Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjäosaaminen ja -identiteetti (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2151001-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2019 - 31.12.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 07.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Pirita Juppi
  • Jani Pihlajamaa

Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät

  • YMEKUS19
    Media- ja kulttuuriyrittäjyys S19

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena ja yrittäjänä sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
- soveltaa luovia omaelämäkerrallisia menetelmiä oman yrittäjäidentiteetin ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
- vertailla erilaisia yrittäjyyden muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan yrittäjyyteensä
- luoda ja ylläpitää oman liiketoimintansa kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja

Sisältö

- Kasvaminen yrittäjäksi – yrittäjän identiteetin muotoutuminen
- Erilaiset yrittäjäidentiteetit ja yrittäjäpolut
- Erilaiset yrittäjyyden mallit
- Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet
- Verkostot, yhteistoiminta ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä

Oppimateriaalit

• Blomberg, Jaakko 2014. Selviytymisopas luovan alan yrittäjälle. Vyyhti. http://vyyhti.metropolia.fi/selviytymisopas-luovan-alan-yrittajalle/
• Härmälä, Valtteri; Lamminkoski, Helka; Salminen, Vesa; Halme, Kimmo & Autio, Erkko 2017. Yrittäjyyden uudet suunnat – selvitys hallituksen toimenpiteistä yrittäjyyden vahvistamiseksi. Valtioneuvoston selvitys ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 75/2017. Valtioneuvoston kanslia. http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=22902
• Mäkeläinen Mika; Hämäläinen Karo. 2014. Taivas+Helvetti vol.2.: Ilman toista ei ole toisen menestystä. One on One Publishing Oy.
• Pekkola, Juhani 2006. Yrityshyveet -Yritysten yhteiskuntavastuu ja liiketoiminnan etiikka yritystoiminnan osapuolten välisissä suhteissa. Futura 2/2006. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/f/0785-5494/25/2/yrityshy.pdf
• Puustinen Terho; Mäkeläinen Mika. 2013. Taivas+Helvetti. One on One Publishing Oy.
• TaideArt: Thoughts on Arts Entrepreneurship: https://www.artandentrepreneurship.com/
• Tapani, Annukka 2008. Extreme-mahdollisuuksia vai konkurssinpelkoa? Yrittäjyys nuorten näkökulmasta. Hallinnon tutkimus 27 (2008) : 1, s. 49–61. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/h/0359-6680/27/1/extremem.pdf
• Troberg, Eliisa 2014. Osuustoiminnan idea. Helsinki: Pellervo. https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2015/01/osuustoiminnan-idea.pdf
• Sekä muu Optimassa ja lähijaksoilla ohjeistettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähijaksojen välissä oppimista tapahtuu itsenäisesti ohjeistettuun aineistoon tutustuen sekä opiskelijoiden ammatilliseen elämäkertaprosessiin kuuluvan reflektiivisen kirjoittamisen (”päiväkirjaamisen”) kautta. Lähitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään vierailuluentoja, vierailuja yrityshautomotoimintaa tai muita yrityspalveluita tarjoaviin kohteisiin, toiminnallista työskentelyä tiimeissä sekä lähijaksojen välissä kirjoitettuun henkilökohtaiseen päiväkirjaan pohjautuvia reflektiokeskusteluja pienryhmissä ja koko ryhmän kesken.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä. Opintojaksoon liittyy myös kulttuuriyrittäjyyden kansainvälisiin virtauksiin tutustuminen lähdekirjallisuuden sekä ekskursion kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä. Opiskelija kirjaa säännöllisesti läpi opintojakson pohdintojaan reflektiiviseen päiväkirjaan, joka on keskeinen osa opiskelijan ammatillista elämäkertaprosessia. Reflektiota ohjataan kuukausittain pohdittavaksi annettavalla kysymyksellä, johon voi liittyä tausta-aineistoon perehtymistä. Päiväkirjareflektio puretaan seuraavan lähijakson alussa reflektiokeskustelussa.
Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa kaksi tekstiä:
1) omaa yrittäjä/asiantuntijaprofiiliaan esiin tuovan julkisen tekstin blogiin, Turun AMK:n Talk-julkaisuun tms.
2) omaa opiskeluprosessin aikaista ammatillista kasvuaan ja reflektiivista päiväkirjaansa reflektoivan tekstin (vain ohjaavan opettajan luettavaksi).

Sisällön jaksotus

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Kasvaminen yrittäjäksi – yrittäjän identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset yrittäjäidentiteetit ja yrittäjäpolut
• Erilaiset yrittäjyyden mallit
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet
• Verkostot, yhteistoiminta ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
*****************************************
Tarkemmat sisällöt lähijaksoittain jäsennettynä:
Elokuu (ennakkotehtävä): Oma ammatillinen osaaminen ja identiteetti (valmistautumisena syyskuun lähijaksolle); omaa ammatillista toimintaa ja yrittäjyyttä tukevat verkostot (puretaan lokakuussa).
Syyskuun lähijakso:
- Oma ammatillisten valintojen ja ammatillisen kehittymisen polku (ammatillinen elämäkertatyöskentely aloitusleirillä)
- Ammatillinen identiteetti - yrittäjäidentiteetti (alustus ja ennakkotehtävän purku keskustellen)
- Yrittäjyyssanasto-tehtävän ohjeistaminen (purku marraskuun lähijaksolla)
Lokakuun lähijakso:
- Yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
Marraskuun lähijakso:
- Yrittäjyyssanaston esittely
- Verkostoitunut ja yhteistoiminnallinen yrittäjyys (vierailijan alustus/vierailu), omien verkostojen esittely (ennakkotehtävä)
Joulukuu: Tulevaisuus-seminaariin liittyvä päiväkirjateema
***
Tammikuun lähijakso:
- Oman kehittämishankkeen merkitys oman yrittäjyyden eteenpäin viejänä (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
Helmikuun lähijakso
- Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo (vierailu Potkuriin ja SparkUpiin)
Maaliskuun lähijakso:
- Epävarmuuden sietäminen ja riskien hallinta (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
Huhtikuun lähijakso:
- Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet, yrityshautomotoiminta luovilla aloilla (ekskursio)
Toukokuun lähijakso:
- Arvot yrittäjäidentiteetin ja yrityksen identiteetin pohjana, yhteiskunnallinen yrittäjyys (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta, vierailijan alustus/työpaja)
Kesäkuun lähijakso:
• Oma tulevaisuus yrittäjänä (ohjatun ammatillisen elämäkertaprosessin päätöspiste)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija vastaa itse ekskursioiden kustannuksista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi toteutuu opiskelijan itseään varten kirjoittamassa reflektiopäiväkirjassa. Vertaisarviointi toteutuu päiväkirjaamiseen pohjautuvissa lähijaksojen reflektiokeskusteluissa . Opettajan arviointi kohdistuu reflektiokeskusteluihin ja opintojakson lopussa tehtäviin kirjoitustehtäviin.