Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011379-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sari Asteljoki
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIITS19Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Its:ssä.
Tiedonhakijan oppaat: http://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Lähipäivät, itsenäinen opiskelu, tiimityö, opetuskeskustelut ryhmissä.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: itsenäinen työskentely verkossa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia, josta neljä lähipäivää.
Sisällön jaksotus
Toteutuu yhdessä Kehittämistehtävä-opintojen (10 op) kanssa. Tähän sisältyy Tiedonhankinta opintojakso 1 op.
Alkuinfo pidetään 20.5. klo12.30-13 Teams.
Kesätekemistä, jos haluaa:
Tässä infoa TKI-osaamisesta 15 op
Tämän infon tarkoituksena on, että halukkaat voisivat jo kesän aikana kerätä aineistoa ym.
TKI-osaamisen tavoitteena on, että kyseisen opintojakson myötä opinnäytetyön aihe on täsmentynyt/rajautunut ja opinnäytetyö on hyvä työstää valmiiksi.
Aineiston kerääminen:
A. Taustatyö opinnäytetyölle > kokonaisuus haltuun, jotta pystyy rajaamaan opinnäytetyön tarkoituksenmukaisesti.
B. Vaihtoehtoinen aihe > oman asiantuntijuuden kehittäminen.
Mihin perehdyt, miksi, miten? Suunnitelma monipuolisesta tiedonhankinnasta ja sen toteuttaminen.
Opinnäytetyöprosessi > tutustu Its ”OPINNÄYTETYÖ monimuoto MLIITS- ja MLIISK-ryhmät” sekä Messistä löytyviin ohjeisiin Messin etusivu > Opiskelu > Opinnäytetyö
Tässä vaiheessa kannattaa ottaa haltuun kirjat: Juha Hakalan kirja Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille sekä Kehittämistyön menetelmät – uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Jälkimmäinen kirja saatavilla esim. Turun AMK:n Finnassa e-kirjana (Haka-kirjautuminen), myös painettuja kirjoja AMK:n kirjastossa.
Hahmottele käsitekarttoja/ajatuskarttoja ja nämä täydentyvät koko ajan, kun etenet työssäsi.
Asiasanakarttaa kannattaa työstää, sillä näin tiedonhaku helpottuu ja löydät koko ajan uusia asiasanoja ja teet uusia löydöksiä.
Tiedonhankinta: Mitä tietoa hankit, miksi, mitä hyötyä siitä on, mistä hankit, miten hankit. Vinkkejä tiedonhankintaan saat lisää Tiedonhankinnan opintojaksolta syksyllä (1op).
esim. kirjallisuus, erilaiset artikkelit, lehdet, videot, miten löytää asiantuntijat, kohderyhmä, blogit, tv-ohjelmat, seminaarit, keskustelupalstat, aiemmat opinnäytetyöt (näiden kriittinen tarkastelu)
Nämä löydökset esitellään kehittämistehtävässä eli voit jo kesän aikana lähteä keräämään tätä tietoa ja kirjoittamaan sitä auki. Muista merkitä lähdeviitteet.
Kiinnitä erityistä huomiota lähteiden monipuolisuuteen, tuoreuteen ja tarkastele niitä kriittisesti.
Etsi Theseuksesta opinnäytetöitä, jotka liittyvät aiheeseesi ja tutustu, mitä niissä ollaan tehty, millaisia johtopäätöksiä, hyviä oivalluksia ym. valitse näistä myös muutama erittäin hyvä työ (esitellään löydöksiä lähijaksolla).
Opintojakson aikana tullaan perehtymään myös siihen, mitä on laadullinen ja määrällinen tutkimus ja mitä se tarkoittaa AMK:n opinnäytetyössä ja miten niitä voi hyödyntää ja soveltaa. Tulette myös toteuttamaan 1. kyselylomakkeen Webropolilla (linkki Messissä - pikalinkit), 2. haastattelun/haastatteluita ja 3. jonkin omavalintaisen menetelmän (valitse esim. kehittämistyön menetelmät kirjasta).
Jos haluat päästä kyselylomakkeen laadinnassa etenemään jo kesän aikana, niin löytyy erilaisia oppaita eli hyödynnä niitä (esim. kyselyopas file:///Z:/TKI%20osaaminen%20syksy2021/kyselyopas_zef_final.pdf).
