Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)

Toteutuksen tunnus: 3011392-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 14.09.2020

Ajoitus

27.08.2020 - 25.01.2021

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv
  • Englanti

Paikat

0 - 160

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Anne-Marie Jünger
  • Kai Schleutker
  • Maria Välivirta Havia
  • Hilkka Bergman
  • Nicolas Le Grand
  • Päivi Nygren
  • Minna Björkberg-Suominen
  • Kari Juhala
  • Olli-Pekka Lehtisalo
  • Katja Repo
  • Pirjo Kavander-Agge

Ryhmät

  • LTOPS20E
    LTOPS20E
  • LTOPS20D
    LTOPS20D
  • LTOPS20C
    LTOPS20C
  • PLIITS20
    Liiketalous S20
  • LTOPS20H
    LTOPS20H
  • LTOPS20G
    LTOPS20G
  • LTOPS20F
    LTOPS20F
  • LTOPS20B
    LTOPS20B
  • LTOPS20A
    LTOPS20A
  • PMYYNS20
    Myyntityö S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen
- esittää nykyaikaisen markkinointiajattelun keskeiset piirteet
- antaa esimerkkejä ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavista asioista ja selittää, miten kilpailukeinoja voidaan käyttää tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta
- selittää Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet ja miten oikeusjärjestelmä toimii
- selittää sopimuksen syntymiseen liittyvät oikeudelliset säännöt
- soveltaa oikeudellisen informaation peruslähteitä ongelmien ratkaisuissa
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä

Sisältö

- liiketoiminnan peruskäsitteet
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- toiminnan organisointi ja johtaminen
- yritysmuodot
- nykyaikainen markkinointiajattelu
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
- Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet, oikeusnormit ja oikeuslähteet

Oppimateriaalit

Tentittävä kirjallisuus:
Kinkki, S. & Isokangas, J. 2003 Yrityksen perustoiminnot. Helsinki: SanomaPro.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.

Opintojakson oppimisympäristössä oleva oppimateriaali

Oheiskirjallisuus: lista oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä, kuten ryhmäistunnot ja ryhmätyöskentely, oppimisraportit ja luennot. Opiskelu vaatii paljon itsenäistä työskentelyä. Opiskelijalla on myös mahdollisuus valita englanninkieliset tai ruotsinkieliset ryhmäistunnot.

Ryhmäistuntoihin ja luentoihin liittyy oman oppimisen seuranta oppimisraportin avulla. Oppimisraporttien osalta toteutuu myös vertaisarviointi. Opintojakson aikana laaditaan oman idean pohjalta yrityksen liiketoimintasuunnitelma (ryhmätyö).

Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu kaksi ryhmätenttiä

17.9. ryhmätentti, arviointi hyväksytty/hylätty
1.12. ryhmätentti arviointi asteikolla 0-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätyöskentely ja luennot 140 tuntia
Tiedonhaku 85 tuntia
Oppimisraportit 80 tuntia
Liiketoimintasuunnitelma 60 tuntia
Tentteihin valmistautuminen 40 tuntia

Sisällön jaksotus

Tarkempi aikataulu tiedotetaan opintojakson oppimisympäristössä (itslearning).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:

25 % ryhmäistunnot
25 % oppimisraportit
25 % liiketoimintasuunnitelma
25 % tentit
Tiedonhankinnan verkkokurssi, suorittaminen hyväksytysti lokakuun loppuun mennessä

Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5).