Taide uusissa konteksteissa (10 op)
Toteutuksen tunnus: 2141003-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.08.2019 - 31.03.2020
Ajoitus
05.09.2019 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
9 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 24
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettaja
- Minna Haapasalo
Vastuuopettaja
Minna Haapasalo
Ryhmät
-
YTAUKS19Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S19
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida nykytaiteen, yhteisötaiteen ja soveltavan taiteen keskeisiä teemoja ja suuntauksia sekä taiteen soveltamisen erilaisia menetelmiä
- esitellä omaa osaamistaan ja työskentelyään taiteenalaansa erilaisissa tilanteissa sekä asettaa osaamisensa laajempaan kontekstiin
- tunnistaa ja hyödyntää taiteen toteutumistapoja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
- sijoittaa ja soveltaa osaamistaan itselle uudenlaisiin toimintaympäristöihin ja monialaisiin yhteisöihin
- tarkastella innovatiivisesti taiteen ansaintamallien kenttää ja vaikuttaa siihen keskustelijana ja kehittäjänä
- työskennellä moniammatillisissa ja eri taiteen lajien edustajien muodostamissa tiimeissä.
Sisältö
- Nykytaiteen, yhteisötaiteen ja soveltavan taiteen keskeiset teemat ja käsitteet
- Taiteen soveltamisen ja taiteellisten interventioiden menetelmiä ja toimintaympäristöjä
- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen
- Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen
- Taiteen ansaintamallit
Aika ja paikka
Teemat:
- Nykytaiteen, yhteisötaiteen ja soveltavan taiteen keskeiset teemat ja käsitteet
- Taiteen soveltamisen ja taiteellisten interventioiden menetelmiä ja toimintaympäristöjä
- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen
- Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen
- Taiteen ansaintamallit
Oppimateriaalit
Kuhunkin oppimistehtävään liittyvä aineisto esitellään optimassa oppimistehtävän yhteydessä.
Käytettäviä teoksia mm.
i
Lea Kantonen (toim.) Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua – Keskustelevaa kirjoitusta paikkasidonnaisesta taiteesta. (2010)
Miwon Kwon One Place after another: site-psecific art and locational identity. (2004)
Kai Lehikoinen (toim.); AnnePässilä; Mari Martin; Maiju Pulkki: Taiteilija kehittäjänä: taiteelliset interventiot työssä. (2016)
Joost Heinsius & Kai Lehikoinen (toim.): Training Artists for Innovation: Competencies for NewContexts. (2013)
Maria Hirvi-Ijäs; Ari Kurlin; Kaija Rensujeff; Sakarias Sokka: Taiteilijoiden ja taiteen liikkuvuus(2018)
(toim.) Karoliina Lummaa ja Lea Rojola: Posthumanismi (2014)
Bishop, C. 2012. Artificial Hell: Participatory art and the politics of spectatorship. Brooklyn, NY : Verso Books.
Bishop, C. 2006. Participation. London : Whitechapel ; Cambridge, Mass. : MIT Press.
Bourriaud, N. 2002. Relational Aesthetics. Paris: Les Presses du reél.
Kantonen L. (toim) 2010: Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua. Keskustelevaa kirjoitusta paikkasidonnaisesta taiteesta.
Jackson, S. 2011. Social Works. Performing Art, Supporting Publics. New York and London: Routledge. hankaus 2.0. Draamatyö.
Lehikoinen; Pässilä; Martin; Pulkki(toim.) Taiteilija kehittäjänä, taiteelliset interventiot työssä. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/160178
Prendergast and Saxton (ed) 2009: Applied Theatre: International Case Studies and Challenges for Practice. Intellect.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa hyödynnetään toiminnallista työskentelyä pienryhmissä sekä vierailuluentoja. Lähijaksojen välissä opiskelijat perehtyvät ohjeistettuihin aineistoihin ja tekevät oppimistehtäviä itsenäisesti tai verkossa pienryhmissä keskustellen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista. Opintojaksolla käsiteltävät kysymykset ja aiheet kykeytyvät taide- ja kulttuurialan työelämään. Opintojaksolla painotetaan vertaisoppimista sekä opiskelijan osallisuutta oman osaamisen esiintuojana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 op eli 270 h opiskelijan työtä. Tästä suurin osa muodostuu itsenäisestä tysökentelystä lähijaksojen välillä.
Opintojakson aloittaa ennakkotehtävä, jolla valmistaudutaan ensimmäiseen lähipäivään.
Jokaisen lähijakson välissä on 1-2 oppimistehtävää, jotka näkyvät optimassa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
Teemoja käsitellään itsenäisten oppimistehtävien sekä lähijaksoilla tapahtuvien luentojen sekä ryhmätehtävien kautta. Teemat:
- Tekijyyden ja kokijuuden muutoksia nykytaiteessa
- Tila ja tilan kokeminen nykytaiteessa
- Taiteilija terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taide vuorovaikutuksessa: osallisuus ja kohtaaminen
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen
- Taiteen ansaintalogiikat
- Ammatillisen osaamisen tai taideteon/-teoksen sanoittaminen, esitteleminen
- Presenting professional work and artistic statement in English
- Aika ja luonto nykytaiteessa
- Tasa-arvo ja monialainen työskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan arviointi kohdistuu oppimistehtäviin (kirjallisiin tai visuaalisiin tuotoksiin sekä niiden mahdollisiin esittelyihin lähitapaamisissa) sekä työskentelyyn lähitapaamisissa. Itsearviointia tapahtuu useiden oppimistehtävien sisällä.