Siirry suoraan sisältöön

Kehittämishanke (25 op)

Toteutuksen tunnus: 2151005-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2019 - 31.12.2019

Ajoitus

04.09.2019 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

25 op

Virtuaaliosuus

24 op

TKI-osuus

25 op

Toteutustapa

4 % Lähiopetus, 96 % Etäopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Pirita Juppi
  • Jani Pihlajamaa
  • Markus Hatakka

Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät

  • YMEKUS19
    Media- ja kulttuuriyrittäjyys S19

Tavoitteet

Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa
- tunnistaa omaan yrittäjäosaamiseensa ja yritystoimintaansa liittyvät vahvuudet sekä kehittämistarpeita
- vastata kehittämistarpeisiin käyttämällä tarkoituksenmukaisia kehittämisen välineitä ja tutkimus- ja tiedonhankintamenetelmiä
- kehittää uusia tai parannettuja käytäntöjä ja työskentelymenetelmiä, tuote-, palvelu- tai liiketoimintakonsepteja tai vastaavia media/kulttuurialalle.

Sisältö

- Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan yritystoimintaan liittyvä kehittämishanke. Opiskelijan tilanteesta riippuen oman yritystoiminnan kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi liikeidean, liiketoiminnan mahdollistavan tuote- tai palvelukonseptin tai prototyypin kehittämistä, uuden yritystoiminnan käynnistämistä tai jo olemassa olevan yrityksen toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Kehittämishanke voi olla myös toimeksianto asiakkaalle.
- Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan.
- Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
- Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto.

Opetusmenetelmät

• Tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi
• Oman kehittämishankkeen esittely, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä
• Ryhmäohjaukseen (opinnäytekahvilat) ja yksilöohjaukseen (kasvokkaiset tai Skype for business -tapaamiset ohjaajan kanssa) osallistuminen
• Kypsyysnäytteen (mediatiedotteen) kirjoittaminen valmiista kehittämishankkeesta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta (useampi opinnäyteohjaaja paikalla). Työelämän yhteistyökumppanit (kuten mentorit ja yrityskummit) osallistuvat opinnäytetöiden ohjaamiseen ja palautteen antamiseen kommentoimalla opiskelijoiden esittelemiä kehittämishankeideoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Kehittämishankkeen esittely tammikuun 2020 lähijaksolla ja esityksen valmistelu sitä varten.
• Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman viimeistely palautteiden perusteella tammikuussa 2020 (Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla työstetyn ensimmäisen version pohjalta).
• Oman kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja näistä raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa.
• Vähintään kolmeen opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”Opinnäytekahvila”) osallistuminen vuoden 2020 aikana (tapaamisia kevätlukukaudella & syyskuussa).
• Kehittämishankkeen tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua.
• Kypsyysnäytteen tekeminen.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan yritystoimintaan liittyvä kehittämishanke. Opiskelijan tilanteesta riippuen oman yritystoiminnan kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi liikeidean, liiketoiminnan mahdollistavan tuote- tai palvelukonseptin tai prototyypin kehittämistä, uuden yritystoiminnan käynnistämistä tai jo olemassa olevan yrityksen toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Kehittämishanke voi olla myös toimeksianto asiakkaalle.
Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan. Ensimmäisellä lukukaudella (syksy 2019) kehittämishankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla. Kehittämishanke-opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään toteuttamis- ja raportointivaiheet.
Kehittämishankkeen osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.
***
Kehittämishanketta käsitellään lähitapaamisissa seuraavasti:
- Tammikuun 2020 lähijakso: 15.1. klo 9–17 oman kehittämishankkeen esittely
- Maalis-kesäkuu ja syyskuu: osallistuminen vähintään kolmeen ”opinnäytekahvilaan”:

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5, soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.
Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa (kehittämishankkeen esittelyt lähijaksoilla sekä sen raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa) sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä työelämäpalautetta.