Siirry suoraan sisältöön

Taide uusissa konteksteissa (10 op)

Toteutuksen tunnus: 2141003-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.08.2019 - 31.03.2020

Ajoitus

05.09.2019 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

9 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 24

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit

Opettaja

  • Minna Haapasalo

Vastuuopettaja

Minna Haapasalo

Ryhmät

  • YTAUKS19
    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S19

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida nykytaiteen, yhteisötaiteen ja soveltavan taiteen keskeisiä teemoja ja suuntauksia sekä taiteen soveltamisen erilaisia menetelmiä

- esitellä omaa osaamistaan ja työskentelyään taiteenalaansa erilaisissa tilanteissa sekä asettaa osaamisensa laajempaan kontekstiin

- tunnistaa ja hyödyntää taiteen toteutumistapoja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa

- sijoittaa ja soveltaa osaamistaan itselle uudenlaisiin toimintaympäristöihin ja monialaisiin yhteisöihin

- tarkastella innovatiivisesti taiteen ansaintamallien kenttää ja vaikuttaa siihen keskustelijana ja kehittäjänä

- työskennellä moniammatillisissa ja eri taiteen lajien edustajien muodostamissa tiimeissä.

Sisältö

- Nykytaiteen, yhteisötaiteen ja soveltavan taiteen keskeiset teemat ja käsitteet

- Taiteen soveltamisen ja taiteellisten interventioiden menetelmiä ja toimintaympäristöjä

- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen

- Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen

- Taiteen ansaintamallit

Aika ja paikka

Teemat:
- Nykytaiteen, yhteisötaiteen ja soveltavan taiteen keskeiset teemat ja käsitteet
- Taiteen soveltamisen ja taiteellisten interventioiden menetelmiä ja toimintaympäristöjä
- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen
- Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen
- Taiteen ansaintamallit

Oppimateriaalit

Kuhunkin oppimistehtävään liittyvä aineisto esitellään optimassa oppimistehtävän yhteydessä.
Käytettäviä teoksia mm.
i
Lea Kantonen (toim.) Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua – Keskustelevaa kirjoitusta paikkasidonnaisesta taiteesta. (2010)
Miwon Kwon One Place after another: site-psecific art and locational identity. (2004)
Kai Lehikoinen (toim.); AnnePässilä; Mari Martin; Maiju Pulkki: Taiteilija kehittäjänä: taiteelliset interventiot työssä. (2016)
Joost Heinsius & Kai Lehikoinen (toim.): Training Artists for Innovation: Competencies for NewContexts. (2013)
Maria Hirvi-Ijäs; Ari Kurlin; Kaija Rensujeff; Sakarias Sokka: Taiteilijoiden ja taiteen liikkuvuus(2018)
(toim.) Karoliina Lummaa ja Lea Rojola: Posthumanismi (2014)
Bishop, C. 2012. Artificial Hell: Participatory art and the politics of spectatorship. Brooklyn, NY : Verso Books.
Bishop, C. 2006. Participation. London : Whitechapel ; Cambridge, Mass. : MIT Press.
Bourriaud, N. 2002. Relational Aesthetics. Paris: Les Presses du reél.
Kantonen L. (toim) 2010: Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua. Keskustelevaa kirjoitusta paikkasidonnaisesta taiteesta.
Jackson, S. 2011. Social Works. Performing Art, Supporting Publics. New York and London: Routledge. hankaus 2.0. Draamatyö.
Lehikoinen; Pässilä; Martin; Pulkki(toim.) Taiteilija kehittäjänä, taiteelliset interventiot työssä. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/160178
Prendergast and Saxton (ed) 2009: Applied Theatre: International Case Studies and Challenges for Practice. Intellect.

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksessa hyödynnetään toiminnallista työskentelyä pienryhmissä sekä vierailuluentoja. Lähijaksojen välissä opiskelijat perehtyvät ohjeistettuihin aineistoihin ja tekevät oppimistehtäviä itsenäisesti tai verkossa pienryhmissä keskustellen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista. Opintojaksolla käsiteltävät kysymykset ja aiheet kykeytyvät taide- ja kulttuurialan työelämään. Opintojaksolla painotetaan vertaisoppimista sekä opiskelijan osallisuutta oman osaamisen esiintuojana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 op eli 270 h opiskelijan työtä. Tästä suurin osa muodostuu itsenäisestä tysökentelystä lähijaksojen välillä.
Opintojakson aloittaa ennakkotehtävä, jolla valmistaudutaan ensimmäiseen lähipäivään.
Jokaisen lähijakson välissä on 1-2 oppimistehtävää, jotka näkyvät optimassa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/hylätty

Sisällön jaksotus

Teemoja käsitellään itsenäisten oppimistehtävien sekä lähijaksoilla tapahtuvien luentojen sekä ryhmätehtävien kautta. Teemat:
- Tekijyyden ja kokijuuden muutoksia nykytaiteessa
- Tila ja tilan kokeminen nykytaiteessa
- Taiteilija terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taide vuorovaikutuksessa: osallisuus ja kohtaaminen
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen
- Taiteen ansaintalogiikat
- Ammatillisen osaamisen tai taideteon/-teoksen sanoittaminen, esitteleminen
- Presenting professional work and artistic statement in English
- Aika ja luonto nykytaiteessa
- Tasa-arvo ja monialainen työskentely

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan arviointi kohdistuu oppimistehtäviin (kirjallisiin tai visuaalisiin tuotoksiin sekä niiden mahdollisiin esittelyihin lähitapaamisissa) sekä työskentelyyn lähitapaamisissa. Itsearviointia tapahtuu useiden oppimistehtävien sisällä.