Kyselylomakkeen laadinnassa hyödynnetään/sovelletaan määrällisen (Kvantitatiivisen) tutkimuksen pelisääntöjä (esim. http://docplayer.fi/7991122-Kvantitatiivinen-tutkimus-tarja-heikkila.html ) (HUOM! tuossa on avattu hyvin määrällistä tutkimusta eli hyviä näkökulmia vaikkakaan teidän työnne eivät ole tieteellisiä tutkimuksia). Kysely voi liittyä esim. opinnäytetyöaiheen alkukartoitukseen, jotta löydät oleellisen/oleelliset asiat, joita lähdet opinnäytetyössäsi työstämään. (HUMAK:lla hyviä nauhoitteita, jotka soveltuvat meillekin oikein hyvin. Katso järjestyksessä Kysely-nauhoitteet 1-3, https://www.youtube.com/watch?v=i_p_dKeFku4&list=PLNkP3yWArYjS4gvkgu6McawCAWWNlk4Qq&index=7)
Opintojaksolla toteutetaan haastattelu/t valitulle kohderyhmällä tai jollekin asiantuntijalle, toimeksiantajalle yms. Tärkeää on miettiä, miksi haastattelet, ketä ja mitä sillä tavoitellaan ja sen mukaan suunnitella haastattelurunko, tilanne ja toteuttaa se. Kirjavinkkinä esim. Hirsjärvi & Hurmeen Teemahaastattelu.
Kehittämistehtävässä hyödynnetään opinnäytetyön raporttipohjaa, joka löytyy Messistä (Messin etusivu > Opiskelu > Opinnäytetyö).
Eli näillä asioilla voit halutessasi aloitella kesän aikana. Erityisesti suositellan tuota tiedonhankintaa (kirjallisuus, erilaiset artikkelit, lehdet, videot, miten löytää asiantuntijat, kohderyhmä, blogit, tv-ohjelmat, seminaarit, keskustelupalstat, aiemmat opinnäytetyöt). Näin saisitte rauhassa kerättyä mielenkiintoisia asioita, mikä sitten taas helpottaa syksyn työkuormaa ja pääsette entistä nopeammin kiinni opinnäytetyönne rajaukseen. Tämä taas nopeuttaa opinnäytetyön valmistumista.
Palauta halutessasi Itsiin 7.9 mennessä = Aiheideoita (ei pakollinen tehtävä)
Lähijaksot:
I
9.9. klo 09.15-16.00 + Tiedonhaun info (Tiedonhankinnan osuus 1 op toteutuu Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssina)
- Alustus TKI-osaamisen kokonaisuuteen
- Tiedonhankinnasta
II
7.10. klo 09.15-16.00
- Aihealueeseen liittyvät löydökset
- Kyselyn laadinnasta
- Tiedonhankinnasta
III
4.11. 09.15-16.00
- Raportoinnista
- Menetelmistä mm. kysely, haastattelu
IV
9.12. klo 09.15-16.00
- Esitykset, oman asiantuntijuuden kehittyminen
- Miten jatkan aihetta opinnäytetyöksi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähijaksoille osallistuminen/osallistumattomuus saattaa vaikuttaa arvosanaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi noudattelee opinnäytetyön kriteereitä.
Hylätty (0)
Ongelmaa ei ole määritelty.
Tietoperustaa ei ole hyödynnetty ja/tai suppeasti ja irrallisesti.
Tuloksia ei ole esitetty kunnolla, vaan pintapuolisesti ja/tai omiin kokemuksiin nojautuen.
Tavoitteiden saavuttamista ei ole arvioitu ja ongelmien avoimeksi jäämistä on perusteltu puutteellisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ongelma (mihin haetaan vastausta) ja tavoitteet on osittain määritetty.
Tietoperustaa (aihealueesta ja menetelmistä) on hyödynnetty, mutta on suppeasti ja jää irralliseksi.
Tulokset on esitetty ja niitä on arvioitu, mutta pintapuolisesti tai omiin kokemuksiin rajoittuen. Tavoitteiden saavuttamista on arvioitu heikosti ja mahdollista ongelmien avoimeksi jäämistä on perusteltu puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ongelman (mihin haetaan vastausta) asettelu on selkeä.
Tavoitteiden määrittely on perusteltu.
Tietoperustaa (aihealueesta ja menetelmistä) on hyödynnetty ja tukee aihealuetta.
Tulokset on esitetty huolellisesti. Tavoitteiden saavuttamista on arvioitu perustellen. Tavoitteiden saavuttaminen liittyy tietoperustaan ja ongelmaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ongelman (mihin haetaan vastausta) asettelu on oivaltava. Tavoitteiden määrittely on selkeä, täsmällinen ja hyvin perusteltu.
Tietoperusta (aihealueesta ja menetelmistä) syventää aihealueen käsittelyä.
Tulokset on esitetty syvällisesti ja kriittisesti analysoiden. Tavoitteiden saavuttamista on arvioitu reflektoiden. Tavoitteiden saavuttaminen liittyy tietoperustaan ja ongelmaan.