Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011379-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 17.09.2020
Ajoitus
01.09.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sari Asteljoki
- Outi Yrttiranta
Ryhmät
-
MLIITS18Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2018
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Optimassa.
Tiedonhakijan oppaat: http://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Lähipäivät, itsenäinen opiskelu, tiimityö, opetuskeskustelut ryhmissä.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: itsenäinen työskentely verkossa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valitse tämä, jos olet suorittamassa VAIN Tutkimus- ja kehittämismenetelmien osuutta (5op). Tällöin sinulla on jo mahdollisesti suoritettu Kehittämistehtävä 10 op.
Oppimisympäristö: Optima, jossa ohjeistus. Muista ilmoittautua!
Lähipäivä: 8.10. klo 09.15-15.00
- Opinnäytetyön analyysitehtävän (parityö) ja tutkimusmenetelmien suunnitelmien esitykset.
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmät:
kysely ja haastattelu ym.
Ennakkotehtävät:
1. Tee ennen 8.10 lähipäivään tuloasi ennakkotehtävänä Opinnäytetyön analysointitehtävä parin kanssa (voit myös tehdä tämän yksin, jos et löydä paria). Esitä tämä 8.10 lähipäivässä. Arviointi hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
2. Tee suunnitelmaa kyselyyn, haastatteluun ja omavalintaiseen tehtävään liittyen. Esitä tämä suunnitelma 8.10 lähipäivässä. Tätä tehtävää EI palauteta palautelaatikkoon, vaan vasta lopullinen versio palautetaan 7.12 mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 133 tuntia, josta neljä lähipäivää.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi (1 op = 27h)
Sisällön jaksotus
Toteutuu yhdessä Kehittämistehtävä-opintojen (10 op) kanssa.
Alkuinfo pidetään 28.5.
Lähijaksot:
I
10.9. klo 09.15-14.00 + Tiedonhaun info (Tiedonhankinnan osuus 1 op toteutuu Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssina)
- Alustus TKI-osaamisen kokonaisuuteen
- Tiedonhankinnasta
II
8.10. klo 09.15-15.00
- Aihealueeseen liittyvät löydökset
- Kyselyn laadinnasta
- Tiedonhankinnasta
III
12.11. 09.15-15.00
- Raportoinnista
- Menetelmistä mm. kysely, haastattelu
IV
10.12. klo 09.15-15.30
- Esitykset, oman asiantuntijuuden kehittyminen
- Miten jatkan aihetta opinnäytetyöksi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähijaksoille osallistuminen/osallistumattomuus saattaa vaikuttaa arvosanaan.
Arviointi noudattelee opinnäytetyön kriteereitä menetelmien osalta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi noudattelee opinnäytetyön kriteereitä menetelmien osalta.
Hylätty (0)
Ongelmaa ei ole määritelty.
Tietoperustaa ei ole hyödynnetty ja/tai suppeasti ja irrallisesti.
Tuloksia ei ole esitetty kunnolla, vaan pintapuolisesti ja/tai omiin kokemuksiin nojautuen.
Tavoitteiden saavuttamista ei ole arvioitu ja ongelmien avoimeksi jäämistä on perusteltu puutteellisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ongelma (mihin haetaan vastausta) ja tavoitteet on osittain määritetty.
Tietoperustaa (aihealueesta ja menetelmistä) on hyödynnetty, mutta on suppeasti ja jää irralliseksi.
Tulokset on esitetty ja niitä on arvioitu, mutta pintapuolisesti tai omiin kokemuksiin rajoittuen. Tavoitteiden saavuttamista on arvioitu heikosti ja mahdollista ongelmien avoimeksi jäämistä on perusteltu puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ongelman (mihin haetaan vastausta) asettelu on selkeä.
Tavoitteiden määrittely on perusteltu.
Tietoperustaa (aihealueesta ja menetelmistä) on hyödynnetty ja tukee aihealuetta.
Tulokset on esitetty huolellisesti. Tavoitteiden saavuttamista on arvioitu perustellen. Tavoitteiden saavuttaminen liittyy tietoperustaan ja ongelmaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ongelman (mihin haetaan vastausta) asettelu on oivaltava. Tavoitteiden määrittely on selkeä, täsmällinen ja hyvin perusteltu.
Tietoperusta (aihealueesta ja menetelmistä) syventää aihealueen käsittelyä.
Tulokset on esitetty syvällisesti ja kriittisesti analysoiden. Tavoitteiden saavuttamista on arvioitu reflektoiden. Tavoitteiden saavuttaminen liittyy tietoperustaan ja ongelmaan.