeästi. Opiskelija antaa rakentavaa ja kriittistä palautetta purkutilanteessa.
ANI/ELO/MASU:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä ja –välineitä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsiä alan tietoa eri lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
JOURNALISMI:
Uutisjutun sisältö on harvinaisen kiinnostava ja se kelpaisi mediavälineessä esitettäväksi. Sen kuvakerronta on oivaltavaa ja osoittaa suvereenia kameran ja/tai editoinnin hallintaa. Ääni on virheetön ja sen leikkaukset on häivytetty huolellisesti. Jutun kokonaisrakenne on luova ja tekijä on tehnyt rohkeita kokeiluja tai ylittänyt oman osaamistasonsa. Opiskelijan palaute on tarkkaa havainnointia ja muiden juttujen kehittäminen on hyvin rakentavaa.
ANI/ELO/MASU:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa.