Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)
Toteutuksen tunnus: 3011392-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2019 - 17.09.2019
Ajoitus
03.09.2019 - 10.12.2019
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maija Nolvi
- Tapio Jaakkola
- Hilkka Bergman
- Nicolas Le Grand
- Minna Björkberg-Suominen
- Kari Juhala
- Olli-Pekka Lehtisalo
- Heli Söderlund-Laihinen
- Katja Repo
- Pirjo Kavander-Agge
Ryhmät
-
PLIITS19Liiketalous S19
-
PLIITS19APLIITS19A
-
PLIITS19BPLIITS19B
-
PLIITS19CPLIITS19C
-
PLIITS19DPLIITS19D
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen
- esittää nykyaikaisen markkinointiajattelun keskeiset piirteet
- antaa esimerkkejä ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavista asioista ja selittää, miten kilpailukeinoja voidaan käyttää tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta
- selittää Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet ja miten oikeusjärjestelmä toimii
- selittää sopimuksen syntymiseen liittyvät oikeudelliset säännöt
- soveltaa oikeudellisen informaation peruslähteitä ongelmien ratkaisuissa
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä
Sisältö
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- toiminnan organisointi ja johtaminen
- yritysmuodot
- nykyaikainen markkinointiajattelu
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
- Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet, oikeusnormit ja oikeuslähteet
Oppimateriaalit
Kinkki, S. & Isokangas, J. 2003 Yrityksen perustoiminnot. Helsinki: SanomaPro.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
(E-kirja 2015)
Opetusmenetelmät
Opintokokonaisuus toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä, kuten ryhmäistunnot ja ryhmätyöskentely, oppimisraportit ja luennot. Opiskelu vaatii paljon itsenäistä työskentelyä. Opiskelijalla on myös mahdollisuus valita englanninkieliset tai ruotsinkieliset ryhmäistunnot.
Ryhmäistuntoihin ja luentoihin liittyy oman oppimisen seuranta oppimisraportin avulla. Oppimisraporttien osalta toteutuu myös vertaisarviointi. Opintokokonaisuuden aikana laaditaan oman idean pohjalta yrityksen liiketoimintasuunnitelma (ryhmätyö). Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä. Oppimisraporttien kirjoittamisesta ja liiketoimintasuunnitelman laatimisesta annetaan erilliset ohjeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintokokonaisuuden laajuus on 15 opintopistettä ja se vastaa yhteensä 405 tunnin työtä. Työmäärän on laskettu muodostuvan seuraavasti:
Ryhmätyöskentely ja luennot 140 h, tiedonhaku 85 h, oppimisraportit 80 h,
liiketoimintasuunnitelma 60 h, tentteihin valmistautuminen 40 tuntia
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija perehtyy yrittämiseen, yrityksen toimintaan ja kannattavan yritystoiminnan edellytyksiin jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän saa kokonaisnäkemyksen yrityksen toiminnasta ja oppii käyttämään liiketoimintasuunnitelmaa työkaluna.
Opintokokonaisuuden aikana opiskelija kehittää työelämässä vaadittavia perustaitoja monella tavalla. Hän oppii toimimaan tavoitteellisesti sekä hankkimaan itsenäisesti tietoa erilaisista tiedonlähteistä ja reflektoimaan sitä aiempaa kokemustaan vasten. Tätä tukee taloudellisen ajattelun ja kustannustietoisuuden perusteiden oppiminen.
Hän oppii myös työskentelemään ryhmässä erilaisissa rooleissa osallistuen ryhmän ratkaisujen laatimiseen. Ryhmätyössä kehittyvät sekä vuorovaikutus- että ongelmanratkaisutaidot.
Opintokokonaisuuden tavoitteena on myös tutustuttaa opiskelijat alueen elinkeinoelämään vierailevien luennoitsijoiden avulla.
Aihealueet:
Menestyvä yritys, asiakaslähtöisyys, yritysmuodot ja yrityksen sopimukset, kannattava toiminta ja hinnoittelu, markkinoinnin kilpailukeinot, markkinointiviestintä, rahoitus ja riskit, yrittäjyyden edistäjäyhteisöt
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi muodostuu seuraavasti:
25 % ryhmäistunnot
25 % oppimisraportit
25 % liiketoimintasuunnitelma
25 % tentit
Tiedonhankinnan verkkokurssi, suorittaminen hyväksytysti lokakuun loppuun mennessä
Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 5-1). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 5-1).