Ammatillinen elämäkertaprosessi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2141007-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2019 - 31.12.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 07.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettaja
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Ilona Tanskanen
Vastuuopettaja
Ilona Tanskanen
Ryhmät
-
YTAUKS19Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S19
Tavoitteet
- analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
- soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taide- ja medialähtöisiä menetelmiä oman taiteilijaidentiteetin ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
- vertailla erilaisia taiteilijan ammatillisuuden muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
- luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.
Sisältö
- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Ammatti-identiteetin muotoutuminen
- Erilaiset taiteilijaidentiteetit ja ammatilliset polut
- Taiteilijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys taiteilijan ammatissa
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ohjeistetaan Optimassa.
Opetusmenetelmät
Ammatillinen elämäkertaprosessi etenee tehtäväperustaisesti: se on strukturoitu osatehtävistä koostuva jatkumo, jonka edetessä opiskelija päiväkirjaa eli dokumentoi ja reflektoi ammatillisen identiteetin ja osaamisen kehittymisen prosessiaan. Työskentely käynnistetään heti opintojen alussa leirillä; kukin laatii digitarinan tiestään opintoihin. Huomio kohdistetaan valintoihin, käännekohtiin ja oivalluksiin. Jokaisen lähiopetusjakson alussa heti tuutorintiiman jälkeen on ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkki, jolla jaetaan lähijaksojen välillä edenneitä osatehtäviä. Lisäksi ensimmäisen ja toisen lukukauden lopussa koostetaan ammatti-identiteetin ja -osaamisen kehittymiseen liittyvää toimintaa, kokemuksia, ajatuksia ja tunteita reflektiopisteessä. Reflektiopisteissä huomio suuntautuu tulevaisuuteen oman alan ammattilaisena.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ammatillinen elämäkertaprosessi sisältää sekä yksin että ryhmässä tehtäviä työvaiheita: päiväkirjaaminen ja oman prosessin dokumentointi ovat yksilöllisiä työvaiheita, ja lähiopetuksen yhteydessä työskentely laajenee toiminnan, kokemusten, ajatusten ja tuntemusten jakamiseksi ryhmässä. Työskentelyssä sovelletaan taide- ja medialähtöisiä menetelmiä. Prosessia ohjaa usea yamk-kouluttaja, ja sen osatehtävissä suunnataan opiskelijan huomiota työelämälähtöisiin ammatillisiin kompetensseihin: yhtäältä kulttuuri- ja taidealan erityisiin kompetensseihin ja toisaalta yleisiin ammatillisiin kompetensseihin eli organisaatio-, verkosto- ja vuorovaikutusosaamiseen, eettiseen osaamiseen, tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaamiseen sekä itsensä kehittämisen osaamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä lähiopetusjaksoa ja leirikoulua opiskelija valikoi 20 omaan ammatilliseen polkuunsa ja siihen liittyvään koulutukseen liittyvää valokuvaa sekä tarvittaessa skannaa ne, jotta ne ovat käytettävissä digitarinaa rakennettaessa (5 h). Tehtävänä on printata yksi, erityisen merkityksellinen kuva ensimmäistä lähiopetusjaksoa varten.
• Opiskelija laatii aloitusleirillä (2 päivää = 16 h) digitarinan polustaan kulttuurialan yamk-koulutukseen.
• Aloitusleirillä käynnistetään päiväkirjaaminen, jota opiskelija tekee säännöllisesti opintojen edetessä (yht. 90 h).
• Kunkin lähiopetusjakson alussa pysäytyspisteessä (1h 15 min. = 10 h 45 min.) jaetaan prosessin etenemiseen sisältyviä asioita.
• Lukukauden lopussa reflektiopisteissä joulukuussa ja kesäkuussa (yht. 13 h 15 min.) koostetaan näkemys identiteetistä oman alan ammattilaisena ja suunnataan tulevaisuuden työelämään.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Työskentely arvioidaan asteikolla hyväksytty–hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
• Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
• Ammatti-identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset taiteilijaidentiteetit ja ammatilliset polut
• Taiteilijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys taiteilijan ammatissa
Ammatillisessa elämäkertaprosessissa opiskelija työstää taide- ja medialähtöisiä menetelmiä soveltaen omaa ammatillista polkuaan, identiteettiään, osaamistaan, kehittymistarpeitaan ja -mahdollisuuksiaan. Tarkasteltavana ovat kysymykset siitä, millaiseksi oma ammatti- ja taiteilijaidentiteetti on muotoutumassa, esimerkiksi yhtäältä millaisia taiteilijuuteen liittyviä erityispiirteitä ja toisaalta millaisia yleisiä ammatillisia kompetensseja siihen sisältyy sekä miten yhteistyö ja verkostot näkyvät siinä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ensimmäisellä lähiopetusjaksolla leirillä tarvitaan oma kannettava tietokone sekä kuulokkeet ja mikrofoni (headset) digitarinatyöskentelyä varten.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkeillä ja reflektiopisteissä, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen.
Hylätty (0)
Suoritus on hylätty, mikäli jotakin osatehtävistä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.