Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2151004-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2019 - 31.12.2019

Ajoitus

04.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
  • Pirita Juppi
  • Ilona Tanskanen
  • Milla Järvipetäjä
  • Eija Suikkanen

Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät

  • YMEKUS19
    Media- ja kulttuuriyrittäjyys S19

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa ja kehittää tutkimuksellisen kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä omassa työskentelyssään
- reflektoida omaa tutkivaa kehittäjäosaamistaan
- viestiä kehittämishankkeestaan sen eri vaiheissa eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla
- ottaa huomioon tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassaan eettiset näkökulmat ja periaatteet.

Sisältö

- Oman kehittämishankkeen kontekstit
- Projektinhallinnan työkalut
- Tiedonhankinta ja -hallinta
- Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen kehittämishankkeessa
- Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa
- Etiikka kehittämishankkeessa

Oppimateriaalit

• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2012): Hyvä tieteellinen käytäntö http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2009): Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi http://www.tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/
• Lisäksi opettajien luentoalustukset (Optimassa), sekä soveltuvin osin Optimassa listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

• Lähipäivät: Omien opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
• Verkkotyöskentely ryhmässä: oppimistehtävien tuotosten jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta verkkokeskusteluissa Optimassa. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos
• Oppimistehtävä 1: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta sekä toisten miellekarttojen kommentointi (syyskuussa, vaatii noin 12 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun (lokakuussa, vaatii noin 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 3: Aineistonhallinnan suunnitelma & muut eettiset kysymykset omassa kehittämishankkeessa (marraskuussa, vaatii noin 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 5: Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman ensimmäinen versio (joulukuussa, vaatii noin 40 tunnin työpanoksen)

Sisällön jaksotus

• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (syyskuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (syyskuun lähijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi syys-marraskuussa)
Projektinhallinnan työkalut (lokakuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (marraskuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (joulukuun lähijakso ja oppimistehtävä)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana kehittämishankettaan ja kirjoittaa ensimmäisen version tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan.
Suurin osa lähiopetuksesta toteutetaan yhdessä Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS19) -ryhmän kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opiskelijoiden tekemiin kirjallisessa ja/tai visuaalisessa muodossa oleviin oppimistehtäviin, jotka joko palautetaan Optiman palautuslaatikkoon (opettajan arviointi) tai julkaistaan Optimassa keskustelualustalla (vertaisarviointi ja opettajan arviointi), sekä opiskelijan osallistumiseen verkkokeskusteluihin ja lähitapaamisten keskusteluihin.